بهانه انگلیسی برای ناکامی منچستر/ فاجعه‌ای به عمق 22 سال برای تکواندو ایران!

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، بیست و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی جهان 2019 از روز چهارشنبه – 25 اردیبهشت‌ماه با حضور 975 تکواندوکار از 150 کشور به میزبانی “منچستر” انگلیس آغاز وشب گذشته (یکشنبه – 29 اردیبهشت‌ماه) به پایان رسید. پایانی که کام همه ورزش دوستان و بخصوص هواداران این رشته را تلخ کرد، شکستی که باید گفت تمام عیار بود. این دوره از مسابقات که شب گذشته به پایان رسید تیم ملی تکواندو ایران در جدول توزیع مدال‌ها و در مجموع مردان و زنان با دو نقره و یک برنز در مکان دوازدهم جدول ایستاد! 

مهمترین نکته که اینکه در رده بندی به تفکیک بخش مردان و بانوان، تکواندوی مردان ایران جایی در بین ده کشور اول جهان ندارد و در بخش زنان با کسب ۶۹ امتیاز، در جایگاه دهم قرار گرفته ایم. ضمن اینکه از مجموع ۱۶ مدال طلای توزیع شده در دو بخش مردان و بانوان، ۹ کشور موفق به کسب طلاهای این دوره شدند و اینکه از مجموع ۱۵۰ کشور حاضر در این دوره از پیکارهای جهانی، توزیع مدال ها تنها بین ۲۵ کشور صورت گرفت اما سهم ما از مدال طلای این دوره از مسابقات صفر بوده است!

یلدا ولی نژاد، پریسا جوادی، اکرم خدابنده، کیمیا همتی، ناهید کیانی و مهلا مؤمن زاده نفراتی بودند که در ترکیب تیم ملی بانوان به این رقابت‌ها اعزام شدند، سیدمیرهاشم موسوی، عرفان ناظمی، محمدحسن پلنگ افکن، امیرمحمد بخشی، مهران برخورداری، سروش احمدی و سجاد مردانی ترکیب تیم ملی مردان کشورمان در این دوره از رقابت‌ها بودند. البته عرفان ناظمی و سیدمیر هاشم موسوی به دلیل عدم دریافت روادید شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست دادند. اما از بین 12 هوگوپوشی که در بین مردان و بانوان در منچستر حضور داشتند، 9 نفر از ملی پوشان کشورمان از گردونه مسابقات حذف شدن و تنها 3 نفر موفق به کسب مدال شدند که این موضوع ناکامی تکواندو مردان و بانوان کشورمان را نشان می‌دهد.

در هر صورت از بین نفرات مدال آور باید به مهلا مومن زاده یا نابغه تکواندو ایران اشاره کنیم که مسیر کیمیا علیزاده را برای خود در نظر گرفته و در اولین تجربه حضور خود در در یک آوردگاه جهانی تا فینال این رقابت‌ها رفت و در نهایت موفق به کسب مدال نقره مسابقات جهانی شد. در آن سوی میدان نیز آرمین هادی پور و سروش احمدی از مردان توانمند کشورمان بودند که با کسب یک مدال نقره و یک برنز آنچه که داشتند را برای تیم ملی تکواندو رو کردند تا شاید صید مدال‌های آن ها مرهمی باشد روی زخم تکواندو ایران! اما متاسفانه عمق فاجعه به قدری بود که حتی مدال نقره و برنز جوانان تیم ملی مردان نیز نتوانست کشتی به گل نشسته تکواندوی ایران را به ساحل آرامش منچستر برساند و در پایان تکواندو ایران با کسب 2  مدال نقره و یک مدال برنز در جایگاه 12 مسابقات قرار بگیرد، جایگاهی که شاید به روایتی بگوییم که فاجعه بزرگ برای تکواندو در 22 سال گذشته بوده و است! شکستی تمام عیار برای کشوری که 2 بار عنوان قهرمانی را در طول برگزاری بیست و چهار دوره مسابقات جهانی از آن خود کرده است!

جدول رده بندی کلی بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی تکواندو به شرح زیر است:


۱- کره جنوبی: ۴ طلا، یک نقره، ۲ برنز
۲- انگلیس: ۳ طلا، یک برنز
۳- چین: ۲ طلا، ۲ نقره، ۳ برنز
۴- تایلند: ۲ طلا، یک برنز
۵- روسیه: یک طلا، ۲ نقره، یک برنز
۶- ترکیه: یک طلا، یک نقره، ۲ برنز
۷- آذربایجان: یک طلا، یک برنز
۸- ایتالیا و کوبا: یک طلا
۱۰- مکزیک: ۳ نقره، یک برنز
۱۱- برزیل: ۲ نقره، ۳ برنز
۱۲- ایران: ۲ نقره، یک برنز
۱۳- اسپانیا و اردن: یک نقره، یک برنز
۱۵- یونان: یک نقره
۱۶- کروواسی: ۴ برنز
۱۷- فرانسه: ۲ برنز
۱۸: آلمان، پرتغال، آرژانتین، بلژیک، لاتویا، دومینیکن، قزاقستان و کانادا: یک برنز

وقتی به جدول توزیع مدال مسابقات جهانی منچستر نگاه می‌کنیم، به یک نکته مهم و برجسته می‌رسیم، نکته‌ای که حتی مسئولان فدراسیون تکواندو نمی‌توانند بهانه انگلیسی را دلیل منطقی برای ناکامی بزرگ تکواندو ایران اعلام کنند، اینکه مسئولان فدراسیون بخواهند مدعی شوند که عدم صدور روادید ملی پوشان باعث رقم خوردن فاجعه‌ای به بزرگی منسچر شده، به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول نیست؛ چرا که اگر میرهاشم حسینی و عرفان ناظمی هم موفق به دریافت روادید کشور انگلیس می‌شدند و در خوش بینانه ترین حالت، هردو نفر نیز موفق به کسب مدال طلا می‌شدند، بازهم تکواندوی ایران نمی‌توانست سکونشین مسابقات جهانی باشد! تحلیل ما نیازی به اثبات نیست، با نگاهی کوتاه به جدول توزیع مدال ها و تعداد مدال‌ طلاهای کسب شده توسط کشورهای سکونشین ثابت می‌کند که حتی مدال‌های دو ملی پوش غایب کشورمان هم نمی‌توانست ما را سکونشین مسابقات جهانی کند! 

در جدول رده امتیازات تیم ایران در بخش زنان با تک نقره مهلا مؤمن زاده و ۶۹ امتیاز (۵۰ امتیاز نقره، ۶ امتیاز ثبت نام و ۱۳ امتیاز برای پیروزی‌های انفرادی) در مکان دهم ایستاد. تیم مردان ایران با یک نقره و یک برنز و کسب ۱۱۵ امتیاز (نقره سروش احمدی ۵۰ امتیاز، برنز هادی پور ۴۰ امتیاز و ۲۵ امتیاز وزنکشی و پیروزی اعضای تیم شش نفره) در مکان دوازدهم جدول امتیازات قرار گرفت.

در هر صورت تیم ملی تکواندو ایران در طول ۲۲ سال اخیر موفق به کسب دو عنوان قهرمانی (یک بار در کره جنوبی با رضا مهماندوست و یک بار در روسیه با بیژن مقانلو) شده است، 6 نایب قهرمانی و 3 عنوان سومی را در ۱۱ دوره گذشته کسب کرده است، درواقع در طول 22 سال گذشته تکواندو ایران همیشه یک پای سکوی قهرمانی مسابقات جهانی بوده است اما حالا در بیست و چهارمین آوردگاه جهانی فاجعه‌ای رخ داد به نام فاجعه منچستر که تکواندو ایران در جایگاه دوازدهم قرار گرفت که این موضوع یک شکست به تمام عیار است!

منبع: فارس