قنبرزاده از رونمایی سامانه ثبت قراردادها خبر داد

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال گفت: سامانه ثبت قراردادها رونمایی شد.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  منصور قنبرزاده درمورد اینکه با توجه به اعلام ساعت ۱۴ امروز به عنوان آخرین مهلت ثبت قرارداد باشگاه‌ها، اظهار داشت: عمده باشگاه‌‌ها مدارک خود را آورده‌اند و مدارک‌شان تحت بررسی است. نماینده سپاهان امروز در سازمان لیگ بود و ظاهرا استقلال و پرسپولیس نیز مدارک خود را آورده و تحویل داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر باشگاهی قرارداد‌هایش را امروز ثبت نکند، برای استفاده از نفرات جدید خود در هفته اول لیگ برتر دچار مشکل خواهد شد، توضیح داد: دوستان کارهای خود را انجام می‌دهند. امروز آخرین روز نقل و انتقالات نیست‌ و باشگاه‌ها تا ۸ شهریور امکان ثبت قرارداد بازیکنان جدید را دارند اما باید قرارداد بازیکنان جدید تیم‌ها برای هفته اول ثبت شود تا در این هفته بتوانند از این نفرات استفاده کنند. ممکن است در هفته‌های آینده و حتی نیم فصل که باشگاه‌ها ۳ سهمیه آزاد دارند، بتوانند بازیکن جدید جذب کرده و از آنها استفاده کنند. به همین دلیل باشگاه‌ها روتین کار خود را انجام می‌دهند.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال با اشاره به حضور نماینده سازمان بازرسی در سازمان لیگ، گفت: امروز با حضور بازرس ورزش سازمان ورزش از سایت و سامانه ثبت قراردادها رونمایی شد. مفصل سامانه را بررسی کرده و رندوم تعدادی از قراردادها با چک کردند.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه ابتدایی آمده بود که بازیکنان خارجی مشمول این دستورالعمل می‌شوند که در لیگ برتر کشور مبدا بازی کرده باشند در شرایطی که بازیکن لژیونر شاغل در لیگی به جز لیگ برتر، اصلا نمی‌توانست به ایران بیاید. از آنجایی که متناظر بازیکنان خارجی، نفرات لژیونر را هم گفته بودیم دیدیم برخی بازیکنان ما در لیگ یک کشورهای خارجی حضور دارند که از آن شرایط قبلی خارج می‌شوند. اینجا باید یک تفسیر انجام می‌دادیم.

نایب رئیس فدراسیون تصریح کرد: فدراسیون‌ها در همه جای دنیا کمیته‌های تخصصی دارند که کمیته تخصصی این موضوع نیز کمیته روابط بین‌الملل بود. رئیس این کمیته در ایران علی تارقلی‌زاده است که بیش از ۱۵ سال در AFC مسئولیت داشت. او توضیح داد و به عنوان یک مرجع قانونی و رسمی، اعلام کرد اگر بازیکنی مثل محمد نادری در لیگ یک بوده، قراردادش تمام شده باشد و الان نیز تمایلی برای بازی در خارج از کشور ندارد، باید چه کاری انجام بدهد؟ او این موضوع را تفسیر کرد. در واقع این خلا با یک تفسیر از جانب یک مرجع حل شد. یک بازیکن در پرسپولیس یعنی شهاب زاهدی را داریم. در این دستورالعمل این موضوع خاص بود و پیش‌بینی نشده بود‌. به دلیل جنگ و نبود امنیت در اوکراین، طبق نظر فیفا بازیکنان غیرملیت آن کشور می‌توانند یک طرفه حتی با وجود باقی ماندن ۳ سال از قرارداد خود با باشگاه‌های این کشور، برای بازی کردن به کشور دیگری بروند. به رضایت‌نامه باشگاه مبدا هم نیازی ندارد.

وی ادامه داد: این مورد را در دستورالعمل پیش‌بینی نکرده بودیم اما به مرجع قانونی‌اش یعنی کمیته وضعیت ارسال کردیم که پاسخ داد این قانون در فیفا وجود داشته و جزء موارد فورس ماژور است. در تمام دنیا نیز اجرا می‌شود اما از مراجع قانونی و رسمی استعلام گرفتیم. در آیین‌نامه نقل و انتقالات فقط یک تغییر داده شده است. آن تغییر هم این بود که سهمیه بازیکنان زیر ۲۱ سال و زیر ۲۳ سال را با توجه به کاهش تعداد بازیکنان، در جهت تقویت تیم‌های ملی امید و جوانان و طبق درخواست سرمربیان این تیم‌ها، یک بازیکن افزایش دادیم. تعدادی از این بازیکنان حتی در باشگاه‌های لیگ ۲ هم حضور ندارند . مثلا برخی از آنها، عضو آکادمی کیا هستند و تعدادی باشگاه حرفه‌ای ندارند‌.

عضو هیات رئیسه فدراسیون خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیتی پیش آمد که حتی از تیم‌ امید عراق بازیکن گرفته می‌شود. باشگاه‌ها نیز از این ظرفیت استقبال می‌کنند‌. این را در کارگروه مطرح کردیم که در جهت تقویت تیم‌های ملی امید و جوانان طبق نظر کارگروه یک بازیکن به این رده‌های سنی اضافه شود. این ظرفیت برای همه باشگاه‌ها است. برخی باشگاه‌های ‌معترض هنوز ظرفیت خالی دارند اما پرسپولیس بیشتر روی سهمیه بزرگسالان نظر دارد. برخی باشگاه‌ها به جای ۶ سهمیه فقط ۴ سهمیه را پر کرده‌اند. نمی‌توانیم همه را قانع کنیم. این دستورالعمل ۳۲ بندی همه بررسی‌‌هایش امسال انجام می‌شود و به اجرا می‌رود. قطعا هر دستورالعملی ایراد دارد و نمی‌توانیم ادعا کنیم صفر تا صدش درست‌ و عالی  است اما باید همه رسانه‌ها، باشگاه‌ها و مردم کلیاتش را قبول کنند.

قنبرزاده تصریح کرد: از همه سرمربیان تیم‌های لیگ برتر، فرم نظرخواهی گرفتیم. این دستورالعمل فقط برای امسال نیست و یک پروسه دنباله‌دار است. نقطه نظرات را می‌گیریم و جاهایی را که باید، اصلاح می‌کنیم. مثلا درمورد بحث لژیونرها درمورد امسال مجبور به این کار شدیم اما وقتی روی غلطک بیفتد، قطعا تغییراتی اعمال خواهد شد.

وی درمورد اینکه ظاهرا افزایش سهمیه زیر ۲۱ و زیر ۲۳ سال با مصوبه هیات رئیسه سازمان لیگ هم قابلیت اجرایی دارد، گفت: بله‌. پیش از این هم چنین موضوعی داشتیم و هیات رئیسه سازمان لیگ جزییات را مصوب می‌کند. هیات رئیسه فدراسیون کلیات مربوط به سقف بودجه و موارد اینچنینی را تصویب و تایید کرده است اما درمورد اضافه شدن یک بازیکن بحث خاصی وجود ندارد.

عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ درمورد مستهلک شدن مبلغ رضایت‌نامه به میزان مدت قرارداد، گفت: در کارگاه آموزش مجوز حرفه‌ای یک بحثی مطرح شد به نام استهلاک سرمایه. زارعی (رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای) تقاضا کرد و گفت در معیارهای مالی AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای بحث استهلاک را داریم. در این ماجرا نیز اگر باشگاهی رضایت‌نامه‌ای به یک باشگاه دیگر برده و قرارداد بازیکن ۲ یا ۳ ساله ساله بسته شده، نباید کل هزینه رضایت‌نامه را در سال اول حساب کنید. بلکه باید  بر مدت قرارداد محاسبه کنید.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که چرا استعلام قبل از تدوین آیین‌نامه گرفته نشده است، توضیح داد: دستورالعمل در این باره سکوت کرده است. نگفته بود یک‌جا حساب کنید یا تقسیط کنید. این ابهام وجود داشت و ما بحث را شفاف کردیم. مجوز حرفه‌ای به‌عنوان یک مرجع می‌گفت که استانداردهای AFC این را می‌گوید و استانداردهای حسابداری هم همین را می‌گوید.

قنبرزاده در مورد ورزشگاه‌هایی که بانوان می توانند در هفته اول لیگ در آن حضور پیدا کنند، گفتد: خوشبختانه در اراک مشکلی وجود ندارد. در سیرجان قطعاً این هفته بانوان حضور پیدا می‌کنند. از استاندار خوزستان تشکر  ویژه می‌کنم که نامه نوشت و اعلام امادگی کرد که از این لحاظ مشکلی نداریم. در حال ارزیابی سایر شهرها هستیم. نهادهای ذی‌ربط از ما گزارش‌هایی خواستند. امروز جلسه‌ای در این‌باره داریم و ان‌شاءالله تعداد ورزشگاه‌های واجد شرایط به مرور زمان افزایش یابد.

وی درخصوص اینکه حضور نیافتن بانوان در برخی ورزشگاه‌ها از لحاظ الزام‌های فیفا دردسرساز نمی‌شود،پاسخ داد: به صورت مثال ورزشگاه آزادی در حال بازسازی است و فعلاً بانوان در آن حاضر نمی‌شوند اما شرایط لازم سایر ورزشگاه‌ها هم توسط ستادی بررسی می‌شود. مطلب مهمی وجود دارد و آن هم این است که وقتی مجوز صادر شده، یعنی دیگر منعی برای حضور بانوان وجود ندارد. ورزشگاه آزادی دست ما نیست و وقتی شرایط مهیا شد، مدیر این مجموعه به ما ابلاغ می‌کند تا ما مجوزش را بگیریم.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت پرونده شکایت باشگاه سایپا از شمس آذر قزوین عنوان کرد: واقعاً اطلاعی ندارم. این پرونده در کمیته انضباطی و استیناف است و در جریان آن نیستم.

پایان پیام/