تعیین تکلیف یاغی‌های کوبایی/ احتمال بازگشت سیمون به تیم ملی

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، یک قانون دست و پاگیر کم‌کم همه چیز را برای والیبال کوبا تغییر داد و یک تیم مدعی و درجه یک را به تیمی درجه سه در جهان تبدیل کرد. طبق قوانین فدراسیون والیبال کوبا، بازیکن‌هایی که به قصد لژیونر شدن کشور خود را ترک کنند، دیگر امکان بازی برای تیم ملی این کشور را نخواهند داشت؛ البته این قانون مدتی بعد دستخوش تغییراتی شد.

در اوایل تصویب این قانون والیبالیست‌های کوبایی به خاطر تیم ملی کشورشان، قید لژیونر شدن و درآمدهای زیاد را می‌زدند، اما نسل جدید والیبالیست‌های کوبایی اینگونه نبودند و یکی پس از دیگری کشور خود را ترک کرده و قید حضور در تیم ملی کوبا را زدند و به همین دلیل به مرور زمان والیبال کوبا در ورطه سقوط قرار گرفت. در سال ۲۰۱۴ فدراسیون والیبال کوبا قانون مذکور را لغو کرد که تاثیر لغو این قانون در کمترین زمان ممکن مشخص شد، به طوری که کوبا سال بعد به عنوان اولین تیم از منطقه نورسکا موفق به کسب سهمیه المپیک شد.

در آستانه رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال و با توجه به داغ شدن تنور مسابقات ملی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که رئیس فدراسیون والیبال با ملی‌پوشان مهاجر کشورش جلسه‌ای تدارک دیده تا آنان را به بازگشت به تیم ملی برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک و پان‌آمریکن مجاب کند که در این بین نام روبرتلندی سیمون هم به چشم می‌خورد.

این در حالی است که چندی پیش فدراسیون جهان والیبال با تغییر ملیت ورزشی «یواندی لیل» ستاره پیشین تیم ملی کوبا موافقت کرد و او می‌تواند برای تیم ملی والیبال برزیل بازی کند. لیل که برای تیم سادا کروزیرو برزیل بازی کرده طبق قوانین 2 سال صبر کرد تا بتواند پیراهن تیم ملی برزیل را بر تن کند و حالا برای حضور در لیگ ملت‌ها احتمالاً جزو گزینه‌های «رنان دال زوتو» سرمربی تیم ملی برزیل است.

این بازیکن در حال حاضر در همراه با تیم ملی برزیل در کاتوویسه لهستان حضور دارد. او در سال 2009 همراه با تیم ملی کوبا برابر تیم ملی ایران که آن زمان مرحوم حسین معدن هدایتش را برعهده داشت قرار گرفت.

ستاره‌هایی همچون عثمانی خوانتورنا و ویلفردو لئون هم در این سال‌ها با کشورهای ایتالیا و لهستان به توافق رسیدند و تابعیت این کشورها را گرفتند. خوانتورنا چندین سال است که برای لاجوردی‌پوشان بازی می‌کند، اما لئون همچنان در انتظار است.

کوبا در مرحلۀ بین‌قاره‌ای انتخابی المپیک همگروه ایران است و مرداد ماه باید در سن‌پطرزبورگ مقابل ملی‌پوشان کشورمان، روسیه و مکزیک به میدان برود.

منبع: فارس