تعلیق روسیه به درخواست اوکراین روی میز رئیس IOC

درگیری‌ها پیرامون بازگشت یا عدم بازگشت ورزشکاران روسی به المپیک بالا گرفته است.

به گزارش گروه ورزشی لحظه، علی‌رغم انتشار بیانیه صریح کمیته بین‌المللی المپیک درباره مسئله لزوم حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در بازی‌های انتخابی و المپیک ۲۰۲۴ پاریس که به‌نوعی رفع محدودیت‌ها و تحریم‌ها هم تلقی می‌شود، واکنش‌ها و موضع‌گیری‌ها علیه روسیه و IOC هنوز ادامه دارند و انگار خبری از حصول آرامش بین طرفین دعوی نیست.

پس از آن که المپیک ۱۹۸۰ مسکو برای نخستین بار در یک کشور سوسیالیستی صورت گرفت، ۶۰ کشور به‌منظور محکوم‌سازی حملات نیروهای نظامی شوروی به افغانستان، این رویداد مهم ورزشی را تحریم کرده و از حضور در مسکو سرباز زدند اما حالا با گذشت بیش از ۴۰ سال از آن واقعه، تاریخ تکرار شده و این بار هم پای روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین در میان است.

پافشاری دولت‌مردان اوکراینی بر تهییج سایر کمیته‌های ملی المپیک در راستای تحریم بازی‌های ۲۰۲۴، واکنش رئیس‌جمهور فرانسه را هم در پی داشت. امانوئل مکرون در این‌رابطه گفت: این مسئله در صلاحیت کمیته بین‌المللی المپیک است. تصمیماتی که آن‌ها تاکنون گرفته‌اند، مربوط به مسابقات ماه‌های آینده است. تصمیم در مورد پذیرش ورزشکاران روسی در تابستان نهایی می‌شود و به شرایط و تحولات درگیری بستگی خواهد داشت.

اصرار اوکراینی‌ها در ادامه واکنش رئیس کمیته ملی المپیک یونان به‌عنوان کشور مهد بازی‌های المپیک را هم به‌همراه داشت. اسپیروس کاپرالوس در این باره گفت: یونان از زمان احیای المپیک در تمامی بازی‌های المپیک بدون شرکت در هیچ تحریمی حضور داشته و به منشور این بازی‌ها احترام گذاشته. ورزش نباید با سیاست همراه باشد و با هرگونه تبعیض علیه ورزشکاران مخالفیم.

پس از این ۲ موضع‌گیری، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هم مدعی شد که هنوز بحث حضور ورزشکاران روس و بلاروس با پاسپورت‌های کشورشان مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و این که کمیته ملی المپیک اوکراین در حال نامه‌نگاری علیه ورزشکاران روسیه و بلاروس با کمیته‌های ملی المپیک سایر کشورهای دنیاست، باعث تأسف این نهاد ورزشی شده است.

با وجود این که رئیس‌جمهور فرانسه اقدام اوکراینی‌ها را درست ندانسته اما آن هیگالدو، شهردار پاریس پس از سفر به کی‌یف (پایتخت اوکراین)، صراحتاً عنوان داشت که تا زمانی که نیروهای روسی به بمباران اوکراین، هدف قرار دادن جمعیت غیرنظامی و زیرساخت‌ها ادامه می‌دهند، در حالی که سربازان روسی خاک اوکراین را اشغال می‌کنند، شرکت ورزشکاران روسی در مسابقات بین‌المللی قابل قبول نیست.

این اظهارنظر بی‌سابقه از سوی شهردار شهری که قرار است المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی آن برگزار شود، یک پیچیدگی عجیب را وارد چرخه بازگشت روس‌ها به رقابت‌های بین‌المللی کرده و از سمت دیگر هم فشارها علیه توماس باخ، رئیس آلمانی کمیته بین‌المللی المپیک را افزایش داده. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی هفته گذشته دیداری هم با نخست‌وزیر بریتانیا داشت.

پس از آن که شهردار پاریس برای بار چندم قول داد که شهر المپیک ۲۰۲۴ کنار مردم کی‌یف و اوکراین خواهد ماند؛ کمیته بین‌المللی المپیک در واکنش به اظهارات هیدالگو نوشت که هیچ برنامه‌ای برای کاروان روسیه یا بلاروس یا پرچم این کشورها در بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ وجود ندارد و تنیس اوپن فرانسه و استرالیا به عنوان نمونه‌هایی ذکر شده که ورزشکاران انفرادی و بی طرف توانستند مسابقه دهند.

پس از این اتفاقات، نوبت به برگزاری اجلاسی متشکل از سران بیش از ۳۰ کشور عموماً غربی برای بررسی مشارکت احتمالی ورزشکاران روس و بلاروس در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس رسید که در این نشست، زلنسکی هم حضور داشت و به انتقاد گسترده از سیاست‌های IOC پرداخت و از تهدید باخ مبنی بر تعلیق کمیته ملی المپیک اوکراین پرده برداشت.

در این نشست بسیاری از اعضا به این باور رسیدند که هنوز نیازی به تحریم نیست چون بسیاری از کشورها بر سر مسئله روسیه اتفاق‌نظر دارند اما وزیر ورزش لهستان پیشنهاد داد که ایجاد یک تیم متشکل از پناهندگان روسی و بلاروسی که با سیاست‌های اخیر دولت‌مردان کشورشان در کشتار مردم اوکراین مخالف هستند، می‌تواند راه‌کاری برای IOC در تابستان ۲۰۲۴ باشد.

رئیس‌جمهور اوکراین در این نشست بیان داشت: اگر ورزش‌های المپیک کشتار و حمله موشکی بود، می‌دانید که کدام تیم ملی رتبه اول را کسب می‌کرد. مهم نیست که این تیم ملی پرچم رسمی ۳رنگ خود را داشته باشد یا خیر؛ روسیه ورزشکاران خود را مجبور می‌کند در مسابقات ورزشی همراه با تبلیغات جنگی بازی کنند؛ در حالی که ترور و المپیک دو نقطه مقابل یکدیگر هستند.

ولودیمیر زلنسکی هم‌چنین مدعی شد که ۲۲۸ ورزشکار و مربی اوکراینی از زمان تهاجم قوای روس و بلاروس به اوکراین جان باخته‌اند. او سپس طی توئیتی نوشت: به ماراتن صداقت اوکراین ملحق شوید؛ IOC صداقت را از دست داده و به درستی و راستی که اقدامات تروریستی روس‌ها را متوقف می‌کند، احتیاج پیدا کرده. نمایندگان دولت تروریست جایی در المپیک ندارند.

پس از دیدار زلنسکی با سوناک، حالا بریتانیا هم به جمع دولت‌های حامی اوکراین اضافه شده و لهستان، استونی، لتونی، لیتوانی، دانمارک، نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند همگی مخالفت خود را با حضور روسیه و بلاروس نیز ابراز کرده‌اند. فعلا فرانسه، آلمان، ایالات متحده و کانادا از جمله کشورهای مطرحی هستند که حضورشان در بازی‌های ۲۰۲۴ را تحت هر شرایطی تأیید کرده‌اند.

انتهای پیام/