شوک روز | کدام تیم‌‌ها نمی‌توانند در فصل بعد لیگ برتر شرکت کنند؟

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه لحظه؛ لیگ برتر و جام حذفی فصل گذشته آنقدر حاشیه داشت که سازمان لیگ فدراسیون فوتبال طی اطلاعیه‌ای به تمام باشگاه ها اعلام کرده که اگر سه بند اعلام شده را رعایت نکنند در فصل پیش رو نمی توانند میزبانی را برعهده بگیرند.

این سه بند که در قالب مسایل امنیتی گنجانده شده؛ باشگاه را مجاب می کند به اینکه بسیاری از مسایل ایمنی و امنیتی را رعایت کنند هرچند بعید بنظر می رسد که طی دو ماه تا پیش از آغاز لیگ برتر تمام باشگاه های ایران بتوانند این مسایل را بازسازی کنند. نکاتی در این سه بند اشاره شده که کار یکی دوماه نیست و مشخص نیست این اطلاعیه و فشاری که به تیم ها وارد شده، صوری است یا خیر.

بند یک درخصوص رعایت مسایل امنیتی ورزشگاه‌ها طبق مصوب کنفدراسیون فوتبال آسیا است. بند دوم اشاره دارد به:« فرآیند بلیت فروشی توسط باشگاه‌ها و با کنترل و نظارت سازمان لیگ بطور صد درصد مکانیزه و الکترونیکی و اینترنتی با احراز هویت کد ملی برای تماشاگران و هواداران فوتبال و جانمایی با درج شماره صندلی».

مهم ترین بند اما مربوط به بخش سوم اطلاعیه ای است که به باشگاه ها ارسال شده است که مربوط به مسایل رفاهی تماشاگران است که تقریبا هیچ ورزشگاهی این بخش را رعایت نکرده است و همین که تماشاگران روی سکو قرار میگیرند باید خدا را شکر کرد :« مشکلات زیر ساختی در حوزه ایمنی و امنیتی ورزشگاه و خدمات عمومی و رفتارهای هواداران برابر آئین نامه و مقررات موجود، از قبیل نصب صندلی و شماره‌گذاری، بلوک بندی استادیوم، ایمن سازی راهروها، ورود و خروج در شرایط عادی و اضطراری، نصب دوربین‌های مدار بسته، ایجاد اتاق نظارت و کنترل، سیستم اطفا حریق، پیش‌بینی تخلیه اضطراری، محوطه‌سازی پارکینگ‌ها، ایجاد ویا تقویت امکانات رفاهی تا قبل از برگزاری مسابقات فصل پیش رو، گیت گذاری مبادی ورودی استادیوم‌ها».

به طور مثال در بسیاری ورزشگاه های دنیا، تماشاگران بین دو نیمه می توانند در کافه یا رستوران پس از سفارش غذا استراحت کنند اما هیچ ورزشگاهی در ایران چنین امکاناتی را ندارد.

باید دید این سه بند آیا به صاصله شصت روز تا آغاز لیگ توسط تیم ها اصلاح می شود یا فقط یک دستور صوری بود و به پایان رسید؟

خبرنگار: سپهر خرمی