صدور مجوز حضور روسیه در بازی‌های آسیایی هانگژو

شورای المپیک آسیا و IOC به صورت رسمی از حضور روسیه و بلاروس در بازی‌های آسیایی هانگژو خبر دادند.

به گزارش گروه ورزشی لحظه، جنگ روسیه و اوکراین، محرومیت جدیدی برای روس‌ها از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال داشت. روسیه در المپیک 2020 توکیو نیز نتوانست با نام و پرچم خودش در بزرگترین رویداد ورزشی جهان شرکت کند. البته در آن زمان هنوز خبری از درگیری خونین ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی نبود بلکه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) رای به محرومیت روسیه داد.

ورزشکاران روس با استفاده از نام اختصاری ROC به رقابت با حریفان پرداختند و البته هیچ‌یک از مدال‌های آنها به نام روسیه نوشته نشد. در ادامه جنگ باعث شد روسیه از حضور در تمامی رقابت‌های ورزشی محروم شود و میزبان جام جهانی فوتبال 2018 حق حضور در جام جهانی 2022 را نداشته باشد.

حالا مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک اعلام کرده با تصمیم شورای المپیک آسیا و IOC روسیه و بلاروس حامی روس‌ها در جنگ با اوکراین، در بازی‌های آسیایی هانگژو چین حضور خواهند داشت.

هاشمی در این باره اظهار داشت:

این موضوع تصمیم شورای المپیک آسیا و IOC است. به ما اعلام کردند که آنها با کاروان 500 نفره در این مسابقات شرکت می‌کنند ولی در جداول و مدال محاسبه نمی‌شوند.

وی ادامه داد:

اگر در مدال سهم داشته باشند رتبه ما ممکن است کاهش یابد و اگر لحاظ نکنند این حسن را دارد که ورزشکاران ما در رقابت با آنها می‌توانند تمرین کنند و تیم‌های ما تقویت خواهند شد.

البته برخلاف صحبت‌های دبیرکل کمیته ملی المپیک، مدال روس‌ها در جدول محاسبه خواهد شد و بدین ترتیب حتی کسب مقام چهارمی نیز می‌تواند به رویایی برای ایران تبدیل شود. روسیه در حوزه ورزش ابرقدرتی جهانی به شمار می‌رود و سه دوره اخیر المپیک، به ترتیب رتبه‌های پنجم و دو چهارمی را کسب کرده و حضور در آسیا می‌تواند به سقوط حداقل یک پله‌ای ایران در جدول مدال‌ها منجر شود.

ایران بعد از انقلاب هیچ‌گاه نتوانسته در بازی‌های آسیایی روی سکو برود. چین که در المپیک نیز همیشه یکی از سه سکو را به خود اختصاص داده، قهرمان مطلق بازی‌های آسیایی بوده و رتبه‌های دوم و سوم نیز بین کره جنوبی و ژاپن دست به دست می‌شود.

در سال‌های اخیر ازبکستان نیز رشد بسیار زیادی در ورزش کرده و حالا حضور روسیه، اندک رویای ایستادن رویای چهارمی را هم بر باد خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

جام یاریگین روسیه/یک برنز و حذف ۸ آزادکار ایران
تحریم روسیه از میزبانی سوپرجام اروپا
رایزنی روسیه با یوفا برای بازگشت به فوتبال اروپا

انتهای پیام/