جلوگیری از اضافه وزن در تعطیلات نوروز 1401

اضافه وزن در عید نوروز یکی از معضلات بزرگ ایرانیان قعد از تعطیلات است.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، برای کنترل وزن در عید و جلوگیری از بروز افزایش وزن در ایام عید بهترین روش پیشگیری است. افراد دارای چاقی زمینه‌ای و ارثی همیشه بیشتر از دیگران در خطر و تحدید چاقی به خصوص در ایام نوروز هستند. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ابتلا به اضافه وزن در عید وجود دارد، که در ادامه به چند نمونه از آنها خواهیم پرداخت.
در زمان منظم و درست وعده‌های غذایی مصرف شوند. در این مطلب می‌توانید درباره تغذیه نوروز به طور مفصل بخوانید.

ورزش کردن و انجام تمرینات بدنی هیچگاه در تعطیلات فراموش نشود.

خوردن تنقلات بی‌ارزش و یا کم‌ارزش (شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، بستنی و …) در پایین‌ترین سطح نگه داشته شود.

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد مغذی باید جایگزین غذاهای آماده و فرآوری شده شوند.

داشتن برنامه منظم خواب و استراحت و پایبندی به سحرخیزی در تعطیلات

هیدراته کردن بدن و نوشیدن آب به مقدار کافی (حداقل ۸ لیوان در طول شبانه روز)

مصرف مواد غذایی کم کالری و پرخاصیت

مواد غذایی فیبردار مانند سبزیجات و تخم کتان و همچنین خوراکی‌های پروتئین‌دار مثل سویا، حبوبات و آجیل به بروز احساس سیری و پر کردن معده برای مدتی کمک می‌کنند. همین امر احساس گشنگی و نیاز به خوردن غذا را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. در نتیجه به نسبت سایر تنقلات آجیل، میوه و سبزیجات بهترین میان وعده به حساب می‌آیند.

کم‌ تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی در ایام عید به انباشت چربی و بروز اضافه وزن می‌انجامد. در نتیجه برنامه منظم ورزش و پیاده‌روی می‌تواند تا حدود زیادی از ایجاد این مشکل پیشگیری کند.

اکثر افراد در روزهای تعطیل عید نوروز به دلایلی مانند، رفتن به مسافرت، دید و بازدید، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و انجام سرگرمی‌های مختلف دچار کمبود خواب می‌شوند. کم‌خوابی با بروز چاقی و افزایش وزن همراه است. پس تا حد امکان باید از بروز اختلال در زمان خواب و استراحت جلوگیری کرد.

می‌توان با مصرف غذاهای خانگی و مفید، مانع از خوردن غذاهای فرآوری شده، نیمه آماده و یا حاضری شد. زیرا این مواد غذایی به دلیل میزان چربی و مواد تشکیل دهنده خود باعث بروز اضافه وزن می‌شوند. افراد باید برای آشپزی و تهیه غذای سالم و مناسب حتما در ایام عید، زمان کافی در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید:
اعضای کمیته پزشکی ورزشی استقلال مشخص شدند
اعتراف عجیب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره کنترل حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها
واکنش رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به ادعای ساکت الهامی

انتهای پیام/