الهه احمدی: از دست دادن هر مسابقه به ضرر ما خواهد بود

یکی از با سابقه ترین ملی پوشان تیم ملی تیراندازی می گوید که از دست دادن هر مسابقه به ضرر ورزشکاران خواهد بود.

به گزارش شبکه لحظه و به نقل از ایسنا:

الهه احمدی در مورد عدم اعزام به مسابقات قهرمانی سلاح‌های بادی آسیا در کویت، اظهار کرد: این مسابقات ویژه سلاح‌های بادی است و فقط در شاخه ۱۰ متر برگزار می شود. می دانیم که رقبای ما سرمایه گذاری ویژه ای بر روی قهرمانان و ملی پوشان خود کرده اند و در همه مسابقات حضور می یابند بنابراین هر مسابقه‌ای که از دست می دهیم به ضرر ما خواهد بود چرا که آنها نسبت به ما باتجربه تر می شوند. واقعیت این است که هر یک مسابقه بیش از چندین جلسه تمرین و اردو، ارزش دارد. در رشته تیراندازی که ورزشی کاملا ذهنی، روانی، رکوردی و انفرادی است حضور در میدان مسابقه، اهمیتی حیاتی دارد.

دارنده سه مدال طلای جهانی رشته تفنگ همچنین گفت: مشکلی که من این روزها انرژی زیادی برای فائق آمدن بر آن دارم، موفقیت در فینال است. در چند مسابقه گذشته، نمره مقدماتی خوبی داشته ام، اما در فینال با چالش های تازه ای مواجه شده ام که کاملا از جنس روانی است و برای رفع این چالش، باید در فینال های بیشتری حضور پیدا کنم. در چنین شرایطی، رقبای اصلی من معمولا در فینال حضور دارند، بنابراین عدم شرکت در مسابقاتی همچون مسابقات کویت، آنها را نسبت به من و هم تیمی هایم، قوی تر می کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وقفه ۶ ماهه عدم حضور در میادین بین المللی، برای تیم ملی تیراندازی، آسیب زا هست یا نه، اظهار کرد: نخستین مسابقه پیش روی ما بعد از همین مسابقات کویت، مسابقات جهانی دهلی نو هند است که اوایل اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. اهمیت این مسابقات، بیشتر در آن است که سهمیه المپیک در آن توزیع می شود. پس قطعا این وقفه ۶ ماهه، نشانه خوبی برای ما نخواهد داشت. اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تا حدودی این موضوع، قابل توجیه به نظر می رسد. البته ایرادی به فدراسیون تیراندازی نیست چرا که مسوولان آن، تمام تلاش خود را می کنند که ما در تمام میادین مهم حضور داشته باشیم اما محدودیت و کمبود منابع و عدم اعتبار کافی، دست و بال آنها را بسته است و قاعدتا نمی شود آنها را در این زمینه مقصر دانست.

احمدی همچنین بیان کرد: معمولا مسابقات برون مرزی در سطح بالایی برگزار می شود و به دلیل حضور جدی رقبا، میدان سختی را برای همه ورزشکاران فراهم می کند. در نتیجه ورزشکارانی که به دنبال موفقیت ها و کسب عناوین برتر در مسابقات تراز اول همچون المپیک هستند، در چنین میادینی، تحت فشارها و دشوارهای مسابقه، صیقل داده می شوند و رشد می کنند. بنابراین من و دوستانم در تیم ملی تیراندازی که چشم اندازمان رسیدن به خوش رنگ ترین مدال المپیک توکیو است، از لغو شدن هیچ مسابقه ای استقبال نمی کنیم و می دانیم که این فرصت ها، طلایی هستند و ما با از دست دادن شان ضرر می کنیم. از سوی دیگر مشکلات داخلی را هم خوب می دانیم و با درک مثبت نسبت به این شرایط، با تمرین وتلاش بیشتر، سعی خواهیم کرد که این خلاء و فاصله به وجود آمده را برطرف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به لغو این اعزام آیا نیاز به اردوی تدارکاتی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بحث اردوی تدارکاتی تنها در رشته خفیف به ما کمک می کند. در رشته بادی، از آنجا که مشکل آنچنانی در تامین ساچمه وجود ندارد، می شود در اردوهای داخلی، کارها را به روال معمول پیش برد. اما از آنجا که در رشته خفیف، فشنگ هایی مورد نیاز است که وارد کردن آنها با مشکلاتی روبرو است، با برقراری اردوهای اروپایی، می شود معضلات این رشته را برطرف کرد. گرچه ما نشان دادیم که با وجود چنین مشکلاتی نیز، همچنان می توانیم در سطوح بالای بین المللی بدرخشیم. کسب مدال طلای مسابقات جهانی مونیخ در این رشته توسط من و کسب مدال برنز بازیهای آسیایی جاکارتا توسط جام بزرگ، سند محکمی برای ادعای من است.

این عضو تیم ملی تیراندازی همچنین ابراز کرد: در چنین شرایطی باید تمرینات خود را جدی تر و سخت تر پیگیری کنیم. اکنون فصل مسابقات بادی ۱۰ متر در ایران است. لیگ برتر شروع شده است و هر دو هفته یک بار مسابقه خواهیم داد. سطح لیگ بالا و رقابت ها بسیار جدی است و خودش به عنوان یک مسابقه پرفشار و سخت برای ما محسوب می شود. امیدوارم مشکلاتی که نه تنها در تیراندازی بلکه در همه رشته ها ورزشی در کشور حاکم است، برطرف شود. ما در تیراندازی رفته رفته به مسابقات کسب سهمیه المپیک نزدیک می شویم. با آغاز سال جدید میلادی چند مسابقه مهم برای کسب سهمیه المپیک داریم و اردوهای قبل از این مسابقات نقشی سازنده و چشمگیر خواهد داشت.

احمدی در ادامه با تاکید بر این موضوع که رشته تیراندازی، ورزشی پرمدال  و فرهنگساز است، اظهار کرد: از ۱۵ سال پیش که من به مسابقات بین المللی اعزام شدم، بر تاثیرگذاری ورزش در معرفی درست فرهنگ یک کشور واقف شدم. خاطرم هست که آن اوایل، بسیاری از خارجی ها که من و همی تیمی هایم را در سالن، با حجاب می دیدند، نگاهی متعجبانه و بعضا تحقیرآمیز داشتند. اما رفته رفته ما با حضور مقتدرانه طی چند سال گذشته، نگاه آنها را به زن ایرانی تغییر داده ایم و حالا آنها با دیدن قهرمانان ایرانی، به نشانه احترام از جای خود بلند می شوند. من از سال ۲۰۱۰ تا کنون ۵ مدال جهانی گرفته ام، دو بار در فینال المپیک، دستم به مدال خورده، اما ششم شده ام، شش ماه در رده بندی جهانی، در رده نخست قرار داشتم. خدمتی و صادقیان هم هرکدام یک مدال برنز گرفته اند و در میادین مختلف تجربه حضور در فینال داشته اند. اینها، افتخارات بزرگی است. حتی بسیاری از کشورهای جهان که سرمایه گذاری های عظیمی در این زمینه داشته اند، هیچ گاه به این عناوین دست نیافته اند.

وی ادامه داد: با توجه به همه این افتخارآفرینی ها، مشکل اصلی ما که سبب شده است در داخل کشور نادیده گرفته شویم، عدم حضور اسپانسر و بخش خصوصی و همچنین عدم فعالیت رسانه ها به ویژه تلویزیون در پرداختن به رشته تیراندازی است. نیمی از جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می دهند. جمعیتی بیش از چهل میلیون نفر. با توجه به شرایط فرهنگی و عقیدتی حاکم بر ملت ما، رشته تیراندازی، از بهترین رشته هایی است که می تواند مورد علاقه بانوان قرار گیرد. فعالیت حرفه ای و جدی رسانه ها در رشته تیراندازی، توجه اسپانسرها را بیشتر به این رشته جلب می کند و ما را از کمک های دولتی بی نیاز یا حداقل کم نیازتر خواهد کرد. ضمن آنکه تا آنجا که من می دانم، مراجع معظم و بزرگان نظام، بر فعالیت رشته تیراندازی از لحاظ دینی، تاکید فراوان دارند و حمایت های شفاهی فراوانی از آن می کنند.

احمدی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه در این رشته، تزکیه نفس از اهمیت بالایی برخوردار است، با جلب توجه و حمایت جدی مراجع عظام و شخصیت های برجسته دینی و علمی کشورمان، تهدیدهای حال حاضر در این رشته تبدیل به فرصت های گران قیمت و اثرگذار خواهد شد. در این میان، نقش رسانه ها برای ایجاد فضای مناسب حمایتی از سوی بزرگان، با اهمیت و بی بدیل است. بنابراین همین جا، از تلویزیون، رادیو، خبرگزاری ها و مطبوعات تقاضا می کنم، به جای پرداخت به حاشیه های رشته تیراندازی، به موضوعات و سوژه های کارساز و راهگشا بپردازند تا مسیرهای روشن و آینده سازی همچون جلب حمایت های معنوی و مادی برای آن باز شود تا این ورزش به آنچه لیاقت دارد دست یابد و برای میهن عزیزمان نیز همچنان افتخارآفرینی کند.

به گزارش ایسنا، رقابت های سلاح های بادی آسیا از ۱۱ تا ۲۱ آبان ماه به میزبانی کویت برگزار می شود اما تیم ملی تیراندازی ایران در این رقابت ها حضور نخواهد داشت. دلیل اعزام نشدن به مسابقات کویت از سوی مسئولان فدراسیون نبود منابع ارزی عنوان شد.