آموزش مرحله به مرحله نقاشی روی چوب + فیلم

    یکی از روش های جذاب و خلاقانه در نقاشی ، نقاشی روی چوب است که چوب را به وسایل تزئینی و زیبا تبدیل می کند و این هنر قدمت تریخی دارد.

    به گزارش سرویس هنری شبکه لحظه ، نقاشی روی چوب ، یکی از هنرهای زیبا و جالب و خلاقانه ای است که افراد هنرمند می توانند با استفاده از آن، وسایل چوبی ساده و حتی تکه چوب های معمولی را به وسایل تزیینی زیبا و متنوع تبدیل کرده و از آنها به عنوان وسایل تزئینی زیبا و جذاب استفاده کنند.  طرح های نقاشی روی چوب بسیار متنوع هستند اما پیش از رسم کردن طرح، باید چوب را برای نقاشی آماده و زیرسازی کرد. برای این کار، ابتدا چوب مورد نظر را انتخاب نموده و با توجه به ابعاد چوب ، مقداری سفیده تخم مرغ را هم بزنید تا کاملا پف کند و سفید شود؛ سپس، آن را  برای چند دقیقه کنار گذاشته و صبر کنید تا به حالت مایع دربیاید. در این مرحله می توانید، سفیده تخم مرغ را با دست ، روی سطح چوب خام کشیده و آن را زیر سازی کنید تا برای نقاشی آماده شود.

    نقاشی روی چوب در تاریخ

    تاریخچه نقاشی روی چوب نشان می دهد که، کشیدن نقاشی روی چوب در دوران باستان بسیار متداول و مرسوم بوده اما از انجایی که چوب مقاومت زیادی نداشته، اکثرا آنها از بین رفته اند. یکی از این شاهکارهای نقاشی، قبر “تومول” در استان ” افیون” (Afyon) ترکیه است. این آرامگاه حدود 2400 سال قبل ساخته شده و معماری آن صدمه زیادی ندیده است.  اما متاسفانه، دزدان عتیقه به کرات به این آرامگاه یورش برده و اشیا قیمتی را به همراه تعدادی از چوب های منقوش آن به غارت برده اند. بعد از آن، این محل، مدتهای طولانی به فراموشی سپرده شد اما به همت انستیتوی باستان شناسی مونیخ و کمک های مالی یک موسسه خصوصی، ترمیم و بازسازی و بخش های دزدیده شده آن هم به ترکیه  برگردانده شد.

    انواع نقاشی روی چوب

    به طور معمول، مراحل رنگ زدن روی چوب برای انواع رنگ ها مشابه بوده و باید به ترتیب اجرا شوند تا کیفیت رنگ روی چوب یا هر بافت دیگری به سطح دلخواه برسد. این مراحل عبارتند از: بتونه کاری: سطح چوب باید با توجه به رنگ انتخابی، بتونه شود تا تمام ناهمواری ها ، ترک ها و سوراخ های آن ، صاف شوند. سنباده زنی: در این بخش، بتونه هایی که قبلا به چوب زده شده را سنباده می زنیم تا بتونه اضافی روی سطح چوب باقی نمانده و فقط شکاف ها را بپوشاند. میتوان برای سنباده زدن، به ماشین پوست و دریل ، سری های خاص وصل کرد تا سمباده زنی بهتر انجام شود.  رنگ زدن: غالبا، رنگ زدن در دو بخش ( دو دست )  انجام می شود: مرحله اول ، حالت آستری داشته و با استفاده از انواع وسایل مانند قلمو انجام می‌شود . رنگ آمیزی اول ، کلی بوده و باید به همه قسمت های چوب رنگ کافی بزنید تا کیفیت رنگ نهایی، عالی شود.  در مرحله دوم نیز، رنگ  به کل چوب زده می‌شود تا تمام کاستی‌های قسمت‌های مختلف را برطرف می‌کند. بعد از خشک شدن این رنگ، به چوب سیلر و کیلر میزنیم.

    ویدئو آموزش مرحله به مرحله نقاشی روی چوب

    انتهای پیام/

    بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله نقاشی دایناسور روی دیوار + فیلم