فرصتی که فوتبال ایران در اختیار ساپینتو قرار داد

اگر پرسپولیس جام حذفی را به خانه ببرد آن وقت ترول کردن ساپینتو که می‌گفت تیمش برای کسب عنوان قهرمانی لایق‌ترین بوده وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  می‌گویند آن چیزی که از یک داستان یا فیلم به خاطر سپرده می‌شود پایان‌بندی است. برای همین همه بزرگان این رشته‌ها می‌گویند آس آخرتان را بگذارید برای پایان‌بندی. در فوتبال ایران هم برخلاف همه دنیا پایان‌بندی، بازی آخر لیگ نیست بلکه فینال جام حذفی است.

به گزارش روزنامه اعتماد، به پایان رساندن جام حذفی قبل از اتمام لیگ یا بعد از مشخص شدن قهرمان شرایط را برای تیم‌ها به صورت کامل عوض می‌کند. مثلا چند شب قبل فینال جام حذفی ایتالیا بود و اینتر قهرمان شد. یا فینال جام حذفی لالیگا که چند روز پیش برگزار شد و رئال جام را به خانه برد. در ایران اما به دلیل برنامه‌ریزی‌های خیلی خاص و متفاوت سازمان لیگ، دست‌اندرکاران معمولا اجازه می‌دهند رقابت‌های لیگ به اتمام برسد بعد بروند سر وقت جام حذفی. سوپرجام هم که هر وقت فرصت شد.

امسال فینال جام حذفی که دو سر آن به سرخابی‌های پایتخت گره خورده علاوه بر حساسیت‌های همیشگی یک معنای متفاوت هم دارد. حداقل هواداران می‌توانند این را به عنوان آزمونی برای اثبات ادعاهای سرمربیان تیم‌های‌شان مورد توجه قرار دهند؛ مخصوصا استقلالی‌ها.

در کنفرانس خبری بعد از بازی استقلال برابر تراکتور در هفته سی‌ام، سرمربی آبی‌ها که تیمش سوم شده بود با تاکید بر محترم بودن رقبا قهرمانی پرسپولیس را زیر سوال برد و علاوه بر اینکه به رقیب تبریک نگفت، اظهار داشت که تیم خودش شایسته‌ترین تیم برای کسب جام قهرمانی بوده. او مدعی شد عدالت در لیگ ایران برقرار نشده. شاهد مثالش هم تعداد زیاد پنالتی‌هایی بود که او اعتقاد داشت باید برای استقلال گرفته می‌شد و نشد. همین اظهارنظر پرسپولیسی‌ها را به واکنش واداشت و آنها با تاکید روی سوم شدن حریف این ادعای ساپینتو را به سخره گرفتند. دقیقا با این جمله که «شما حتی دوم هم نشدید»

حالا چه جای بهتری از جام حذفی برای اثبات برخی ادعاها؟ به لطف شرایط لیگ ایران که جام حذفی بعد از پایان لیگ ادامه پیدا می‌کند ساپینتو می‌تواند نشان بدهد تیمش چقدر شایسته بوده و پرسپولیس هم می‌تواند ثابت کند بی‌دلیل بهترین تیم ایران لقب نگرفته است. البته نباید فراموش کرد که این دو جام هیچ ارتباط منطقی با یکدیگر ندارند. اصلا نیاز به گفتن هم نیست که هر ساله در بسیاری از کشورهای صاحب فوتبال یا آماتور یک تیم قهرمان لیگ می‌شود و یک تیم قهرمان جام حذفی. اما باید پذیرفت این نگاه‌های منطقی در فضای هواداری چندان محلی از اعراب ندارد. شکی نیست که اگر استقلال بتواند قهرمان جام حذفی شود، هواداران آبی دستاویز قدرتمندی برای زیر سوال بردن قهرمانی رقیب در لیگ خواهند داشت و اگر پرسپولیس با همین شرایط جام را به خانه ببرد آن وقت ترول کردن ساپینتو که می‌گفت تیمش برای کسب عنوان قهرمانی لایق‌ترین بوده وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

در عین حال یک مساله قابل توجه دیگر هم مطرح می‌شود. اینکه اگر استقلال قهرمان جام حذفی شود آن دسته از آبی‌هایی که اعتقاد داشتند حاکمیت و دولت با قهرمانی آنها مشکل دارد چه پاسخی خواهند داشت؟ طبیعتا هیچ! همان‌طور که سرخ‌های معتقد به مهندسی شدن مسابقات لیگ در میانه فصل بعد از جشن قهرمانی چیز خاصی نگفتند.

فرصت جام حذفی به نوعی فرصت جبران مافاتی است که سرمربی پرتغالی استقلال دارد و باید دید چگونه از آن استفاده می‌کند. هم برای اینکه یک جام به ویترین افتخارات استقلال اضافه کند، هم برای اینکه نشان بدهد استحقاق ماندن روی نیمکت این تیم را دارد هم برای اینکه در دوران تعطیلات لیگ هواداران آبی بتوانند جواب کری‌خوانی‌های رقیب را بدهند. یحیی گل‌محمدی هم می‌تواند با به دست آوردن هر دو جام ثابت کند کسی بالای دست او نیست.

انتهای پیام/