رقص تاجیکی در دوحه؛ صعود معجزه‌وار با دستان رستم و گل تاریخی یک پرسپولیسی!

بازیکنان تاجیکستان پس از این پیروزی سر از پا نمی‌شناختند و خوشحالی غیرقابل وصفی در ورزشگاه انجام دادند، اولین حضور آنها در یک تورنومنت بزرگ به حضور بین ۸ تیم نهایی منجر شده و حالا آنها یکی از قدرت‌های آسیا هستند!

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  شگفتی تاجیکستان در نخستین حضور تیم فوتبال این کشور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا با حذف امارات در ضربات پنالتی ادامه یافت.

تاجیک‌ها با گل تاریخی وحدت هنانوف مدافع باشگاه پرسپولیس تهران، از امارات پیش افتادند و گرچه در دقایق تلف‌شده گل تساوی را دریافت کردند اما روحیه خود را نباخته و در پنالتی ها با گل‌کردن هر پنج ضربه خود، به جمع هشت تیم برتر قاره رسیدند.

این اولین مسابقه در جام‌ ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بود که به وقت‌های اضافه کشیده می‌شود.

ترکیب تیم ملی امارات

خالد عیسی – بدر ناصر – خالد الهاشمی – خلیفه الحمدی – زاید سلطان – عبدالله رمضان – یحیی نادر – یحیی الغسانی – طاحون الذعبی – فابیو لیما – کایو کاندو

ترکیب تیم ملی تاجیکستان

رستم یتیموف – احتم نظروف – زائر جورِبایف – وحدت هنانوف – منوچهر صفروف – پرویزجان عمربایف – علی‌شیر شکروف – احسان پنجشنبه – شیروانی محبت‌شاهف – شهرام سامیف – علی‌شیر جلیلوف

بدون تردید رسیدن تاجیکستان به این مرحله، مهمترین شگفتی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا تا امروز است. حالا اولین کشور پارسی‌زبان در جمع ۸ تیم برتر جام قرار گرفته و با صعود ایران، برای اولین بار دو تیم با زبان و فرهنگ حوزه تمدنی ایران در یک‌چهارم حضور خواهند داشت. حریف بعدی تاجیکستان یکی از دو تیم عراق یا اردن خواهد بود و آنجا هم قطعا رویاپردازی شاگردان پیتر شگرت ادامه خواهد داشت.

بعد از پیروزی آسان و چهار بر صفر استرالیا در مسابقه اول امروز مقابل تیم ضعیف اندونزی، در دومین بازی مرحله یک هشتم نهایی جام 2023، از ساعت 19:30 امروز (یکشنبه) تیم‌های ملی تاجیکستان و امارات در ورزشگاه احمد بن علی الریان به مصاف هم رفتند که این بازی بعد از تساوی یک – یک در 90 دقیقه و پس از آن سی دقیقه وقت‌ اضافه به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی تاجیک‌ها با نتیجه 5 بر 3 پیروز شده و جواز صعود به جمع هشت تیم برتر مسابقات را کسب کردند.

 

با گل وحدت حنانوف در دقیقه ۳۰ ، بازی با برتری یک بر صفر تاجیکستان رو به اتمام بود که خلیفه مبارک الحمادی توانست در دقیقه 5+90 گل تساوی را وارد دروازه یتیم‌اف کند تا همه چیز به وقت‌های اضافه کشیده شود.

نیمه دوم این مسابقه یکی از جذاب‌ترین بازی‌های جام ملت‌های آسیا بود، سرعت بالا در انتقال توپ، میل گلزنی اماراتی‌ها و ضدحملات بازیکنان تاجیکستان لحظات جذابی را رقم زده بود، بازیکنان امارات با شوت زنی از راه دور، ارسال از جناحین و خلاقیت دو مهاجم خارجی خود به دنبال گلزنی بودند که مدافعان تاجیکستان به خوبی توپ‌ها را دفع می‌کردند.

تاجیکستانی‌ها روی ضدحملات دو موقعیت فوق‌العاده گلزنی داشتند که علی‌شیر جلیلوف موقعیت تک به تک را به دستان خالد عیسی کوبید و امیربیک جورابوئف دروازه خالی را به بیرون زد تا بازی با حساسیت بالایی دنبال شود.

10 دقیقه پایانی با موقعیت‌های خطرناک امارات همراه شد، ضربه بغل پا لیما به تیرک دروازه برخورد کرد و در ادامه بازیکنان تاجیکستان دست پاچه توپ را دفع کردند تا در دقایق پایانی بازی به تساوی کشیده نشود.

اماراتی‌ها در حالی که با دفاع چندلایه و تراکم بازیکن در نیمه زمین تاجیکستان رو به رو بودند با تجربه‌تر عمل کردند و از هیجان‌زدگی بازیکنان تاجیکستان نهایت استفاده را بردند و با گرفتن خطا در محلی مناسب و ارسال خوب لیما توانستند بازی را به تساوی بکشند.

در وقت‌های اضافه احتیاط در دستور کار دو تیم بود و توپی از خط دروازه‌ها نگذشت تا ضربات پنالتی تیم پیروز میدان را مشخص کند. حالا تاجیک‌ها اولین فرصت رقابت در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات را خواهند داشت.

یوسوکه آراکی داور ژاپنی قضاوت این مسابقه را برعهده داشت که به یحیى الغسانی و طحنون الزعابی از تیم امارات کارت زرد نشان داد.

انتهای پیام/