محمودزاده : باشگاه ها برای انعقاد قرارداد از فدراسیون کمک خواستند + فیلم

باشگاه‌ها بیشتر خواستار این بودند که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ راهکاری ارائه کنند که بتوانند متون قرارداد را به گونه‌ای بگنجانند که در محاکم قضایی دچار مشکل نشوند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، فریبرز محمودزاده رئیس کمیته نقل و انتقالات لیگ برتر و مسئول برگزاری مسابقات لیگ یک در حاشیه جلسه مدیران عامل باشگاه‌ها و مسئولان فدراسیون فوتبال درخصوص پرونده‌های خارجی، اظهار داشت: باتوجه به اهمیت پرونده‌هایی که باشگاه‌های ما در نهاد‌های بین‌المللی دارند، با تلاش‌های محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال این جلسه برگزار شد و قرار است به صورت پلکانی باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یکی در این جلسات حضور پیدا کنند. امروز نمایندگان باشگاه‌های تراکتور، ماشین‌سازی، نود ارومیه، ملوان و گل‌گهر سیرجان حاضر شدند که جلسه بسیار خوبی برگزار شد.

محمودزاده در ادامه بیان کرد:  با توجه به اینکه باشگاه‌های ما چالش‌ها و مشکلات فراوانی درخصوص قرارداد‌ها در عرصه‌های بین‌المللی دارند و این موضوع با کمیته‌های تعیین وضعیت و سازمان لیگ ارتباط دارد، از طرف فدراسیون توصیه‌هایی شد و دردودل باشگاه‌ها هم مطرح شد. امیدوارم هرچه زودتر برای این چالش‌ها راهکار‌هایی پیدا کنیم تا باشگاه‌های ما کمتر دچار مشکل شوند.

او در پاسخ به این سوال که در این جلسه چه تصمیماتی اتخاذ شد، عنوان کرد: باتوجه به پرونده‌های مفتوح و مشکلات فراوانی که در مجامع بین‌المللی داریم، نخستین گام این است که از این مرحله سخت عبور کنیم. مکاتباتی که فیفا،‌ ای‌اف‌سی و بخش بین‌الملل فدراسیون انجام شده، بررسی شد و با در نظر گرفتن اینکه فدراسیون فوتبال عالی‌ترین نهاد فوتبالی کشور است، قرار شد برای برطرف کردن این مشکلات فدراسیون با نهاد‌های بین‌المللی وارد مذاکره شود تا در آینده چنین مسائلی تکرار نشود.

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ درباره پیشنهاد‌های باشگاه‌ها در این جلسه، گفت: باشگاه‌ها بیشتر در بحث انعقاد قرارداد پیشنهاد‌هایی ارائه کردند. وقتی میان کارفرما و بازیکن یا مربی به عنوان کارگر یا کارمند قراردادی منعقد می‌شود، آن قرارداد از نظر قانونی و حقوقی برای نهاد‌های بین‌المللی الزام دارد. باشگاه‌ها بیشتر خواستار این بودند که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ راهکاری ارائه کنند که بتوانند متون قرارداد را به گونه‌ای بگنجانند که در محاکم قضایی دچار مشکل نشوند.  

محمودزاده افزود: در بخش انعقاد قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان، دقت در بسته شدن این قرارداد‌ها مدنظر بود. باشگاه‌های ملوان و نود ارومیه تنها می‌توانند از مربیان خارجی استفاده کنند و به همین دلیل در این قضیه دخیل هستند. امیدواریم با کمک خود باشگاه‌ها بتوانیم از تکرار اشتباهات گذشته در انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی جلوگیری کنیم.

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که برای جذب بازیکنان خارجی، نیازی به تاییدیه از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال وجود دارد یا نه، بیان کرد: بحث تاییدیه الزام‌آور مطرح نیست، اما از آنجایی که رسانه‌ها این موضوع را پوشش دادند، یک کارگروه ویژه برای بازیکنان خارجی تشکیل شده است. منتها با فشردگی و سنگینی مسابقات، به اندازه کافی به این کارگروه پرداخته نشده بود که با دستوری که دبیرکل فدراسیون و بهاروند دادند، این کارگروه یا کمیته خاص که شیعی هم به عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون در آن حضور دارد شکل قوی‌تری بگیرد و در تیپ قراردادی به باشگاه‌ها کمک کند.  

او درباره کسر قرارداد بازیکنان به دلیل تعطیلی مسابقات، گفت: فیفا بسته پیشنهادی خود را در اوایل فروردین‌ماه به کنفدراسیون‌ها داده که در آن موارد مختلفی مطرح شده است. با شیوع ویروس کرونا و تعلیق فوتبال، ما در عرصه پرداختی و اجرا دچار مشکل هستیم و اگر باشگاه به الزامی که در عرصه قراردادی وجود دارد توجه کنند، انشالله در آینده سعی می‌کنیم با توجه به نحوه پرداخت، این بسته پیشنهادی را با شرایط باشگاه‌ها منطبق کنیم تا با کمترین چالش ممکن مواجه شوند.