فرصت تاریخی برای تیم ملی اگر قلعه‌نویی بخواهد جوانگرایی کند

فرصت تاریخی برای تیم ملی اگر قلعه‌نویی بخواهد جوانگرایی کند.

به گزارش شبکه ورزشی لحظه؛ مرحله انتخابی جام‌جهانی 2026 در منطقه آسیا پنجشنبه قرعه‌کشی شد و تیم ایران در گروهی قرار گرفت که شاید اگر خود امیر قلعه‌نویی قرار بود گروه‌ها را بچیند، نمی‌توانست رقبا را تا این حد آسان بردارد! ایران در گروه اول مسابقات کنار قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی قرار گرفته است. این مرحله از مسابقات از 15شهریور امسال تا 20خرداد سال آینده به طول خواهد انجامید.

در حالت عادی هم صعود به جام‌جهانی 48تیمی در شرایطی که آسیا 8.5سهمیه دارد کار بسیار آسانی برای تیم‌های نامدار قاره کهن به‌حساب می‌آمد اما حالا این قرعه راحت هم خاطر اهالی فوتبال را جمع‌تر از قبل کرده؛ چنان‌که خود امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی هم تعارف را کنار گذاشت و گفت: «ما مطمئنا یکی از 2تیمی خواهیم بود که به‌طور مستقیم به جام‌جهانی می‌رسیم.»

از هر گروه 2تیم بالا می‌روند و تیم‌های سوم و چهارم هم راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. در حقیقت در نوبت اول فقط حذف تیم‌های پنجم و ششم هر گروه قطعی است. تازه تیم ششم گروه ایران یعنی کره‌شمالی، 4سال پیش از این مسابقات انصراف داد و اگر امسال آن کار را نکند و در بازی‌ها حاضر شود، حق میزبانی از رقبا را در کشور خودش نخواهد داشت. شرایط طوری است که خیلی‌ها به شوخی (شاید هم جدی!) گفته‌اند صعود‌نکردن از این گروه و با این شرایط دشوارتر است و نیاز به زحمت بیشتری دارد!

از زمان پایان قرعه‌کشی، بسیاری از تحلیل‌ها به‌درستی حول و حوش لزوم جوانگرایی جدی در تیم ملی است؛ چیزی که امیر قلعه‌نویی و شرکا تا‌کنون از زیر بار آن طفره رفته‌اند. تیم ملی ایران در 2سال آینده فقط همین مسابقات را پیش رو دارد و واقعا شاید اگر تیمی از لیگ برتر هم در این بازی‌ها حضور بیابد، بتواند بلیت جام‌جهانی را بگیرد. در نتیجه لازم است چند بازیکن جوان و مستعد به‌عنوان مهره‌های فیکس و نه تضمینی، به تیم ملی تزریق شوند، کسب تجربه کنند و تا مرحله نهایی جام‌جهانی و دوره بعدی جام‌ملت‌های آسیا به هماهنگی مطلوب برسند. این فرصت تاریخی را نسوزانید، بعدا باعث افسوس و تأسف خواهد بود.

انتهای پیام/