رنگرز: در جهانی بلگراد عملکرد قابل قبولی داشتیم/ سعی کردیم یک نقشه راه مشخص داشته باشیم

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان گفت: سعی کردیم برای مسابقاتی که حضور پیدا کردیم یک نقشه راه داشته باشیم.

به گزارش شبکه ورزشی لحظه، حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان امروز در نشست خبری، اظهارداشت: نزدیک به ۳۸۰ روز افتخار عهده‌داری مسئولیت تیم ملی کشتی فرنگی را داریم. ابتدا به مسابقات قهرمانی امیدهای جهان رفتیم و قهرمان شدیم، سپس با یک تیم جوان به جام جهانی آذربایجان رفتیم که بسیاری از چهره‌ها را هم نداشتیم. پس از آن قهرمانی آسیا و ایستگاه نهایی یعنی مسابقات جهانی بلگراد را پشت سر گذاشتیم. سعی کردیم چرخه انتخابی تیم ملی را تدوین و اجرا کنیم، البته انتقادهایی هم وارد است ولی سعی کردیم یک نقشه راه مشخص داشته باشیم.

وی ادامه داد: سال قبل المپیک هستیم و مسابقات جهانی متفاوت از سال‌های دیگر و باکیفیت‌تر برگزار شد. در اوزان ۱۰ گانه، نتایجی گرفتیم که نظر علاقه‌مندان کشتی را جلب کرده؛ کسب تعداد مدال و جایگاه نایب‌قهرمانی هم مطلوب بوده اما نظر من بیش‌تر از این بود. برخی کشتی‌گیران عملکرد خوبی داشتند و در مجموع نمایش‌مان به لحاظ آماری قابل قبول است.

رنگرز درباره بازی‌های آسیایی هانگژو تاکید کرد: نزدیکی ۱۰ روزه به مسابقات جهانی، روی عملکرد ما تاثیر داشت. می‌توانستیم ۴ مدال طلا بگیریم و در اوزان ۶۷ و ۸۷ هم می‌توانستیم مدال‌های بهتری بگیریم. به گواه ارقام، از ۳ دوره اخیر نتیجه بهتری گرفتیم و از ۶ نماینده اعزامی، ۵ نشان گرفتیم. میثم دلخانی کشتی‌گیر ۶۳ کیلوگرم بوده ولی برای تقویت وزن ۶۰ کیلوگرم، هزینه‌اش را پرداخت کردیم تا شانس میثم در وزن المپیکی امتحان شود. طبیعی است وی باید در ۶۳ کیلوگرم کارش را ادامه بدهد.

رنگرز در مورد شرایط چرخه انتخابی تیم ملی برای المپیک، گفت: درمورد چرخه باید بگویم شرایط ما از لحاظ کمی و کیفی متفاوت با کشتی آزاد است و با توجه به سرمایه های موجود استراتژی خود را طراحی می‌کنیم. سال گذشته این تصور بود که دو چرخه مشابه هم باشند اما این موضوع امکان‌پذیر نیست. سعی کردیم از داشته‌های خود به بهترین شکل استفاده کنیم. ۱۰ ماه تا المپیک زمان داریم که در این مدت کمتر از ۶ ماه می‌توانیم کشتی گیران را در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: در کنار اینکه چرخه اولویت ما است، اولویت ما حفظ نفرات مدال‌آور است. اما سعی می کنیم چرخه را به شکلی طراحی کنیم که به نفرات جوان و مستعد هم میدان داده شود. در سال بعد المپیک چرخه به طور کلی تغییر می کند.

سرمربی تیم ملی فرنگی درباره تغییر اوزان کشتی گیران توضیح داد: این موضوع در دست خود کشتی گیران است. در ۵۵ کیلوگرم این امکان را نداریم‌. در ۶۳ و ۷۲ این کار را انجام دادیم که نتیجه مطلوب بدست نیامد. در ۸۲ کیلوگرم این کار انجام شد. سعی داریم چرخه به شکلی طراحی شود که شرایط اوزان المپیکی مدنظر قرار بگیرد.

رنگرز درخصوص کشتی‌های ضعیف ناصر علی‌زاده در قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی تاکید کرد: ما هم از عملکردش گلایه داریم. فرآیند و عملکرد علیزاده متغیر و بی‌ثبات است و ظاهرا مشکل وی روحی و روانی است اما طبق چرخه انتخابی، ملی‌پوش جهانی شد. در ۸۷ کیلوگرم خلا جدی داریم و باید تغییراتی بدهیم. ۵ ماه قبل ناصر رقیب ازبک را ۲ بار شکست داد و توقع داشتیم همان نتیجه را در چین بگیرد. با این حال انتقادات نسبت به عملکردش را می‌پذیرم.

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در خصوص اعلام چرخه گفت: چون درگیر تیم امید بودیم، اعلام فرآیند چرخه به تاخیر افتاد اما تا ۱۰ روز آینده چرخه جدید را اعلام می‌کنیم.

رنگرز با اشاره به شرایط فرنگی کاران برای المپیک گفت: کشتی‌گیری که در جهانی کسب سهمیه کند، شرایط متفاوتی دارد با کشتی‌گیری که در تورنمنت بگیرد. طبیعی است شرایط کشتی‌گیر و مسابقات در مسیرش موثر خواهد بود. کار در المپیک خیلی دشوارتر است و شرایطی که در پاریس خواهیم داشت، با ۲ سال اخیر فرق دارد. نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم اما همه بار مدال‌آوری کاروان ایران روی دوش کشتی است و در سهم و نقش بارزی خواهد داشت فقط به این شرط که در بهترین شرایط روانی و بدنی، کشتی‌گیران به المپیک برسند.

وی ادامه داد:  به لحاظ فنی تاکید دارم روزهای محدود و زمان کمی تا المپیک داریم. هر کسی از جامعه کشتی می‌تواند باری از روی دوشش بردارد، باید این اراده را داشته باشد و همراهی کند. شرایط الان در ورزش کشور به شکلی است که بار ورزش کشور روی کشتی است. این که محیط داخلی کشتی دچار تنش شود، تاثیر بدی دارد.

سرمربی تیم ملی فرنگی درمورد اتفاقی که برای محمدعلی گرایی در بلگراد  رخ داد که منجر به تعلیق وی شد، گفت: برای محمدعلی گرایی درجریان مسابقه قهرمانی جهان اتفاقی افتاد و اتحادیه فعلاً ایمیلی به ما زده که توضیحاتی بدهیم. فدراسیون هم قویاً متنی را تهیه و ارسال کرده تا بتوانیم به شکل  شایسته‌ای دفاع کنیم. این اتفاق ناشی از هیجان بود  حتی اگر مناسبات برادری باشد. علی ۳ مدال دارد و همیشه نسبت به رضا حساسیت داشته و با این کار برخی مواقع سبب آسیب به خودش هم شده است اما قطعاً فدراسیون با حوزه‌های تخصصی‌اش این سرمایه ملی دفاع می‌کند.

رنگرز درمورد افت محمدرضا گرایی و شرایط او در المپیک، توضیح داد: پحمدرضا گرایی طی ۳ سال گذشته ۴ مدال به‌دست آورده اما شرایط وزنی‌اش خیلی مهم است. اگر می‌خواستیم با نگاه المپیکی پیش برویم، او نباید در  جهانی ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کشتی می‌گرفت زیرا احتمال آسیبش وجود داشت. برخی کشتی فرنگی ما را با سبک گرایی می‌شناسند. باید سیاست‌هایی طراحی کنیم که رضا حفظ بشود. اگر بتواند خودش را حفظ کند، به بهترین نتایج می‌رسد. چرخه در ۶۷ کیلوگرم هم طوری لحاظ می‌شود که وضعیت کشتی‌گیران لحاظ شود زیرا این وزن خیلی وزن سخت و حساسی در المپیک است. کشتی‌گیران شایسته‌ای در این وزن داریم و باید او در چرخه ملی‌پوش بشود تا به المپیک برسد.

وی درخصوص دلیل تناقض‌های موجود در دعوت و خط خوردن علیرضا مهمدی، تصریح کرد: برای کشتی‌گیران با اهداف متعدد رقابت‌هایی طراحی می‌شود. به مهمدی پس از قهرمانی جهان، ابلاغ شد باید در امیدهای جهان شرکت کند. او سال گذشته در همین رقابت‌ها حضور ناموفقی داشت. رقیب روسش هم در لیست ابتدایی اتحادیه در ۸۲ کیلوگرم حضور داشت و خوب بود به این مسابقات برود. مهمدی به جز سال قبل تجربه نوجوانان و جوانان را دارد ندارد. نگاه فنی این بود حضور وی در امیدها کمک‌کننده است.

سرمربی تیم ملی فرنگی افزود: وقتی به شهرستان رفت، اضافه وزن آورد و نمی‌شد از او برای آلبانی استفاده کنیم. درباره ۸۷ کیلوگرم هم تابع قوانینی هستیم و نمی‌شود علت اصلی را بگوییم. کشتی‌گیر باید سرباز تیم ملی باشد و رفتار حرفه‌ای داشته باشد. نباید فاصله مدال آوری و بی مدالی‌اش متفاوت باشد.