متخصص پزشکی ورزشی:ورزش درماه رمضان بین تمام شبها تقسیم شود

فعالیت های بدنی و تمرینات منظم ورزشی و مناسب در کنترل بیماری های متابولیکی و غیر واگیر نقش موثری دارد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه،عضو هیات رئیسه هیات پزشکی ورزشی فارس با اشاره به همزمانی ماه مبارک رمضان امسال و نیز محدودیت های ناشی از شدت یافتن بیماری کرونا ویروس جدید، بر اهمیت حفظ و توسعه سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با شرایط پاندمی بیماری کوید ۱۹ تاکید کرد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به محدودیت های وضع شده در فعالیت باشگاه ها و اماکن ورزشی و تفریحی، ممکن است که در جهت اجرای ورزش و فعالیت بدنی منظم با مشکلاتی مواجه باشیم، لذا می توان با برنامه ریزی در جهت تعدیل شدت، مدت و زمان انجام فعالیت های ورزشی، راهکاری برای توسعه سلامت فردی و عمومی بیابیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اهمیت رژیم غذایی ویژه برای ماه مبارک رمضان، افزود: پیشنهاد می شود یک برنامه غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر برای تنظیم و تامین انرژی کافی مورد نیاز بدن، خوردن سبزیجات و میوه های تازه، نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

ورزش در ماه رمضان باید با برنامه باشد

این متخصص فیزیولوژی پزشکی ورزشی درباره زمان و کیفیت انجام تحرکات ورزشی در ایام   روزه داری، اظهار داشت: بهترین زمان برای اجرای برنامه های ورزشی هوازی، حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف افطار و شدت و مدت فعالیت ورزشی می بایست کمتر از زمان قبل از روزه داری باشد اما برای حفظ شرایط فیزیکی و تناسب اندام می بایست شدت فعالیت ورزشی را به نوبت های منقطع و در تمامی شب ها بعد از افطار تقسیم کرد.

وی توضیح داد: مثلا اگر برنامه ورزشی ما در پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، ۳ جلسه یک ساعته یا یک ساعت و نیم بوده است، اکنون می توان تعداد جلسات تمرین را به شش جلسه و هر جلسه را بصورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه ریزی کرد.

داودی با اشاره به افزایش احتمالی وزن ناشی از کم تحرکی در ماه رمضان، تشریح کرد: با توجه به اینکه متابولیسم بدن در زمان روزه داری، میزان هیدرات کربن کمتری را جهت سوخت و ساز در اختیار دارد لذا با انجام فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مناسب،  عمل “بتا اکسیداسیون” که در اصطلاح عامیانه “چربی سوزی” خوانده می شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طی این مدت به سمت سوختن چربی های احشایی و به دنبال آن تنظیم کلسترول و تری گلیسرید خون گرایش می یابد.

او گفت: بطور کلی نوع تمرینات و تحرکات ورزشی در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصی، شرایط سنی، توان بدنی و نیز امکانات در دسترس افراد می تواند از پیاده روی معمولی، کار با وزنه، یوگا، ورزش و تمرین با کش، حرکات و تمرینات کششی و دوچرخه سواری متغیر باشد.

بیشتر بخوانید:
واکنش رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به ادعای ساکت الهامی
نوروزی: کرونا بزرگترین آسیب را به منابع فدراسیون پزشکی ورزشی رسانده است
وبینار کمیسیون پزشکی ورزشی کمیته ملی المپیک
انتهای پیام/