به بهانه گیل کلاسیک

به گزارش خبرنگار فوتبالی شبکه لحظه، گیل کلاسیک یاهمان الگیلانو رقابت تیم های فوتبال رشت و بندرانزلی استان گیلان است.

این شهرآورد یکی از حساس ترین وپرحاشیه ترین مسابقات فوتبال درکشور ایران بین تیمهای رشتی وانزلیچی می باشد.

حساسیت ونبردهای این تیمها هرگز به جایگاه وموقعیت آنها در فوتبال ایران ربطی ندارد،این دیدار پرهیجان ،سرنوشت ساز و پرحاشیه است زیرا هیچکدام ازتیمها هرگز نمی خواهند که درمقابل حریف خود شکست بخورند.

این دوتیم(رشتی هاوملوانان) تاکنون ۶۲ بازی رسمی انجام داده اند که سهم ملوانان ۲۳برد وسهم رشتی ها ۱۷پیروزی بوده است و ۲۲بازی به تساوی رسیده است.

بی شک جنجالی ترین داربی تاریخ این دوتیم به سال۱۳۶۲ برمی گردد که تصمیمات بحث برانگیز رئیس وقت هیئت فوتبال گیلان درنیمه نهایی لیگ گیلان موجب شد که آتش خشمی که از این مسابقه شعله ور شود تا سالها دامن فوتبال گیلان را دربربگیرد.

اوج فاجعه زمانی روی داد که وقتی مسابقه رفت دوتیم در رشت بانتیجه ۰-۰ مساوی شود وبازی برگشت درحالی که درپایان ۹۰ دقیقه باتساوی یک بریک به پایان رسیده بود وبرطبق قوانین بدیهی فوتبالبه دلیل احتساب دو برابر بودن گل مهمان درخانه حریف،باید بازی به سود سپیدرود به پایان می رسید ،بادستور ایرج زهرابی مسابقه به وقت اضافه کشیده شد.

در آن دیدار سپیدرود خوب شروع کرد وشوت محمد احمدپور دروازه ملوان رو باز کرد،امادقیقه ۷۰ یک پنالتی به سود ملوان گرفته شد،پنالتی را غفور جهانی زد،اما مصطفی خمامی سنگربان سپیدرود آن را مهارکرد.

درحالی که تماشاگران فریاد می زدند یا مرگ یا پنالتی ،داور آن بازی(مرحوم علیرضاقویدست) اعلام کرد غفور پیش از سوت او ضربه را زده وباید پنالتی تکرار شود.درکمال تعجب این بار محمد قدیربحری پشت پنالتی تکراری قرار گرفت وتوانست گل تساوی را به ثمر برساندوبازی در نهایت ۱بر۱ به پایان رسید.

درحالی که سپیدرودی ها مشغول شادی بودند،به دستور زهرابی،داور رای به ادامه بازی در وقت اضافه داد و بازی ادامه پیداکرد تااینکه همه منتظر سوت پایان بازی وضربات پنالتی بودند مرحوم قایقران درنخستین بازی رسمیش بایک شوت راه دور دقیقه۱۱۸ استادیوم را منفجر کرد وملوان را به دیدار پایانی لیگ گیلان فرستاد.

درپایان مسابقه هواداران دوتیم به جان هم افتادند ومرحوم بوقچی ،بوقچی معروف سپیدرود وپرسپولیس باضربات چاقو راهی بیمارستان شد وحواشی آن مسابقه انقدر بزرگ بود که رئیس هیئت فوتبال تامدتها در دفترکارش در رشت حاضر نمی شدوبرگزاری مسابقه فینال ملوان وپاس انزلی تا ۲ماه به تعویق افتاد وفوتبال استان گیلان به نوعی تعطیل شد.

البته کینه وخشم آن تصمیم عجیب همچنان تاامروز در دل سپید رودی ها باقی مانده است.

ملوانان سه بار موفق شدند تیم رشتی ها را ۳تایی کنند و باعدد ۳ برای رشتی ها کری میخوانند.

رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در این مسابقات مربوط به بازی برگشت دو تیم سپیدرود و ملوان در ورزشگاه عضدی رشت  در دسته ی یک فوتبال ایران در سال ۱۳۹۶ است که طبق آمار رسمی سازمان لیگ ۲۵۰۰۰ هوادار گیلانی (در ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفری) از نزدیک ناظر این بازی بودند.