صوفی‌زاده: باشگاه‌های معتبر روی فوتبال بانوان سرمایه‌گذاری کنند

نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال گفت: برای رسیدن به هر موفقیتی موانع و ضعف هایی وجود دارد که مهمترینش مباحث اقتصادی و نبود اسپاسر است. امیدوار م باشگاه‌های معتبر فوتبالی در سرمایه گذاری آکادمی‌های فوتبالشان بانوان را هم ببینید.

به گزارش شبکه لحظه و به نقل  از ایسنا :لیلا صوفی زاده نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال  پیش از اعزام تیم های ملی جوانان زیر ۱۹ سال به  مقدماتی قهرمانی آسیا و بزرگسال به مقدماتی المپیک، در مورد فوتبال بانوان گفت: نگاه و هدفگذاری اصلی‌مان ارتقاء جایگاه فوتبال زنان و دختران ایران در سطح آسیا است که باید بتوانیم دست به دست هم بدهیم تا برای فوتبال هم  فضایی شبیه به فوتسال که ضمن  قهرمانی در آسیا مورد توجه مسئولان و بزرگان نظام قرار گرفت، ایجاد و آنها را به تیم‌های اول تا چهارم آسیا نزیک کنیم. بین رنکینگ ۱۳ تا چهار آسیا فاصله زیاد است اما باید این هدف مشخص باشد.

او مهمترین مشکل در بخش بانوان را مسائل اقتصادی و نبود اسپانسر دانست و بیان کرد: برای رسیدن به هر موفقیتی موانع و ضعف هایی وجود دارد که مهمترینش مباحث اقتصادی و نبود اسپانسر است. فدراسیون فوتبال بخشی از هزینه‌ها  را می‌دهد ولی چالش اصلی‌مان به تیم های لیگ برتری مان برمی‌گردد. تا زمانی که تیم های لیگ برتری پایدار و پویایی نداشته باشند مشکلاتمان کامل حل نمی‌شود و اثرات این موضوع به تیم‌های ملی  برمی‌گردد. بازیکنان باید فضای رقابتی را در لیگ برتر تجربه کنند و سپس زیر نظر کادر فنی در تیم ملی و در سطحی که برای رقابت‌های آسیایی مد نظر است، آماده شوند.

صوفی زاده در ادامه افزود: لیگ باید پویا باشد تا زمینه موفقیت تیم ملی مهیا شود. در این رابطه حمایت  هیئت‌های استانی و باشگاه‌ها از تیم‌های بانوانشان یکی از موارد است. بخش دیگر بستری است که باید در بخش پایه فراهم شود که در حال حاضر فدراسیون گام های خوبی در این بخش برداشته تا جایی که می‌توانیم آینده خوبی را ترسیم کنیم و امیدوار باشیم که باشگاه‌های معتبر فوتبالی در سرمایه گذاری آکادمی‌های فوتبالشان بانوان را هم ببینید. اگر باشگاه‌هایی چون ذوب آهن، سپاهان، پرسپولیس و استقلال در بخش پایه دختران را به عنوان سرمایه‌های فوتبال زنان تربیت کنند، خیلی از مشکلاتمان در آینده حل می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که دلیل باشگاهایی مثل پرسپولیس و استقلال برای وارد نشدن به بخش فوتبال بانوان چیست؟ گفت: باشگاه بزرگ و متوسط فرقی نمی‌کند همه باید در مقابل دختران این مسئولیت را احساس کنند که دیگر جنیست نمی‌تواند محددیتی در فضای رقابتی دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی داشته باشد. چه بسا که شایستگی دوچندان دختران ورزشکار باحجاب اسلامی در میادین بین المللی این را نشان می‌دهد. نگاه مدیران عامل باشگاه‌ها  و کسانی که تا امروز در بخش دختران تیمداری کردند بسیار قابل احترام و تقدیر است. تیم های بزرگ هم باید به سمت و سویی بروند که با شروع و تاسیس آکادمی‌های فعال در بخش فوتبال، دختران را هم در سن پایه ببینند و نسبت به تشکیل تیم‌های لیگ برتری اهتمام بورزند.

صوفی زاده در پاسخ به این سوال که فدراسیون فوتبال برای جذب تیم‌های بزرگ با آنها رایزنی داشته یا خیر؟ بیان کرد: این کار سازمان لیگ فوتبال است که متولی برگزاری مسابقات در لیگ برتر و دسته های مختلف است.  فدراسیون هم حیطه نظارتی خود را دارد و در بحث حمایتی مواردی بوده که  ورود کرده است. تیم خوب راهیاب ملل سنندج  که در سال‌های گذشته خوب ظاهر شده بود امسال به دلیل برخی مشکلات امکان داشت حضورش کمرنگ شود که نتیجه جلسه با مدیرکل استان و مدیرعامل این باشگاه فعالیت و حضور مجدد تیم استان کردستان بود تا  مسئولان این باشگاه باز هم غیرت خود را در تیمدری به اثبات برسانند.

او در ادامه افزود: جای خوشحالی دارد که مدیری در یک استان تا این حد خوشحال بودن دختران استانش برایش مهم است که حمایت می‌کند و حاضر نیست اجازه دهد آنها به استان‌های همجوار و بعضا دور افتاده بروند و قرارداد ببندند. امیدوارم نگاه همه استان‌ها در بخش تیمداری به همین شکل عادلانه و منصفانه باشد تا باعث خوشحالی خانواده‌ها و به ویژه دختران نوجوان و جوان کشورمان باشند.

صوفی زاده در ادامه این گفت و گو و  در پاسخ به این سوال که رقابت‌های تیم ملی فوتبال بانوان بزرگسال در مرحله اول مقدماتی المپیک پخش زنده اینترنتی می‌شود یا خیر؟ گفت: تلاشمان را می‌کنیم اما یکسری مسائل فرهنگی وجود دارد و اگر بتوانیم آنها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که این فضا ایجادشود روی پخش مستقیم از طریق ینترنت  کار می‌کنیم اما پخش از طریق صدا و سیمای ایران مقوله‌ای فرادستی است که تصمیماتش در قالب شخص نیست.

نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال به حضور خبرنگاران و عکاسان در محل برگزری بازی دوستانه تیم‌های ایران و اردن که بدون محدودیتی انجام شد اشاره و بیان کرد: همه یک خانواده هستیم و جامعه ورزش در کنار رسانه‌ها معنی و مفهوم پیدا می‌کند. به شکل متقابل رسانه‌ها در کنار ورزش هستند تا اخبار و موفقیت‌های ورزشی را به اقشار مختلف مردم نشان دهند. با هم می‌توانیم در کنار تیم‌های ملی‌مان، برای موفقیت‌های بیشتر تلاش کنیم. در بازی دوستانه ایران و اردن حضور رسانه ها و حتی عکاسان در فضایی که کاملا بانوان حضور داشتند اتفاق افتاد که توانستند زحمات و تلاش یک بانوی مسلمان ایرانی در میدان رقابت هرچند دوستانه را به همه نشان دهند. در مسابقات برون مرزی که تیم‌هایمان اعزام می‌شوند همه رسانه های دنیا حضور دارند و اخبار را منتشر می‌کنند اما سعی کردیم این فضا را داخل کشور خودمان به وجود بیاوریم تا در آینده نقش رسانه‌ها پررنگ تر شود.

صوفی زاده  در پایان این گفت و گو در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی فوتسال بانوان گفت: این موضوع در جلسات کمیته فنی در دست بررسی است. در اولین جلسه قرار شد گزینه های پیشنهادی برنامه های خود را به کمیته فنی ارائه دهند و در جلسات بعدی در این مورد تصمیم گیری شود.