مسابقه جذاب از نگاه گاردین در جام جهانی 2014

نشریه گاردین دیدار به یاد ماندنی ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ را به عنوان یکی از مسابقات محبوب خود انتخاب کرد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، نشریه گاردین انگلیس در سلسله گزارش‌هایی به بازخوانی و یادآوری دیدار‌های فراموش نشدنی پرداخته است. این نشریه در شماره امروز خود به قلم فرانسیسکو ناواس هماهنگ کننده آرژانتینی بخش تولید خود دیدار به یاد ماندنی ایران-آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴ بازخوانی کرده است.

شرح ماجرا به قلم فرانسیسکو ناواس آرژانتینی است که به اتفاق پدرش آن روز مهمان دوست ایرانی خود بودند.

در ابتدای این گزارش می‌خوانیم: خبرنگار رادیو آرژانتین در دقیقه ۸۹ مسابقه، فریاد می‌زد ما فاجعه هستیم. مسابقه‌ای که بیشتر مردم انتظار داشتند ایران در آن تار و مار شود، داشت به یک اضطراب و آشفتگی تاریخی تبدیل می‌شد. هر چقدر که آرژانتین بد بود، ایران خوب بود. گونزالو ایگواین، سرخیو آگوئرو و آنخل دی ماریا به عنوان سه مهاجم در خط حمله خوب کار نمی‌کردند در حالی که قهرمان آسیا به خصوص در خط دفاعی عالی کار می‌کرد.

کارلوس کی روش، سرمربی ایران، به نظر می‌رسید که فرمول دفاعی را که در انتخابی جام جهانی آرژانتین را به ستوه آورده بود، بی نقص انجام داده؛ یک اتوبوس پارک شده و لیونل مسی که به خوبی تحت کنترل بود. از طریق تلویزیون پلاسمای ۹۰ اینچی واضح بود که انتظارات آرژانتینی‌ها بر روی دوش لیونل مسی قرار دارد، حضور دیگو روی سکو‌ها هم همین را می‌گفت. در آن بعد از ظهر تابستانی مسی آرام بود، او در ورزشگاه منیرائو گم شده بود.

پدر ایرانی دوست من از من دعوت کرده بود تا این مسابقه گروه f را در در پنت هاوس خانه‌اش ببینم. من در حالی که نوجوان بودم پدرم را همراه خودم بردم. ما با لباس آرژانتینی خود و در حالی که از غرور در حال انفجار بودیم با آسانسور بالا رفتیم. آن بالا علاقه به مسابقه عادی بود. مردم سرگرم خوردن بودند، در حالی که ما با گذشت هر ثانیه از بازی ناخن‌های خود را می‌جویدیم و به سختی نفس می‌کشیدیم.

ناکامی مسی در رساندن ما به موفقیت، توام با حالت سنگینش، نقطه ضعفی بود که او را در چشم همه و بی خیال و در حد کمتر از انتظار نشان می‌داد. از نظر بعضی‌ها او حتی آرژانتینی نبود. هر دقیقه‌ای که تیم ما گل نمی‌زد یک دقیقه مشقت بار بود که ما شاهد از دست رفتن بزرگی خودمان و او بودیم.

نقاب در حال افتادن بود و برای نسلی که شاهد سلطه مارادونا بر جهان بودند و برای نسل دیگری که با افسانه دیگو بزرگ شده بودند، صبر و شکیبایی کمتر می‌شد. اگر در آن زمان سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) وجود داشت اوضاع بدتر می‌شد.

فرانسیسکو در انتهای گزارش به تشریح لحظه به ثمر رسیدن گل مسی پرداخته و نوشته است: از همان نقطه‌ای که لیونل مسی بی خطر و ناکارآمد به نظر می‌رسید با پاسی از ازکوئیل لاوتزی توپ را با کات از مدافعان ایرانی از جمله گوچی و نهایتاً دروازه‌بان عبور داد. این گل عالی بود و البته به این معنی بود که آرژانتین به مرحله حذفی راه یافته است.

انتهای پیام/