کوه یحیی و تیشه ی فرهاد در سکوت سکو ها

امروز و در شرایطی دربی نود وسوم برای دومین بار در تاریخ بدون تماشاگر برگزار می شود که اولین دربی بدون تماشاگر سال 73 بدلیل جنجال در رویارویی بین دو تیم در بازی برگشت از حضور تماشاگران محروم شد .

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ،تقریبا تمامی لذت و جذابیت برگزاری دربی به حضور تماشاگران در ورزشگاه وابسته است .

 یکی از اهمیت های این بازی قائل به حذف بودن آن است در رقابتهای حذفی معمولا تیم ها تا حدودی دست به عصا پا به میدان میگذارند ، سابقه دربی های گذشته نیز خود گواهی بر این مدعاست که معمولا محافظه کارانه به پایان می رسید.

آنچه محتمل این است که دوتیم حاضر به پذیرش یک بازی بی محابا و سراسر هجومی نخواهند شد و شاید یک گل بتواند گره کور احتیاط در این دربی را بگشاید .

در چنین شرایطی موقعیت آبی پوشان حداقل روی کاغد تا حدودی بهتر ارزیابی می شو د چرا که تیم ها در لابلای هیجان و استرس چنین دیدارهایی معمولا در ضد حمله شرایط مساعد تری برای گلزنی پیدا میکنند.

در زمین اما تحلیل ها موید نکات دیگری است در منطقه هجومی آبی پوشان مهدی قایدی سرعتی  را دارند که می تواند در ضد حمله از شرایط موجود و خالی بودن یک سوم های میانی زمین بدلیل تمرکز دو تیم در میانه میدان بهره بیشتری ببرد و به گل یا پاس گل به دیاباته و ارسلان مطهری دست یابد.

هر چند که هنوز بطورقطع مشخص نیست کدامیک از این سه مهاجم شانس حضور در ترکیب اصلی آبی پوشان را دارند  .

و اما سرخپوشان ، همانقدر که از خط حمله قوی استقلال متشکل از یک آقای گل و دو مهاجم سرپا هراس دارند به همان اندازه میتوانند از خط دفاعی پر اشکال آبی پوشان خشنود باشد چرا که استقلال در لیگ امسال ضعف جدی را در درون دروازه و لاین انتهایی دفاعی بدلیل مصدومیت سه مدافع احساس میکند. شاهد این مثال سنگر بانی است که در 30 بازی سی و یک گل خورده یعنی عنوان “میانگین” بیش از هر بازی یک گل خورده را یدک میکشد.

این دو ضعف بزرگ آبی پوشان تا حد مشهودی در منازعه با خط حمله قرمز ها برگ برنده را تغییر میدهد و تهدید ضعف در خط حمله پرسپولیس را به فرصت خطا در دفاع آبی پوشان تبدیل میکند.

حضور علیپور و اوساگونا نیز در ترکیب پرسپولیس می تواند با استفاده از ضعف دفاعی استقلال قدرت مضاعفی به این تیم بدهد.

کارشناسان بر این باورند اگر بازی به وقت اضافه و پنالتی کشیده نشود محتمل است تیمی پیروز از میدان بیرون رود که از ضد حمله ها بهره ی بیشتری برده و نه فشار من تو من و تیمی در میانه میدان

احتمال کشیده شدن این دیدار به وقت اضافه نیز از گزینه های محتملی است که با توجه به موارد مذکور چندان هم دور از ذهن نیست .

و اما روی دیگر معادله این است که اگر بازی به پنالتی کشیده شود آنگاه چه خواهد شد؟ با توجه به شرایط و تحلیل های موجود باز هم میتوان گفت دو تیم شرایط نسبتا یکسانی دارند چون هر دو حائز پنالتی زن های خوب و دروازه بان های نسبتا معمولی ای هستند که این شمای کلی از دو تیم پیش بینی نتیجه را بیش از پیش دشوار میکند.

دراینجا مناسب است قدری هم به داوری و ام الحواشی پیرامون آن بپردازیم

داور بازی امروز سه بار تعویض شده است و کمیته داوران به صراحت اعلام کرده است که این انتخاب رای آنها نبوده است، ماجرایی که حالا از سازمان لیگ مدیریت می شد یا فدراسیون بر کسی آشکار نیست .

 از حال و هوای اینروزهای فدراسیون نیز تقریبا همگی آگاهیم ، ماجرای ویلموتس لجام گسختگی کم سابقه ای را در بطن فدراسیون رقم زده است که قطعا در تصمیم گیری ها و مدیریت این فدراسیون در مسائل مختلف بی تاثیر نخواهد بود و شاید این بلبشو بر انتخاب داوری نیز مستخرج از همین پارادایم باشد.

اما بیم آن میرود که حجم اعتراض دو تیم به انتخاب داور شخص داور را زیر هجوم فشارو روانی و استرس این بازی کم طاقت کند. استرسی که احتمالا با خروج کارتهای متعدد از جیب قاضی میدان کمی التیام یابد. اتفاقی که برای بازیکنانی که مثل شجاع خلیلی زاده که بر پایه سخت افزار فوتبال میکند میتواند آلارم جدی ای باشد.

فارغ از تمام فراز و فرودها امیدواریم این بازی یک دیدار تمام جذابیت هیجان بین دو پدرخواند آبی و قرمز یعنی یحیی و فرهاد را رقم بزند.

باشد که شاهد باشیم…