صدیقی: ایران قطب ووشو در آسیا و جهان است

رئیس فدراسیون ووشو عملکرد تیم ملی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در ماکائو را مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش شبکه ورزشی لحظه؛ امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو در گفت‌وگویی درباره عملکرد ووشوکاران در مسابقات قهرمانی آسیا در ماکائو اظهار کرد: مسابقات قهرمانی آسیا همیشه برای ووشو ایران میدان سختی است به دلیل اینکه قدرت‌های ووشو جهان که غالبا از آسیا هستند حضور پرقدرتی در این مسابقات دارند و سعی می‌کنند با حداکثر ظرفیت فنی خودشان در این مسابقات شرکت کنند.

او افزود: فدراسیون ووشو همیشه تلاشش این بوده که در میادین بین‌المللی عملکرد خوب و درخشانی داشته باشد. همچنین تیم جوانی را راهی این مسابقات کردیم و از این جهت برای بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ برنامه ریزی می‌کنیم و کادر فنی ما تلاشش این است که بتواند بهترین عملکرد خودش را در هانگژو و در بازی‌های آسیایی ژاپن انجام دهد.

صدیقی گفت: تیم ملی ووشو با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوانی که اولین دوره‌ای بود که در این مسابقات شرکت می‌کردند، در بازی‌های آسیایی ماکائو حضور یافتند. بازیکنان تلاش خود را کردند و توانستند به مقام نایب قهرمانی این رقابت‌ها دست یابند. ملی پوشان ما نشان دادند که ایران همچنان قطب ووشو آسیا و جهان است. دختران تالوکار ما عملکرد خوبی در مسابقات آسیایی ماکائو داشتند و آنها موفق شدند با مدال‌های طلایی که زهرا کیانی در فرم‌های انفرادی گرفت تاریخ سازی کنند و در مسابقات امسال خانم کیانی درخشان ظاهر شد. امیدوارم همین روند هم برای کل ورزشکاران ما پیش بیاید.

او افزود: قبل از سفر مصدومیت‌هایی برای ورزشکاران ما ایجاد شد و استرس زیادی به فدراسیون ووشو و کادر فنی وارد کرد و این موضوع با مدیریتی که کادر پزشکی کرد بهتر شد، اما ۲ طلای دیگر می‌توانستیم به دست آوریم. البته امیر حسین همتی یکی از اوزان ما برابر حریف چینی خود در ۲ راند مساوی شد به واسطه ۱۶۰ گرم وزن اضافه که ورزشکار ما داشت، ورزشکار چینی برنده اعلام شد. سهیلا منصوریان هم خوب مبارزه کرد و ما را برای بازی‌های آسیایی خوش بین کرد. امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند و تیم ملی جوانان ما روز گذشته راهی مسابقات قهرمانی جهان شد که آنجا هم میدان بزرگ و سختی است. امیدوارم آنجا هم همه ورزشکاران ما عملکرد خوب خودشان را به نمایش بگذارند و شاهد برافراشته شدن پرچم کشورمان در یک میدان بزرگ باشیم.

رئیس فدراسیون ووشو درباره اینکه ورزشکاران ما برابر چینی‌ها در فینال نتوانستند نتیجه خوبی بگیرند، گفت: از سال ۲۰۱۶ تاکنون دختران ما نتوانستند ورزشکاران چینی را شکست بدهند، اما امسال ۲ مرتبه این اتفاق افتاده است و ورزشکاران چینی را در ۲ میدان متفاوت شکست دادیم. یاسمن باقرزاده در مسابقات قهرمانی آسیا در ماکائو توانست حریف چینی خود را شکست بدهد و سهیلا منصوریان راند اول مسابقه خود را برابر حریف چینی خود برنده شد، اما با توجه به اینکه شکستگی در ناحیه نازک پی دست خود داشت، نتوانست پیروز شود. من فکر می‌کنم که ورزشکاران ما خیلی خوب بودند به ویژه در بخش مبارزه‌ای که از خود به نمایش گذاشتند و ما را امیدوار کردند. ما باید روی این ورزشکاران برنامه ریزی کنیم تا ان شاء‌الله بتوانیم در آینده موفق باشیم.

صدیقی درباره اینکه برنامه‌ای برای جذب مربی خارجی برای تیم‌های ملی بانوان و آقایان ووشو ندارید، گفت: فعلا تصمیمی نگرفتیم و برنامه‌ای هم نداریم و ما به کادر فنی ایرانی اعتقاد داریم و امیدوارم نتایج خوبی با مربیان ایرانی به دست آوریم. ما قبلا هم تجربه استفاده از مربیان خارجی هم داشتیم، اما اکنون نتایج بهتری با مربیان ایرانی به دست آوردیم به همین خاطر عجله‌ای برای این موضوع نداریم. قطعا باید با فکر و برنامه ریزی بیشتری این موضوع اتفاق بیفتد و بررسی شود.

او درباره اینکه پاداشی برای مدال آوران مسابقات قهرمانی آسیا در ماکائو در نظر گرفته شده است، گفت: بله، وزارت ورزش براساس دستورالعملی که دارد قطعا پاداشی که در خصوص مسابقات قهرمانی آسیا هست، ان شا الله در اختیار ورزشکاران در موعد مقرر خود قرار خواهد داد. فدراسیون ووشو هم همه تلاش خود را می‌کند تا برنامه‌های خود را اجرایی کند و امسال سال پرترافیک و رویداد‌های زیادی را داشتیم. در حقیقت هماهنگی‌ها و برنامه ریزی برای اعزام‌ها سخت بوده است و اینجا هم فدراسیون ووشو عملکرد مطلوبی را در اجرای برنامه‌ها داشته است.

رئیس فدراسیون ووشو درباره اینکه چه انتظاری از دنیا مالی وزیر ورزش و جوانان دارد، بیان کرد: ما جلسه خوبی با وزیر ورزش و جوانان داشتیم و صحبت‌های سازنده‌ای بود. ایشان فردی هست که از بدنه ورزش بوده و تجربه اداره فدراسیون قایقرانی را داشته و عملکرد خوبی در این فدراسیون داشته است. ما یکی از نیازهایمان بحث زیرساخت‌ها است که این موضوع مطرح شد. امیدوارم با همیاری وزارت ورزش جهت توسعه آکادمی ووشو در تهران قدم برداریم. امسال ما کمپ تیم‌های ملی را برای کوراش در بجنورد توانستیم تکمیل و تجهیز کنیم و ورزشکاران ما کمپ خوبی در آنجا دارند. در تهران هم تا اینجا فرش تالو بعد از ۱۴ سال تهیه کردیم و این نیاز به روز رسانی وجود داشت. این انتظار وجود دارد که با همیاری وزارت ورزش در نوسازی و بهینه سازی زیر ساخت‌های خود قدم برداریم.

او درباره اینکه مشکلات مربوط به بودجه فدراسیون ووشو حل شد، گفت: موضوع اعتبارات ورزشی فدراسیون‌ها همیشه نکته مهمی بوده است با توجه به اعزام‌های بین المللی و هزینه‌هایی که اردو‌ها دارند این چونه ورزش کوچک دیده شده است. البته هر چند امروز در همه جهات، ورزش به عنوان یک ابزار مهم و جدی در بخش توسعه اجتماعی و شادی آفرینی در بین ملت عزیزمان وجود دارد و تاثیرگذار است، اما هنوز صورت نگرفته است. اعتبارات مالی کفاف کار‌های جدی و اساسی فدراسیون‌های ورزشی را نمی‌دهد و فدراسیون ووشو هم از این امر مستثنی نیست. این نیاز وجود دارد که اعتبارات را با کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک افزایش بدهیم. اگر می‌خواهیم در آینده موفق باشیم و بتوانیم جایگاه‌ها و مدال‌هایی که به دست می‌آوریم را حفظ کرده و تکرارشان کنیم و امید داشته باشیم که مدال‌ها را بیشتر کنیم باید از الان سرمایه گذاری کنیم. کشور‌های آسیایی همانند ازبکستان و هند واقعا به صورت جدی دارند در ورزش‌های خود سرمایه گذاری می‌کنند. البته قبلا کشور‌های چین و کره خیلی جلوتر بودند، اما ما رقبای مهمتری داریم که دارند قدم برمی دارند. ما برای اینکه جایگاه خود را حفظ و نگهداری کنیم باید سرمایه گذاری جدی در حوزه زیرساخت‌ها انجام بدهیم.