روند کنار رفتن «فردوسی‌پور» از کجا کلید خورد؟

سپهر خرمی – خبرنگار ورزشی شبکه لحظه | برنامه نود نزدیک به دو دهه از پربیننده ترین‌های شبکه سه سیما بود اما شاید کمتر کسی تصور می کرد که روند آن طوری پیش برود که یکی از غایب‌های سال 98 در تلویزیون، عادل فردوسی پور و برنامه نود باشد؛ اما چرا به یکباره این اتفاق رخ داد؟

بعد از روی کار آمدن علی فروغی به عنوان رئیس شبکه سه شایعاتی مبنی بر اختلاف نظر او با فردوسی پور در رسانه ها منتشر شد اما از سوی هر دو طرف هیچ گاه واکنشی در قبال این مساله دیده نشد تا اینکه جام جهانی 2018 فرا رسید و فردوسی پور به عنوان تهیه کننده ویژه برنامه جام جهانی از کارلوس پویول دعوت کرد تا میهمان این برنامه پربیننده باشد اما در کمال شگفتی ساعاتی پیش از آغاز برنامه عنوان شد که اسطوره باشگاه بارسلونا حق حضور در این برنامه را ندارد. رایزنی های عوامل برنامه نیز راه به جایی نبرد تا حضور پویول علی رغم هماهنگی ها و دریافت مبلغ قابل توجه از اسپانسر برنامه روی آنت زنده منتفی شود و پویول با صرف دو وعده غذایی و دریافت چند صدهزار دلار از ایران رفت! شایعات اینطور عنوان شد که علی فروغی مخالف چنین هزینه گزافی برای یک پیشکسوت فوتبال است ( که البته هزینه آن توسط اسپانسر پرداخت شده بود). شایعه دوم اما مربوط به مخالفت اعضای سازمان با تیپ ظاهری پویول بود؛ هیچگاه این دو شایعه نه تایید شد و نه تکذیب.

اولین جرقه اختلاف بدون هیچگونه تفاهمی به پایان رسید. در قضیه حادثه دردناک پلاسکو ظاهرا مدیران ارشد سازمان و البته شخص علی فروغی مخالف پرداختن آن در برنامه نود که صرفا باید به مسایل فوتبالی بپردازد بودند. عادل اما بیش از بیست دقیقه از زمان برنامه را اختصاص به حادثه پلاسکو داد که به مذاق مدیران شبکه سه خوش نیامد. اما کلید اصلی این اختلاف زمانی بود که فردوسی پور با خبرگزاری ایسنا مصاحبه ای انجام داد که طبق گفته مشاور فروغی برخلاف تعهد کارکنان رسمی صدا سیما است که بدون هماهنگی مصاحبه ای را با رسانه ای انجام دهند؛ به همین دلیل برنامه نود به مدت یک هفته روی آنتن نرفت تا به نوعی عادل تنبیه شود!

ماه بهمن و اسفند اما به جدل عادل روی آنتن با شخص فروغی سپری شد. کنایه های فردوسی پور در برنامه حالاخورشید و بعد، حین دریافت جایزه در مراسم برترین ها به شخص فروغی باعث شد تا سرانجام مسوولین تصمیم خود را برای توقف نود با تهیه کنندگی فردوسی پور بگیرند.

مشخص نیست در سال 98 آیا نود با عادل روی آنتن خواهد رفت یا خیر اما باید صبر کرد تا ببینیم سیاست مدیران شبکه سه برای آینده چه خواهد بود؟