راموس محروم و رئال تا 300 هزار یورو جریمه شوند!؟

آیا قوانین ضد دوپینگ برای همه بازیکنان و همه تیم ها به طور برابر اعمال می شود؟

پس از آن که رئال مادرید در سال 2017 لیگ قهرمانان را برد، سرخیو راموس به خاطر ماده ای که استفاده از آن در رقابت ها ممنوع بود مورد توجه بازرسان قرار گرفت اما این قضیه هیچگاه شفاف نشد. اکنون این کاپیتان گرفتار مشکل دیگری شده.

در چهارم ژوئن 2017 نمونه ادرار سرخیو راموس در شب پیش از فینال لیگ قهرمانان گرفته شده بود برای بررسی به یک آزمایشگاه دوپینگ در اتریش ارسال شده و یک ماه بعد این آزمایشگاه به فیفا اعلام کرد که نمونه حاوی دگزامتازون بود، ماده ای تسکین دهنده و ضد درد که نشاط آور و افزایش دهنده تمرکز نیز هست. این ماده از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در فهرست مواد ممنوع آورده شده است.

یوفا هیچگاه پرونده راموس را علنی نکرد و هیچ گونه اقدام تنبیهی و انضباطی برای این بازیکن و پزشک تیم انجام نداد. دو روز پس از دریافت این گزارش، یکی از اعضای واحد ضد دوپینگ یوفا با راموس 32 ساله برای توضیحات تماس گرفت. راموس مامور فیفا را با نام کوچک صدا کرد وتنها پاسخی که داد این بود که پزشک تیم او را پیش از بازی معالجه کرده و اظهار امیدواری کرد که این پاسخ موضوع را شفاف کرده باشد.

گزارش یوفا حاکی از آن است که راموس درست بعد از دریافت جایزه برای آزمایش خون و ادرار در مرکز کنترل دوپینگ در کاردیف حاضر شد و پزشک تیم نیز او را همراهی می کرد. پس از کشف دگزامتازون در آزمایش راموس، پزشک تیم همه تقصیر را به گردن گرفت و سپر بلای راموس شد. او گفت: “به منظور تسکین درد زانوی چپ و شانه چپ راموس مجبور به تزریق دو آمپول شدم و با ترکیب کردن دو ماده اشتباها به این ماده رسیدم. این یک خطای انسانی است و قابل درک است. ما هرگز قصدمان نقض قوانین ضد دوپینگ نبوده است.” جالب این که خوان کارلوس پادشاه سابق اسپانیا برای دیدار راموس به مرکز کنترل دوپینگ در کاردیف رفته بود.

یوفا به آسانی پاسخ باشگاه را پذیرفت و اعلام کرد که بازیکن و پزشک رئال مادرید صرفا اشتباه یک خطا شده اند و با این جمله پرونده را مختومه اعلام کرد:

“از شما و پزشک تیم می خواهیم که در آینده احتیاط بیشتری به عمل آورید.”

یوفا در پاسخ به پرسش ها گفت که این تصمیم را با بر اساس مقررات سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ اتخاذ کرده است و فیفا و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ می توانند آن را به چالش بکشند!

در یکم فوریه 2017 ، چهار ماه پیش از فینال لیگ قهرمانان در کاردیف دو مامور کنترل دوپینگ از سوی یوفا به طور از پیش اعلام نشده به مادرید سفر کردند تا آزمایشات دوپینگ را روی 10 بازیکن رئال مادرید در هنگام تمرین تیم انجام دهند. اما کارکنان فیفا کنترل اقدامات خود را در حین این آزمایشات از دست دادند. رونالدو با نارضایتی اعتراض کرد که چرا او همیشه برای این آزمایش ها انتخاب می شود و این موضوع تنش های زیادی ایجاد کرد.

قوانین و دستورالعمل های تست های اعلام نشده شفاف و واضح هستند و تیم ها موظفند بدون تداخل و اعتراض اجازه دهند ماموران فیفا وظایف خود را انجام دهند. اما وقتی تیم ها این مسئولیت را به جای ماموران فیفا به پزشک خود محول می کنند اوضاع را پیچیده و غامض می کنند.

دو هفته بعد فیفا گزارش این وضعیت را همراه با دو نامه یکی برای سانچز مدیر باشگاه و دیگری برای رونالدو به باشگاه ارسال کرد و از آنان توضیح خواست. پاسخ واضح بود:

سانچز مدیر باشگاه ماموران یوفا را به بی کفایتی و نداشتن مهارت حرفه ای متهم و از کریستیانو رونالدو دفاع کرد.

هیچ گونه عواقبی متوجه رئال مادرید نشد و یوفا، رئال مادرید و رونالدو هیچ یک اظهار نظری در پاسخ به پرسش های مربوطه نکردند.

اکنون یک بار دیگر رئال مادرید به خاطر راموس زیر سوال رفته و آبروی این باشگاه مورد تهدید قرار گرفته است. راموس به “جلوگیری از بخشی از مراحل کنترل دوپینگ” متهم شده است و جریمه های احتمالی می توانند شدید باشند:

– باشگاه تا 300 هزار یورو جریمه شود

– پزشک تیم تا چهار سال تعلیق شود

– بازیکن خاطی چهار سال محروم شود

راموس در اواخر سپتامبر 2018 نامه ای از سوی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ دریافت کرد که برای پاسخگویی به اتهامات قید شده در آن 10 رو زمان داشت. اما او و باشگاهش از ارائه هر گونه پاسخ دقیقی ارائه امتناع کردند.

پرسش این است که چرا پس از گذشت پنج ماه باشگاه رئال مادرید اتهامات وارده به راموس را مسکوت و بی پاسخ گذاشته است؟!

 

 

 

مترجم:نسرین صحیحی

منبع: سایت اشپیگل