بی‌مدالی هندبال ایران در سه دوره پیاپی بازی‌های آسیایی

تیم ملی هندبال مردان ایران در سومین دوره پیاپی در بازی‌های آسیایی نتوانست به مدال برسد.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  تیم ملی هندبال مردان ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی در گروه D با تیم های مغولستان، عربستان و ژاپن همگروه بود که با برتری مقابل مغولستان، تساوی برابر عربستان و شکست مقابل ژاپن راهی مرحله اصلی مسابقات شد. شاگردان وسلین در دور دوم در هر سه دیدار مقابل کره جنوبی، بحرین و کویت شکست خورد و نتوانست به جمع چهار تیم برتر برسد و از دور رقابت ها کنار رفت.

تیم ملی هندبال ایران هر چند به عنوان تیم دوم گروه به مرحله اصلی رسید اما در مرحله دوم نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و مقابل هر سه تیم بحرین، کویت و کره جنوبی شکست خورد. این در حالی بود که ملی‌پوشان مقابل تیم‌های کره جنوبی و کویت پایاپای بازی کردند و می‌توانستند به برتری برسند و راهی نیمه نهایی شوند. شاید حضور تیم ملی هندبال در بین چهار تیم برتر کمترین انتظار جامعه از هندبالیست‌ها بود که آنها نتوانستند این انتظار را برآورده کنند. البته هدف خود بازیکنان هم کسب مدال بازی‌های آسیایی بود و آنها برای کسب مدال هم قسم شده بودند اما نتوانستند به این مهم برسند و با سه شکست در دور اصلی از دور رقابت‌ها حذف شدند.

غیبت لژیونرها مشکل همیشگی تیم ملی هندبال

یکی از دلایلی که مسئولان فدراسیون و حتی سرمربی تیم ملی برای این باخت‌ها عنوان کردند غیبت لژیونرهایی همچون پویا نوروزی‌نژاد، سید علیرضا موسوی و محمدرضا اورعی در ترکیب تیم ملی بود. عدم حضور لژیونرها در تورنمنت‌های مهم یک موضوع تکراری است و همیشه هندبال ایران با این مشکل مواجه بوده است. به نظر می‌رسد که هنوز هم فدراسیون نتوانسته راه حلی برای این مشکل پیدا کند و این چالش در همه مسابقات همراه تیم ملی هندبال ایران است.

هر چند که در پایان این دوره از بازی‌های آسیایی مسابقات رتبه‌بندی در رشته هندبال برگزار نشد اما اگر قرار بود تیم ملی ایران برای رتبه‌بندی بازی کند باید در بهترین حالت برای رده پنجمی ششمی به میدان می‌رفت. این سومین دوره پیاپی است که هندبال ایران در بازی‌های آسیایی به مدال نمی‌رسد.

نتایج تیم ملی هندبال مردان در ادوار گذشته بازی های آسیایی:

بازی‌های آسیایی رتبه تیم ملی هندبال
۱۹۹۴ سئول پنجم
۱۹۹۸ بانکوک چهارم
۲۰۰۶ دوحه مدال برنز
۲۰۱۰ گوانگژو مدال نقره
۲۰۱۴ اینچئون چهارم
۲۰۱۸ جاکارتا پنجم

شانسی که از دختران گرفته شد

هندبال زنان که در این اواخر در همه رده‌های سنی جهانی شده بود بارها از سوی مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش  قول اعزام به بازی‌های آسیایی را گرفته بود اما در نهایت با تصمیم ستاد عالی بازی‌ها تیم ملی مردان به هانگژو رفت. شاید اگر تیم زنان راهی این مسابقات می‌شد می‌توانست بین چهار تیم برتر قرار بگیرد که برای اولین تجربه نتیجه خوبی بود اما آنها شانس حضور در این رقابت ها را از دست دادند.

در این هفته هندبال ایران قرار است در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کند و احتمالا باز هم لژیونرها تیم ملی را همراهی نخواهند کرد. هر چند که در این مسابقات یک سهمیه بیشتر توزیع نمی‌شود و رقابت سخت خواهد بود اما انتظار می‌رود تیم ملی که دراین مسابقات با ژاپن، کویت، قزاقستان و بحرین همگروه است به نتایج بهتری نسبت به بازی‌های آسیایی دست یابد.

انتهای پیام/