بررسی صعود ایران به مرحله بعد مقدماتی جام جهانی/صعود پیچیده در صورت مساوی مقابل عراق

رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2022 قطر به حساس ترین زمان خود رسیده است ایران با دو برد مقابل هنگ کنگ و بحرین تا حدودی راه صعود را به مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هموار کرد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2022 قطر به حساس ترین زمان خود رسیده است ایران با دو برد مقابل هنگ کنگ و بحرین تا حدودی راه صعود را به مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی هموار کرد و برای حضور در جمع 12 تیم برتر آسیا برای حضور در جام جهانی قطر دو دیدار مقابل کامبوج و عراق دارد.

در این مطلب به صورت اجمالی نحوه صعود ایران به مرحله بعد را بررسی میکنیم.

در چند گروه تقریبا تیمهای اول مشخص شده اند اما رقابت برای شناخت بهترین تیم دوم بسیار داغ است.

ابتدا 8 تیم صدرنشین به صورت مستقیم به مرحله سوم مقدماتی جام جهانی صعود میکنند و تکلیف 4 تیم دیگر صعود کننده از بین بهترین تیم‌های دوم مشخص میشود

از بین تیمهای دوم با توجه به امتیازات کسب شده کشورهای ایران۹ ؛لبنان ۱۰؛ ازبکستان۹ ؛ امارات۹؛عمان۹؛چین ۷ اردن ۷ شانسهای اصلی صعود هستند.

صعود در حالت اول /به عنوان صدر نشین

برای اینکه صعودی بی‌دردسر داشته باشیم باید دو بازی باقیمانده مقابل کامبوج و عراق را با برد پشت سر بگذاریم. فرمول های پیچیده برای صعود تیم‌های دوم می‌تواند خیلی راحت باعث یک اتفاق تلخ و فاجعه تاریخی در فوتبال کشورمان شود. بنابراین نباید ریسک کنیم و با گرفتن 6 امتیاز از دو بازی باقیمانده با خیالی آسوده و به عنوان تیم صدرنشین به مرحله بعد صعود کنیم.

حالت دوم؛در صورت تساوی مقابل عراق و با اما و اگرهای پیش رو

گروه اول؛,چین با توجه به برد احتمالی مقابل مالدیو با تفاضل گلی خوب ۱۰ امتیازی می‌شود و بالاتر از ایران قرار خواهد گرفت.

در گروه دوم در این گروه اردن با ۱۳ امتیاز و سه امتیاز برتری نسبت به کویت در رده دوم است و احتمالا تیمی خواهد بود که باید برای قرار گرفتن بین برترین تیم‌های دوم تلاش کند. اردن در جدول تیم‌های دوم فعلا با هفت امتیاز هفتم است. آنها در ۲ بازی پیش رو باید به مصاف کویت و استرالیا بروند که هر ۲ مسابقه دشوار است. البته جدال با استرالیا وقتی خواهد بود که کانگروه‌ها صعود خود را قطعی کرده‌اند و احتمالا با تمام توان به میدان نمی‌آیند. اردن در صورت کسب یک برد می‌تواند بالاتر از ایران قرار بگیرد اما ناکامی آنها در کسب ۲ پیروزی باعث می‌شود تا پایین‌تر ازایران قرار بگیرند.

گروه چهارم: تیم دوم(ازبکستان)

هنوز صدرنشین این گروه مشخص نشده و ممکن است ازبکستان ۱۲ امتیازی در هفته پایانی با پیروزی در برابر عربستان به مقام اولی دست پیدا کند اما فعلا با این وضع جدول تیم ازبکستان با ۹ امتیاز در بین تیم‌های دوم در رده دوم است. ازبکستان ابتدا باید به مصاف یمن برود که احتمالا نتایجش پاک خواهد شد و سرانجام به مصاف عربستان برود. پیروزی و یا تساوی ازبکستان مقابل عربستان آنها را بالاتر از ایران قرار می‌دهد ولی شکستشان باعث خواهد شد تا ازبکها پایین‌تر از ایران در جدول بایستند.

گروه پنجم: تیم دوم(عمان)

در این گروه قطر صدرنشین شده و خیالش راحت است. عمان هم با ۶ امتیاز اختلاف نسبت به هند در رده دوم جای خود را تثبیت کرده است. این تیم در بین تیم‌های دوم ۹ امتیازی است و تفاضلش ۲ گل از ایران کمتر است. عمان در ۲ دیدار پیش رو باید به ترتیب به مصاف تیم‌های افغانستان و بنگلادش برود. بنگلادش در گروه آخر است و نتایج محاسبه نخواهد شد ولی افغانستان با پنج امتیاز تیم پنجم گروه است. عمان در دیدار رفت با سه گل حریف خود را شکست داده و احتمالا این اتفاق دوباره تکرار خواهد شد. این یعنی عمان با ۱۲ امتیاز قطعا بالاتر از ایران در جدول دوم‌ها قرار خواهد گرفت مگر اینکه نتیجه دیگری رقم بخورد که بسیار بعید است.

گروه هفتم: تیم دوم(امارات)

در این گروه هنوز مشخص نیست که ویتنام ۱۴ امتیازی سرگروه خواهد شد یا امارات ۱۲ امتیازی اما فعلا تیم عربی در رده دوم است. این تیم بین تیم‌های دوم ۹ امتیازی است و با تفاضل گل مثبت پنج و گل زده بیشتر نسبت به ایران در رده سوم جای دارد. امارات در بازی‌های پیش رو باید به مصاف اندونزی و ویتنام برود. بازی اول محسابه نمیشود چون اندونزی تیم آخر گروه است اما جدال با ویتنام مرگ و زندگی است. ویتنام اگر در جدول تیم‌های دوم بود هشت امتیاز می‌داشت. در بازی آخر امارات در صورت کسب پیروزی قطعا بالاتر از ایران قرار می‌گیرد و در آن صورت اصلا ویتنام است که با ۱۱ امتیاز همراه امارات به مرحله بعدی میرود. اما تساوی امارات باعث می‌شود تا امتیازات و تفاضل این تیم با ایران برابر شود و نتیجه بازی ایران و عراق و گل‌های رد و بدل شده مشخص می‌کند کدام تیم بالاتر از دیگری قرار خواهد گرفت. باخت امارات هم که کاملا به نفع تیم ایران خواهد بود.

گروه هشتم (لبنان تیم دوم)

در این گروه کره جنوبی و لبنان ۱۰ امتیازی هستند اما تیم شرق آسیایی با تفاضل بهتر صدرنشین است لبنان اگر به کره جنوبی ببازد پشت سر ما در جدول خواهد بود. اما با تساوی شرایط را برای تیمهای دوم سایر گروهها سخت میکند

بیشتر بخوانید:
عربستان به دنبال میزبانی جام جهانی 2030
علیدوستی: حتما به جام جهانی می‌رویم/ ۳-۲ تیم ملی داریم
اعلام زمان بازیهای مرحله نهایی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا

انتهای پیام /