تخلف فدراسیون فوتبال در صدور رای محرومیت بیرانوند

فدراسیون فوتبال برای راضی نگه داشتن بازیکن ملی و باشگاه تراکتور مرتکب تخلف شده است.

به گزارش شبکه ورزشی لحظه پس از اعلام رای پرونده شکایت پرسپولیس از علیرضا بیرانوند برای فسخ غیر قانونی قرارداد، پس از تاخیر زیاد فدراسیون فوتبال بیرانوند را جریمه نقدی و ۴ ما محرومیت تعلیقی کرد و این عاملی شد تا هم باشگاه پرسپولیس نسبت به رای معترض باشد و هم خود بیرانوند!

همین موضوع باعث شد بیرانوند پا را فراتر بگذارد و در مورد دادن رشوه به هیئت مدیره پرسپولیس مصاحبه کند غافل از اینکه رشوه دهنده و گیرنده در قانون مجرم محسوب می‌شوند و بیرانوند یک پرونده جدید برای خودش ساخت.

اما تخلف فدراسیون فوتبال در صدور حکم محرومیت تعلیقی از سوی اکثر کارشناسان حقوقی در فضای مجازی تایید شده است.

غزالی، حقوقدان ورزشی در اینباره گفته است: در حکم صادر شده از سوی کمیته تعیین وضعیت، با دو مؤلفه روبه‌رو هستیم. نخست، بحث غرامت و دوم بحث مجازات ورزشی.

این بحث تعلیقی بودن مجازات ورزشی واقعا جای سوال است. تا به حال دیده نشده که برای مجازات ورزشی، موضوع تعلیق مقرر شود. چنین تعلیقی برای مجازات‌های صادره از کمیته انضباطی و کمیته اخلاق است.

کمیته وضعیت به اختلافات قراردادی و مالی طرفین رسیدگی می‌کند. در بخش پیامد‌های فسخ غیرموجه، تحت شرایطی، مجازات ورزشی نیز تعیین می‌گردد.

منظور از ضمانت باشگاه تراکتور مسئولیت تضامنی باشگاه جدید و بازیکن در پرداخت غرامت است. به درست یا غلط بودن تعلیق کاری نداریم . مقررات تعیین وضعیت در ماده ۱۸، استثنایی را تحت شرایطی خاص قائل شده که بازیکن محروم در صورت نیاز تیم ملی و حضور تیم ملی در مراحل پایانی مسابقات بین‌المللی، امکان بازی داشته باشد.

همچنین آرش شکر ریز دیگر وکیل بین المللی و حقوقی فوتبال در مورد این پرونده مدعی شده است که حکم غیر قانونی است و فیفا به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

فدراسیون فوتبال در پرونده شکایت باشگاه سپاهان محکوم به پرداخت جریمه شد و احتمال می‌رود در این پرونده نیز در صورت ورود فیفا باز هم محکوم شود و رای بیرانوند بسیار سنگین‌تر از قبل اعلام شود.

مهدی تاج به احتمال زیاد از مشاوران حقوقی زبده‌ای استفاده نمی‌کند چرا که این رای از سوی کمیته تعیین وضعیت کاملا خارج از چارچوب است و اگر بیرانوند متخلف باشد باید محرومیت قطعی و اگر برنده پرونده بوده است پس جریمه و تعلیق برای چه بوده است؟