محمد بنا:وجداناًً همه خلافکارها و بزهکارها کشتی‌گیر هستند؟/ منظورم حکم رشد بود نه یاغی

یکی از مباحثی که پیرامون این سریال بر سرِ زبانها افتاد، شایعه اعتراض جامعه کشتی به استفاده از نفرات گوش شکسته یا گریمِ گوشِ شکسته برای برای بازی در نقش یک خلافکار یا بزهکار و منفور جامعه است.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه،  به‌رغم این‌که ورزشکاران رشته‌هایی مثل جودو نیز گوششان می‌شکند ولی مردم گوشِ شکسته را به‌عنوان نماد ورزش اول کشور می‌شناسند. محمد بنا سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی به موضوع استفاده از نماد کشتی برای نقش منفی فیلمها، اعتراض کرد که انتقاد و اعتراض او با استقبال هموطنان، بویژه جامعه کشتی همراه شد.

بعد از حضور محمد کارت کارگردان مجموعه یاغی در محل فدراسیون‌کشتی و اردوی تیمهای ملی کشتی آزاد و فرنگی و دیدارش با علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی و سرمربیان و اردونشینان تیمهای ملی، فرصتی دست داد تا پیرامون همین موضوع با محمد بنا سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی گپ و گفتی کوتاه داشته باشیم، که موفق‌ترین سرمربی تاریخ کشتی‌فرنگی ایران به خبرورزشی گفت: « اجازه دهید اول بگویم، اعتراض من به مجموعه حکم‌رشد بود که از تلویزیون پخش شد و حرفی درباره سریال یاغی نزدم. امیدوارم عزیزان دچار سوءتفاهم نشوند و کسی هم سوء استفاده نکند.»

او افزود: «متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که هر کس می‌خواهد در فیلمها یا سریالهایش فردی را خلافکار یا بزهکار و به قول معروف نقش منفی را معرفی کند، این نقش را به یک گوش شکسته می‌دهد یا با گریم، گوشی برای او درست می‌کنند، که بگویند کشتی‌گیر است اما وجداناًً همه خلافکارها و بزهکارها کشتی‌گیر هستند؟! چرا عده‌ای دوست دارند این موضوع را جا بیندازند که کشتی‌گیرها خلافکارند؟! ما پزشک جراح قلب داریم که کشتی‌گیر است، دکتر و استاد دانشگاه داریم که اهل کشتی است. ما شخصیتهای معتدد و معتبری داریم که در امور تولیدی، اقتصادی و سایر امور مهم جامعه حضور موفق و افتخارآمیزی دارند و کشتی‌گیر هستند، از آنها حرفی نمی‌زنند ولی تا می‌خواهند یک خلافکار را نشان بدهند، یک گوش شکسته را جلوی یک عده راه می اندازند تا بگویند اینها خلافکارند.»

بنا در ادامه گفت: «کشتی ورزش سخت و طاقت فرسایی است. به دلیل تمرینات سنگینی که دارد، کشتی‌گیران گردن ستبر و متفاوت‌تری نسبت به دیگران دارند و گوش هایشان هم می‌شکند. مردم هم به واسطه زحماتی که در ورزش کشیده‌اند و اخلاق و مرام خوبشان به آنها احترام می‌گذارند. یارو اصلاً کشتی‌گیر هم نیست، می‌رود گوشش را می‌شکند تا مثلاً از بقیه زهرچشم بگیرد و بقیه بزهکارها از او حساب ببرند. آیا باید کار این افراد تبلیغ کرد؟!»

او در ادامه گفت: «در هر قشری خوب و بد هست. من نمی‌گویم همه کشتی‌گیران خوب هستند یا هیچ کدام بد نیستند ولی معتقدم در همه اقشار خوب و بد داریم. بیایید در فوتبال من ۵۰ نفر را نشان بدهم که خلافکارند یا در همین فوتبال ۵۰ نفر را معرفی کنم که شهید شده‌اند. این دلیل نمی‌شود که همه را خوب یا بد بدانیم. بلکه همه چیز نسبی است. ولی وقتی دائم در تلویزیون خلافکارها را با گوش شکسته نشان می‌دهند، نظر خانواده‌ها را نسبت به این قشر شریف بدبین می‌کنند.

وقتی اعتراض می‌کنیم که چرا چنین کاری می‌کنید، می‌گویند این اتفاقات کفِ جامعه است و قصد تخریب کشتی را نداریم. خب در کفِ جامعه شیطان پرست هم هست، آیا آن را هم به تصویر می‌کشید و تبلیغ می‌کنید؟!»
بنا در پایان گفت: «با آقای کارت کارگردان یاغی که حرف می‌زدیم، ایشان داستانِ مجموعه را لو نداد ولی گفت که پشت آن فلسفه ای وجود دارد و فقط سرگرم کردن تماشاگر، مدنظر نیست. امیدوارم دوستان عزیز هنرمند از این به بعد، در تولیداتشان رعایت انصاف و احترام به زحمات و افتخارات پرشمار کشتی ایران را بکنند.»

انتهای پیام/