جهان شگفت زده از این بازیکن تیم ملی والیبال ایران

دبیر پیشین فدراسیون والیبال می گوید این تیم امسال توان رفتن روی سکوی لیگ ملت‌ها را دارد.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه ؛ دبیر پیشین فدراسیون والیبال می گوید این تیم امسال توان رفتن روی سکوی لیگ ملت‌ها را دارد و بچه ها شایستگی رسیدن به مدال را دارند.

علی بشر: یک شروع رویایی از تیم ملی والیبال در لیگ ملتهای امسال. آنها سه برد عالی کسب کردند درحالی که نه بازی دوستانه داشتند و نه فدراسیون انسجام درستی داشته. کولاکوویچ که با اکراه قراردادش تمدید شد، چطور بهترین نتایج ایران را بیرون از ایران گرفته است؟
محمود افشاردوست دبیر پیشین فدراسیون والیبال که از  ستاره‌های نامی والیبال ماست و سال‌ها با این تیم زندگی کرده درباره دلایل یک شروع درخشان آنها گفته است.

شروع رویایی بچه های تیم ملی والیبال . سه بازی و سه برد و صدرنشینی. چطور تیمی که سال قبل همه از آن ناامید شده بودند، اینگونه متحول شده شده است؟
تیمی که مربی اش کولاکوویچ را با اکراه در ایران نگه داشتند. فدراسیونی که ماه هاست رئیس ندارد و البته بحران های زیاد دیگری داشته.
فدراسیونی که نتوانسته برای تیمش بازی تذارکاتی بگذارد و ستاره هایی که این اواخر بارها درباره نداشتن انسجام میان‌شان بحث شده بود. این تیم چگونه متحول شده است؟
محمود افشاردوست هم کاپیتان‌شان بوده در سال‌های نه خیلی دور، هم مربی این تیم بوده، هم  دبیر فدراسیون شان و هم یکی از نزدیک ترین ها به این گروه از بازیکنان که جزئیات شکل گیری این جمع را خیلی خوب می داند.
با او هم کلام شدیم درباره این تیم که چطور درخشیده آن هم در سالی که کمتر کسی انتظارش را داشته است.*بچه های تیم ملی والیبال تقریبا شوکه مان کردند. تیمی که تدارک جدی هم ندیده بود.
بله حق با شماست. بازی تدارکاتی خیلی مهم است برای شکل گرفتن یک تیم. اگر این بازی ها بود حتما نتایج بهتری رقم می خورد. ولی تیم واقعا عالی کار کرد در هفته اول . نتایج فوق العاده ای گرفت. البته هنوز هم می تواند بهتر باشد. خب اگرچه بازی تدارکاتی نداشتیم ولی قرعه خوب هم کمی به کمک بچه ها آمد و کمک‌مان کرد. اینکه تیم‌هایی که در دور اول بازی داشتیم با آنها ، در این هفته کمی ترکیب‌های شان را جوان تر کرده بودند، بخصوص در بازی با ایتالیا خیلی شرایط را برای مان خوب رقم زد. بر خلاف تمام این چند سال که با باخت شروع کرده بودیمو ست اول هم خیلی خوب شروع نکردیم، بچه ها انصافا عالی بازی کردند و بازی را برگرداندند. بعد هم که دو برد عالی برابر آلمان و چین. راستش بچه ها خیلی خوب و فوق العاده بودند.
 *در میان بردهای این هفته اول ، برد برابر آلمان بود. ما معمولا جلوی تیم‌های قدرتی این اواخر مشکل داشتیم.
این تفاوت در بازی به خاطر تغییرات در ترکیب آلمان بود یا نوع بازی بچه‌های ما؟
ببینید درست است که شاید در هفته اول ، رقبا تعدادی از بازیکنان با تجربه ترشان را همراه نداشتند ولی تیم ما هم جوان شده و تغییراتی داشته. ولی آنچه در این بازی ها به چشم آمد دریافت های عقب تیم مان بود. راستش بازی دادن به فیلضی با همه احترامی که برای بازیکن خوبی چون معنوی نژاد قائلم اما دریافت‌های عقب زمین ما را بهبود داد و باعث شد دریافت های مان بهتر شوند و توپ های بهتری به سعید معروف برسد و وقتی سعید خوب توپ بگیرد، همه تیم را بهتر راه می اندازد و نتیجه اش همین نتایجی است که شکر خدا به دست آمد.
*اساسا آیا با این بازی می‌شود به بهتر شدن روندمان جلوی تیم‌هایی که سرویس ها یا ضربات قدرتی دارند، امیدوار بود؟
ببینید این مشکل را این چند ساله دشتیم که در دریافت های عقب زمین یکباره سری امتیاز داده ایم. مشکل هم ساختاری است. وقتی ما عقبگیر ها را کنار زمین استفاده کنیم و منحنی قدی تیم نامتوازن شود چنین مشکلاتی رخ می دهد و نیاز داریم که منحنی نرمال تیم های ملی مان را پایه ای برطرف کنیم.
از تیم های رده سنی بازیکن های بلند قد تخصصی برای کناره ها و پست های دیگر تربیت کنیم. ولی در هفته اول لیگ جهانی انصافا بچه ها عالی توپ گرفتند و باید به آنها تبریک گفت.
البته توان خیلی بهتر شدن را هم دارند ولی باید قبول کرد که این تیم شایسته اتفاقات خیلی خوب است.*زمانی این بچه ها خوش درخشیدند که خیلی ها اعتقاد داشتند این نسل مغرور شده و ته خط رسیده. در اوج مشکلات فدراسیون و نداشتن بازی تدارکاتی و خیلی اتفاقات دیگر…
اولا که این نسل یک نسل طلایی است و هیچ وقت حق شان این همه انتقاد که سال های قبل شد، نبود. البته وقتی یکباره بچه ها با بازی های خوب شان همه را شگفت زده کردند، در لیگ جهانی بسیاری از بزرگان دنیا را بردند و روند شان طوری بود که چهارمی جهان و پنجمی المپیک کسب شد، توقعات خیلی بالا رفتند.
خب این افزایش توقعات باعث حساسیت هم می شود و بخشی از فضایی که گفتید اینگونه رقم خورد.
*ولی چطور این تیم این قدر خوب جمع شده؟
بدون تردید بخش بزرگی از تفاوت این تیم با تیم های دو سه سال اخیر، تفاوت نگاه حرفه ای بچه هاست. بخش اصلی پیکره این تیم در فصل گذشته در بهترین تیم های اروپایی و با همین بازیکنان چندین ماه توپ زدند، تنه به تنه شدند و تمرین کردند.
خب این تجربه بازی برابر به تیم ما یک آمادگی مضاعف بخشیده و بچه های ما هم الان در اوج بلوغ هستند . این تیم شایسته رفتن روی سکو است. البته نمی‌خواهم و نباید هیچ کدام مان سطح توقعات از تیم را بالا ببریم و باید بگذاریم بچه ها مرحله به مرحله پیش بروند. ولی الان سعید بازیکن هفته نخست شده. سید و بقیهتیم بین برترین ها هستند. این نسل با تجربه و نیروی جوانی که توامان دارد ، حقش این است که کارهای بزرگی بکند و اقلا با یک مدال تاریخ ساز شود. من که به این بچه ها باور دارم. امیدوارم در هفته دوم صعود به مرحله نهایی قطعی شود و انشالله بعد از آن رویاهای بزرگ والیبال مان به واقعیت بدل شوند.
*خیلی درباره حاشیه های تیم حرف زده شد. از ماجرای بازیکن سالاری و این حرف ها.
این طور که هیچ وقت نبود. من خودم سال ها با این بچه ها بودم. آنها همگی بچه های حرفه ای هستند و البته حالا این قدر تجربه دارند که کاملا در اختیار برنامه های تاکتیکی مربی باشند و مجری برنامه های او در زمین و البته تحت هدایت کاپیتان تیم در میدان. امیدوارم این اتفاق بیفتد و بچه ها با این دست فرمان تا بالاترین مقام‌هایی که لیاقتش را دارند در همین فضای بی استرس پیش بروند. چیزی که لیاقتش را دارند.

انتهای پیام/