رفیعی: بازیکنان استقلال می‌گفتند عجب فوتبالی بازی می‌کنید!

سروش رفیعی، هافبک پرسپولیس معتقد است برای قهرمان شدن و جام گرفتن باید به این تیم پیوست!

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  خیلی از بازیکنان مطرح فوتبال ایران در تیم‌های مختلف درخشیدند و سپس راهی تیم‌های بزرگ‌تر مثل پرسپولیس و استقلال شدند. این بازیکنان بعد از بازی در این دو تیم بزرگ محو می‌شدند و آرزوی بازگشت دوباره به این دو تیم را همیشه در دل خودشان نگه داشتند. شاید کمتر بازیکنی را سراغ داشته باشید که چند بار از پرسپولیس یا استقلال جدا شده ولی دوباره به این تیم‌ها بازگشتند. سروش رفیعی اما در این زمینه یک استثناست.

شماره ۷ خوش‌استایل قرمزها در تابستان گذشته برای سومین بار به پرسپولیس پیوست و یکی از بهترین‌های تیمش در راه کسب ۳گانه بود. رفیعی آمار فوق‌العاده جالبی در پرسپولیس دارد. او کلا دو نیم‌فصل و یک فصل کامل در این تیم بازی کرده ولی ۷ جام قهرمانی به دست آورده است که آماری بی‌نظیر محسوب می‌شود.

سروش فصل را به عنوان بازیکن فیکس شروع کرد ولی بعد از چند هفته نیمکت‌نشین شد که البته این نیمکت‌نشینی‌ها دلایل مختلفی داشت. بعد از چند بازی نیمکت‌نشینی، رفیعی دوباره در بازی‌های پرسپولیس در سال جدید به مهره فیکس یحیی گل‌محمدی تبدیل شد و یکی از بهترین‌های تیمش بود. سروش که حالا یکی از بازیکنان باتجربه پرسپولیس به‌حساب می‌آید، در دو دربی اخیر هم عملکرد خوبی داشت و به تیمش برای کسب پیروزی کمک کرد. بردی که در پایان فصل منجر به قهرمانی پرسپولیس در دو جام شد و سرخ‌پوشان بعد از یک فصل دوباره بر بام فوتبال ایران قرار گرفتند. رفیعی در بازی‌های اخیر پرسپولیس در کنار میلاد سرلک قرار گرفت و طبق آمار هر زمان که این دو کنار هم در میانه میدان بازی کردند، پرسپولیس موفق به کسب پیروزی شد که موضوعی جالب توجه است. سروش  با حضورش در ترکیب ثابت پرسپولیس توازن را برقرار کرده و همچنین میزان خلاقیت را در این تیم بالا برد. با شماره ۷ پرسپولیس در خصوص درو کردن جام‌ها، حضور در جشن قهرمانی با دخترش یارا، بازگشت دوباره به تیم ملی و سایر اتفاقات فوتبالی گفت‌وگویی مفصل انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

فکر می‌کنم کلید قهرمانی شما در لیگ برد در دربی بود. این‌طور نیست؟
خب من هم فکر می‌کنم برد در دربی خیلی به قهرمانی ما در این فصل کمک کرد. دربی یک بازی خاص و ویژه است. هواداران از مدت‌ها قبل به دنبال دربی هستند و همیشه این بازی حساس است. این دربی در کنار حساسیت‌های معمول، به لحاظ جدولی هم خیلی مهم بود و ما برای نزدیک شدن به صدر جدول نیاز داشتیم که این بازی را ببریم. استقلال تیم خوب و باکیفیتی است و نتایج این تیم در بازی‌های قبلی به خوبی این موضوع را نشان می‌داد. می‌دانستیم کار سختی داریم ولی خیلی باهوش بازی کردیم و موفق شدیم آن بازی را ببریم و در نهایت هم قهرمان شویم.

فکرش را می‌کردید اختلاف امتیاز به‌وجودآمده با سپاهان را جبران کنید و در پایان هم به قهرمانی برسید؟
خب ما هفته‌ها صدرنشین بودیم و اختلاف امتیاز خوبی هم داشتیم. با این حال در چند بازی که انتظارش را نداشتیم امتیاز از دست دادیم و نتوانستیم صدر جدول را نگه داریم. با این وجود ناامید نشدیم و تلاش کردیم تا بتوانیم دوباره جایگاه خودمان را در صدر جدول پس بگیریم. در فوتبال از این اتفاقات رخ می‌دهد و به همین دلیل است که می‌گویند فوتبال قابل پیش‌بینی نیست. واقعیت را بگویم شک نداشتم که می‌توانیم در این فصل موفق شویم. همه‌چیز در هفته‌های پایانی دست سپاهان بود ولی به خودمان ایمان داشتیم و می‌دانستیم که اگر خودمان بازی‌هایمان را ببریم، در پایان قهرمان خواهیم شد. بعد از باخت به سپاهان در رختکن جمع شدیم و به هم قول دادیم که باید هرطور شده همه بازی‌های باقی‌مانده را ببریم. می‌دانستیم کار سخت است و سرنوشت قهرمانی دست ما نیست. با این حال تنها راه قهرمانی ما این بود که همه بازی‌ها را ببریم و در نهایت منتظر لغزش رقبا باشیم. واقعا کل تیم هرچه داشتند را گذاشتند تا پرسپولیس موفق شود. هواداران هم که مثل همیشه فوق‌العاده حمایت کردند و حامی ما بودند.

تو آمار فوق‌العاده‌ای در جام گرفتن با پرسپولیس داری.کلا چهار نیم‌فصل در این تیم بودی ولی ۷ جام را کسب کردی.
بله آمارم خیلی خوب است و کلی جام دارم (باخنده)؛ خب من فکر می‌کنم کمتر بازیکنی باشد که سه بار به پرسپولیس آمده باشد. من جزو معدود بازیکنانی هستم که این اتفاق برایم رخ داد و از این بابت خیلی خوشحالم. یک نیم‌فصل در لیگ شانزدهم در پرسپولیس بودم. در لیگ هجدهم از اول فصل قرارداد بستم ولی پنجره باشگاه بسته بود و از نیم‌فصل دوم اضافه شدم. بار سوم هم در تابستان قبلی بود که توانستم به تیم محبوبم برگردم. خلاصه برای قهرمان شدن باید به پرسپولیس بیایید تا بتوانید جام بگیرید.

برسیم به فینال جام حذفی و تقابل مجدد با استقلال. خیلی‌ها معتقد بودند به دلیل انگیزه بیشتر شانس استقلال برای قهرمانی بالاتر است.
خب طبق برنامه‌ریزی که انجام شده بود، ما بعد از قهرمانی در لیگ باید بلافاصله در جام حذفی به میدان می‌رفتیم و همین موضوع هم فشار زیادی را به ما وارد کرد و هم به لحاظ ذهنی ما را کمی اذیت می‌کرد. شاید باور نکنید ولی اصلا از قهرمانی در لیگ لذتی نبردیم. اصلا نفهمیدیم چه شد و کی گذشت. تا به خودمان آمدیم گفتند باید به تمرین بیایید و کلا لیگ را فراموش کنید. آقایحیی گفته بود که اگر در جام حذفی قهرمان نشوید، قهرمانی در لیگ هم زیر سوال می‌رود. از طرف دیگر هواداران هم از ما می‌خواستند که استقلال را در فینال ببریم و دوباره قهرمان شویم. خلاصه هرطور که بود تیم دوباره جمع شد و آماده بازی با هوادار در نیمه نهایی و بازی فینال شدیم. شاید انگیزه‌مان کمی پایین آمده بود ولی خب پای دفاع از اعتبار باشگاه وسط بود. ضمن این‌که خب می‌توانستیم با برد در فینال به جام دوم و سوم هم برسیم که فوق‌العاده بود و البته اهمییت زیادی هم برای ما داشت.

بازی را فوق العاده شروع کردید و به گل هم رسیدید. با این حال در آخرین لحظه گل مساوی را خوردید. در آن زمان استرس این‌که جام برای شما از دست برود را نداشتید؟
خب همان‌طور که گفتید ما بازی را عالی شروع کردیم و می‌توانستیم حتی به گل دوم هم برسیم. فکر می‌کنم یک لحظه تمرکزمان را از دست دادیم و گل مساوی را خوردیم. به نظرم دربی فوق‌العاده جذابی بود و همه لذت بردند. بچه‌های ما بازیکنان باتجربه‌ای هستند و سعی کردیم اوضاع را مدیریت کنیم. می‌دانستیم فرصت خوبی برای بردن داریم ولی باید مراقب استقلال و ضدحملاتش هم می‌بودیم. به خصوص این‌که آن‌ها بعد از زدن گل مساوی به لحاظ روحی شرایط خوبی داشتند. خداراشکر همه چیز به نفع ما پیش رفت و موفق شدیم گل برتری را هم بزنیم و جام را مال خود کنیم. واقعا برد شیرینی برای ما بود و خیلی چسبید. قهرمانی در جام حذفی بیشتر از لیگ به ما کیف داد و فوق‌العاده بود.

موقع جشن قهرمانی کلا مشغول مواظبت از یارا بودی. اولین بار بود که به ورزشگاه می‌آمد؟
بله نه‌تنها اولین بار بود که به ورزشگاه می‌آمد، بلکه اولین بار بود که کلا جلوی دوربین قرار می‌گرفت. خیلی به من و یارا خوش گذشت و حسابی هم کیف کرد. پاقدمش هم برای ما خوب بود و توانستیم در اولین حضور یارا جام بگیریم.

راستی صحبت از یارا شد؛ پیشاپیش به خاطر پدر شدنت برای دومین بار تبریک می‌گویم.
ممنونم. فکر می‌کنم حدود ۶ ماه دیگر برای دومین بار پدر می‌شوم و خواهر کوچولوی یارار به دنیا می‌آید. واقعا حس قشنگی است و خیلی خوشحالم.

قبل از بازی فینال صحبت‌های ساپینتو علیه بیرانوند جو عجیبی را ایجاد کرد و ما شاهد این بودیم که به علیرضا فحاشی شد و به او سنگ زدند. در این خصوص چه صحبتی داری؟
صحنه‌های خوبی نبود و کاش این اتفاقات نمی‌افتاد. برای استقلال، هوادارانش، بازیکنان این تیم و ساپینتو احترام قائلم ولی ای‌کاش این مسائل پیش نمی‌آمد. علیرضا بعد از آن خوشحالی از همه عذرخواهی کرد و باید همان‌موقع این موضوع تمام می‌شد. با این حال نظر شخصی من این است که ساپینتو قصد توهین یا بی‌احترامی به بیرانوند را نداشت. او می‌دانست که علیرضا چه مهره کلیدی برای ما است و با این صحبت‌ها قصد داشت از طرف خودش و هواداران استقلال روی تیم ما و شخص علیرضا فشار وارد کند و او را از نظر ذهنی تحت فشار بگذارد. علیرضا در آسیا رقیب ندارد و گلر فوق‌العاده خفنی است. حرف‌های ساپینتو هم به خاطر کیفیت بالا و خفن بودن بیرانوند بود چون می‌دانست او چه مهره تاثیرگذاری برای پرسپولیس است. با این حال این موضوع انگیزه‌ای برای تیم ما شد تا بیشتر انرژی بگذاریم و تلاش کنیم و فکر می‌کنم شرایط را به نفع ما عوض کرد.

استقلالی‌ها معتقد بودند پرسپولیس شایسته قهرمانی در لیگ نبود و حتی قبل از فینال جام حذفی هم حسابی کری خواندند و خط و نشان کشیدند. در این خصوص چه صحبتی داری؟
ببینید فوتبال به کری‌خواندنش قشنگ است و خیلی هم خوب است. من کری بی‌ادبانه را نمی‌پسندم ولی از کری‌خواندن مودبانه استقبال می‌کنم و مشکلی هم با آن ندارم. این‌که پرسپولیس شایستگی نداشت را نمی‌فهمم چون تیم ما از هر نظر شایسته گرفتن هر دو جام بود. بیشترین تعداد هفته صدرنشینی را داشتیم، دو دربی را بردیم و در سال جدید از ۱۰ بازی که انجام دادیم، همه را برنده شدیم. دیگر به کدام تیم می‌گویند شایسته قهرمانی بوده است؟ به غیر از نتایج خوب، فوتبال باکیفیتی را هم بازی کردیم. حتی بازیکنان استقلال که با ما رفیق هستند و قبل و بعد از بازی‌ها یا در محافل خصوصی که با هم صحبت کردیم، می‌گفتند عجب فوتبال خوبی بازی می‌کنید. نمی‌دانم چرا همین رفقا در مصاحبه‌هایشان طور دیگری صحبت می‌کنند. شاید به خاطر هوادارانشان است و این‌که خیلی تحت فشار بودند.

از اینکه قبل از دربی اخیر با شما دست ندادند، ناراحت شدید؟
نه ناراحتی ندارد. تصمیمان این بود و شاید قصد داشتند ما را با این کار بترسانند یا تحت فشار قرار دهند. تیم ما آن‌قدر باتجربه است که واقعا تحت تاثیر این مسائل قرار نمی‌گیرد. به نظرم دیگر دوران این کارها تمام شده و البته که برای ما اصلا اهمییتی نداشت.

تو یکی از کسانی بودی که همیشه از بانوان و حضورشان در ورزشگاه حمایت کردی. با این حال خبری از حضورشان در این فصل نبود. در مورد غیبت بانوان هم صحبت کن.
این‌که چرا بانوان حضور نداشتند را نمی‌دانم ولی کاش این اتفاق می‌افتاد و آن‌ها هم می‌توانستند بازی‌ها  را از نزدیک ببینند. در مورد حضور هواداران هم که باید بگویم همه‌چیز عالی بود. فکر می‌کنم بیشتر از بازی‌های قبل آمده بودند و همین حضور باعث بالا رفتن کیفیت بازی هم شد. واقعیت این است که کل انگیزه ما برای بازی کردن همین هواداران هستند و بدون آن‌ها اصلا فوتبال معنی ندارد. ما چیزی جز آن‌ها نداریم و همه دلخوشی ما هوادارانمان هستند.

در مورد این‌که ساپینتو قهرمانی شما را تبریک نگفت چه صحبتی داری؟
به نظرم ما بازی‌هایمان را در زمین بردیم و همه‌چیز در زمین مشخص شد. دیگر نیازی نیست که بخواهیم وارد این فضا شویم. آقای ساپینتو هم نظرشان این بوده که تبریک نگویند و مشکلی نیست. سرمربی محترم استقلال احتمالا با این صحبت‌ها قصد داشت روی تیم ما فشار ایجاد کند و بالاخره این هم روشی است. گفتم همه این مسائل برای تحت فشار قرار دادن تیم ما بود ولی خداراشکر هم بازیکنان و هم کادرفنی باتجربه‌ای داشتیم و اصلا وارد این جنگ‌های روانی نمی‌شدیم. سعی کردیم کار خودمان را انجام دهیم و بتوانیم بهترین اتفاقات را برای پرسپولیس رقم بزنیم که خداراشکر موفق هم شدیم.

در مورد خودت هم صحبت کن. در بازی‌های آخر فصل دوباره به ترکیب اصلی برگشتی و عملکرد بسیار خوبی داشتی.
خب من همیشه گفتم که وظیفه ما خوب تمرین کردن است و این‌که در خدمت تیم باشیم. هر زمانی هم آقایحیی و کادرفنی صلاح بدانند بازی می‌کنیم. در مورد خودم واقعا این‌طور است که بازی کنم یا نکنم، خیلی مهم نیست. تنها چیزی که خیلی برای من اهمیت دارد نتیجه‌گیری تیم و موفقیت پرسپولیس است. اگر بازی کنم همه تلاشم را برای موفقیت تیمم می‌گذارم و اگر هم بازی نکنم سعی می‌کنم به تیم و همبازیانم انرژی مثبت بدهم. هیچ‌چیزی بالاتر از نتیجه گرفتن پرسپولیس برای من نبود. آقایحیی از اول هم روی من نظر مثبتی داشت. من در ۱۱ بازی ابتدایی فصل بازی کردم و بعد از آن اتفاقاتی رخ داد که نتوانستم در ترکیب اصلی قرار بگیرم. یکسری حواشی غیرفوتبالی بود که باعث دور شدن من از ترکیب پرسپولیس شد. ضمن این‌که یک مریضی بد هم داشتم که مدت زیادی من را از ترکیب دور کرد و به لحاظ بدنی باعث شد من افت کنم. خداراشکر دوباره به ترکیب برگشتم و البته کمترین نقش را در تیم برای قهرمانی داشتم.

با توجه به درخششی که در این فصل داشتی، چقدر امیدواری دوباره به تیم ملی دعوت شوی؟
خب هر بازیکنی دوست دارد در تیم ملی حضور داشته باشد. من با آقای قلعه‌نویی کار کردم و شناخت خوبی از هم داریم. هر وقت دعوت شوم با جان و دل برای تیم ملی کشورم بازی می‌کنم. اگر هم دعوت نشوم از ته دلم برای تیم ملی آرزوی موفقیت می‌کنم و حامی شماره یک تیم ملی کشورم هستم.

بعد از قهرمانی شما در جام حذفی شایعاتی مبنی بر جدایی یحیی گل‌محمدی و همچنین درویش به گوش رسید که هواداران را خیلی نگران کرد. در این خصوص چه نظری داری؟
خب تیم ما فوق‌العاده کار کرد و نتایج گویای همه‌چیز است. کارنامه آقایحیی کاملا مشخص است و اصلا نیازی به تعریف من ندارد. من در جریان جدایی ایشان نیستم و امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد. در مورد آقای درویش من فکر می‌کنم یکی از بهترین مدیرهای تاریخ باشگاه پرسپولیس است و واقعا همه‌جوره برای تیم تلاش کرد و پشت ما بود. شاهد این بودیم که چقدر ایشان و همکارانشان زحمت کشیدند و واقعا پرسپولیس به امثال ایشان نیاز دارد. امیدوارم اتفاقی نیفتد که کام هواداران تلخ شود و از ته دلم آرزو می‌کنم بهترین اتفاقات برای پرسپولیس بزرگ رخ دهد.

انتهای پیام/