نادال و جوکوویچ باید نگاهی فراسوی مسابقه عربستان داشته باشند

به گزارش شبکه لحظه و به نقل از  گاردین:

رافائل نادال و نواک جوکوویچ هر دو درباره اوضاع پیش آمده در عربستان سعودی در پی قتل جمال خاشقچی صحبت هایی کرده اند. حضور در مسابقه 22 دسامبر در جده می تواند یک اشتباه بزرگ باشد.

جان مک انرو، تنیسور سابق آمریکایی، در پاسخ به این پرسش که چرا در مسابقه در برابر بیون بورگ در آفریقای جنوبی آکنده از آپارتاید حاضر نشد بازی کند پاسخ داد: “راه های بهتری برای کسب یک میلیون دلار بلد بودم.”

مک انرو در همین چند کلمه بیان کرد که حاضر نیست حتی به خاطر یک میلیون دلار ارزش هایش را زیر پا بگذارد و خود را مضحکه کند. او و بورگ هر دو در اوج شهرت بودند و حضورشان در فینال مسابقات قهرمانی ویمبلدون در آن زمان را می توان با فینال بین رافائل نادال و راجر فدرر در سال 2008 مقایسه کرد. او در مصاحبه با گراهام بنسینگر، روزنامه نگار آمریکایی، گفت: ” یک میلیون دلار پول بسیار زیادی بود، من 21 ساله بودم و می توانستم آن را به دست آورم، اما از تصمیمی که گرفتم به خودم می بالم. تصمیم سختی نبود. من به پولی به آن بدی نیاز نداشتم.”

و حالا 38 سال بعد نادال و جوکوویچ در شرایطی مشابه قرار گرفته اند. آنها در کنفرانس مطبوعاتی آخر هفته در پاریس بسیار دو پهلو صحبت کردند. نادال گفت که تمایلی به ورود به موضوع قتل خاشقچی ندارد: “من به اوضاع واقفم، اما از یک سال پیش متعهد شدم که در آن مسابقه بازی کنم. وحشتناک است که یک روزنامه نگار این گونه جان خود را از دست بدهد. می دانم که اتفاق خیلی بدی افتاده و امیدوارم همه چیز به زودی شفاف سازی شود.”

جوکوویچ نیز به اندازه نادال دو پهلو حرف زد و از ارائه یک پاسخ شفاف اجتناب کرد: “من همیشه سعی کرده ام از سیاست دوری کنم. دوست ندارم خودم را درگیر مسائل سیاسی کنم، اما متاسفانه هر دوی ما به این سو کشیده شده ایم. فقط می توانم بگویم که ما از یک سال پیش متعهد شدیم در این مسابقه شرکت کنیم و این برای من یک تصمیم حرفه ای در تنیس بود. آنچه پیش آمده بسیار غم انگیز است، اما چیزی بیش از این نمی توانم بگویم. ما در حال حاضر اطلاعات کافی از ماجرا نداریم. سعی می کنیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم و به زودی تصمیم خود را می گیریم. این یک تعهد است و من همیشه سعی کرده ام حرفه ای رفتار کنم و به مردمی که تعهد دارم احترام بگذارم.”

به راستی ورزشکاران دقیقا به چه میزان اطلاعات نیاز دارند تا در خصوص حادثه ای که رسانه های سراسر دنیا هفته هاست که از آن سخن می گویند تصمیم بگیرند؟

 

مترجم: نسرین صحیحی