سرمربی تیم ملی ژیمناستیک: کیخا می تواند المپیکی شود

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، تیم ملی ژیمناستیک هنری ایران از ۲۹ اردیبهشت ماه اردوی یک ماه خود را در ورزشگاه امام علی (ع) شهرستان البرز آغاز کرده است تا برای رقابت‌های قهرمانی آسیا در مغولستان و پس از آن مسابقات ورد چمپیو نشیپ آلمان آماده شود.

سعیدرضا کیخا، محمدرضا خسرونژاد، سیدمحمد شفیعی، ایمان خاموشی، مهدی الفتی، مهدی احمدکهنی وعبدالله جامعی ژیمناسیت های دعوت شده ایران به این اردو هستند.

کیخا که در حقیقت نابغه حال حاضر ژیمناستیک ایران محسوب می‌شود، شاید تنها امید این رشته قمداد شود که می‌تواند برای نخستین بار در تاریخ ژیمناستیک کشور آن را المپیکی کند.

«محمد رضا خیرخواه» روز چهارشنبه در خصوص شرایط کیخا گفت: سعید ایرادهایی در پرش خود در وسیله خرک حلقه و قیچی داشت که برنامه او را در این حرکت تغییر دادیم و او نیز تمرینات خوبی را پشت سرگذاشت. با این حال لازم است کیخا این حرکت جدید را در رقابت‌های قهرمانی آسیا انجام دهد تا در مسابقات جهانی آلمان به بهترین شکلی آن را اجرا کند.

خیرخواه ادامه داد: حتی اگر در رقابت‌های قهرمانی آسیا کیخا موفق به کسب مدال نشود، اهمیتی ندارد. زیرا برای ما مهم اجرای درست حرکت پرش است تا برای مسابقات کسب سهمیه المپیک موفق عمل کند.

وی با اشاره به اینکه چند رقابت دیگر در کسب سهیمه المپیک برای کیخا وجود دارد، افزود: برای رسیدن به این هدف نباید به مسابقات پیش رو نتیجه گرا نگاه کنیم. حتی سرمربی تیم ژیمناستیک ترکیه در رقابت‌ها جهانی باکو تیم ایران را تحسین کرد و گفت که برای رسیدن به جایگاه بالاتر باید در رقابت‌های بین المللی بیشتری حاضر شوید.

سرمربی تیم ژیمناسیک هنری ایران ادامه داد: البته در این راه مشکلی وجود دارد. اگر برای رقابت‌های بین المللی از جوانان خود استفاده کنیم و آنها نیز نتیجه نگیرند، قطعاً تبعات دارد. در حالی که سرمربی ترکیه‌ای مدعی بود که ما نتیجه گرا نیستیم و در تمام رقابت‌های بین المللی شرکت می‌کنیم. هرچند که فدراسیون تا به امروز تیم ژیمناستیک هنری را به بیشتر رقابت‌ها اعزام کرده است.

خیرخواه به چگونگی کسب سهمیه المپیک نیز اشاره کرد و گفت: دو نوع مسابقه برای گرفتن سهیمه وجود دارد. نخست حضور در رقابت‌های بین المللی و نفر اول شدن از مجموع امتیازهای ۳ مسابقه در یک وسیله است. روش دوم نیز رسیدن به مقام اول تا سوم بعضی از رقابت‌های بین المللی مانند جهانی آلمان است که ژیمناست‌ها مستقیم جواز حضور در المپیک ۲۰۲۰ را کسب می‌کنند.

وی ادامه داد: با این حال کیخا از شرایط آمادگی خوبی برخوردار است و امیدواریم او بدور از فشار روحی و روانی جز نفرات اول تا سوم شود. البته این را در نظر بگیرد بهترین ژیمناست‌های دنیا در وسیله خرک حلقه از قاره آسیایی می‌باشند که ۲ نفر از چین تایپه، ۲ ژیمناست از چین و ۲ نفر دیگر ژاپنی هستند. هرچند که کیخا نیز رنکینگ چهارم جهان را دارد و می‌توانیم به حضور او در المپیک خوشبین باشیم.

سرمربی تیم ژیمناستیک هنری ایران در خصوص شرایط اردو نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اردوی مناسبی در حال برگزاری است و هر روز در سه نوبت ملی پوشان تمرین می‌کنند.

وی گفت: ۲۴ خرداد ماه به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام می‌شویم و از ۲۹ یا ۳۰ خرداد ماه نیز مسابقات آغاز می‌شود. البته با توجه به اینکه در این مسابقات سهمیه المپیک توزیع نمی‌شود، تعدادی ژیمناست جوان را هم دعوت کردیم تا حضور در میادین بین المللی را تجربه کنند.

خیرخواه تاکید کرد که تلاش کادرفنی از بین بردن ترس و اضطراب این ژیمناست‌های جوان است تا برای رقابت‌های جهانی آلمان آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه از ۷ ژیمناست دعوت شده، ۵ نفر برای رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام می‌شوند، اظهارداشت: «عبدالله جامعی» که مدتی مصدوم بود برای حضور موفق در رقابت‌ها جهانی آلمان و رسیدن به دوران طلایی خود در کنار ما تمرین می‌کند. البته ما اسامی ۶ ژیمناست را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا اعلام کردیم تا بهترین آنها به مصاف حریفان می‌روند.

منبع: ایرنا