ناظرین داوری فوتبال به دنبال تصاویر تلویزیونی / شرط‌بندی در فوتبال ایران

محمد فنایی كارشناس داوری و فوتبال ایران در گفتگویی با برنامه «داورانه» شبكه رادیویی ورزش درمورد نقش داوران چهارم در فوتبال و سیستم مدیریتی داوری توضیح داد و مواردی را عنوان کرد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه به نقل از روابط عمومی رادیو ورزش؛ محمد فنایی كارشناس داوری و فوتبال كشورمان در گفتگویی تلفنی با برنامه «داورانه» شبكه رادیویی ورزش در خصوص داوران چهارم و ناظران و داور وسط و تفاوت آن در فوتبال خارجی اظهار داشت: آن چیزی كه امروز در دنیای مدرن فوتبال وجود دارد این است كه داوران هر كدام وظایف خود را باید انجام دهند. در یك بازی رسمی چهار داور وجود دارد. بنابراین در یك مقطع خاصی می‌توانند به داور كمك كنند. متاسفانه مدتی است كه ما وظایف خود را در داوری و قضاوت گم كردیم. داوران چهارم باید آرامش را به سایر داوران انتقال دهند. یعنی اگر وظیفه آن‌ها این است كه در كنار زمین باشند، نباید داور را وارد تنش نمایند. خود آنان یك قدرت داشته و قاضی هستند. بارها خود من به عنوان ناظر داور و فدراسیون بودم و همیشه دوستان گفتم كه شما اجازه دهید تا داور كار خود را انجام دهد و به اندازه كافی فشار روی داور است. داور باید تمركز خود را در زمین و با 22 بازیكن انجام دهد. اگر یك داور چهارم درایت، مدیریت و روانشناسی نداشته باشد قطعا گرفتاری‌های بسیار زیادی را هم برای داور و هم برای تیم و تماشاگران به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: مساله ما داور چهارم نیست بلكه تشكیلات كادرهای فنی ما عامل تنش هستند. هنگام گرفتن آمار می‌بینم كه تعداد كارت‌هایی كه داور استفاده می‌كند بیشتر به كادر فنی می‌دهد تا داخل زمین. این یك فاجعه فوتبال است. ما باید بدانیم كه امروزه در حال دیده شدن هستیم. ما در رنكینگ آسیا اول هستیم. سایر كشورها ما را می‌بینند. این تنش‌هایی كه كادرهای فنی به وجود می‌آورند جز گرفتاری برای فوتبال ما چیزی را به ارمغان نمی‌آورد. متاسفانه رسیدگی به این مسائل كه از وظایف كمیته انضباطی و اخلاق ما است با قدرت انجام نمی‌شود.

فنایی همچنین افزود: من به داوران چهارم می‌گویم كه شما خود تصمیم‌گیرنده در كنار زمین هستید. با آرامش و درایت و مدیریت كادر فنی را هدایت كنید. در جایی كه از حیطه كار شما خارج شده است با نحوه قضاوت داور از او بخواهید كه اطلاعات را در اختیار او قرار دهید نه اینكه خودتان باعث گرفتاری شوید.

فنایی با اشاره به روند كار ناظرین خاطرنشان كرد: متاسفانه برخی از ناظرین كنار داور چهارم دائما دنبال این هستند كه تصویرهای تلویزیونی داشته باشند. برخی مواقع اصلا ارتباطی به آنان نداشته و نباید ناظرین به هیچ عنوان وارد زمین شوند. آن ها پلیس نیستند و باید به داور چهارم كمك كرده و آرامش را به نیمكت‌ها بازگردانند. خیلی از اتفاقات ما به دلیل عدم نظارت و بی درایتی ناظرین و داور چهارم است. بارها داوران قبل از مسابقات با یكدیگر صحبت می‌كنند باید داور اصلی مسئولیت و وظایف را به داور چهارم تاكید كند.

كارشناس داوری كشورمان با تاكید بر فساد موجود در فوتبال گفت: یك سال است كه ما ساز حرفه‌ای گری را می‌خوریم ولی هیچ چیز ما شبیه حرفه‌ای گری نیست. تا چه زمانی باید كارشناسان و ما این مسائل را بازگو كنیم؟ به نظر من اصلا اصلاح شدنی نیست. گاهی فسادهایی در فوتبال به وجود می‌آید. البته من نمی‌گویم كه تمامی این فسادها به داوری برمی‌گردد. اما جزئی از آن ممكن است به داوران مربوط باشد. فساد در این است كه تیم‌ها با یكدیگر مشكل داشته و گاهی با هم زد و بند كرده و شرط‌بندی غوغایی در فوتبال ما می‌كند. من واقعا حسرت می‌خورم از این اتفاقاتی كه در فوتبال ما رقم می‌خورد. گاهی خودمان را در مردم پنهان می‌كنیم كه اصلا اهل فوتبال نیستیم. فوتبال برای لذت بردن و زیبایی‌های ورزش است ولی متاسفانه ما نمی‌توانیم از آن به خوبی استفاده نماییم.

محمد فنایی درباره تناقص رفتار در بین ناظران تصریح كرد: اگر داوران چهارم ما بخواهند پرخاشگری كنند قطعا كادر فنی با آنان برخورد خواهد كرد و كبریت از همانجا زده می‌شود. ما داور چهارم را از نظر شخصیتی می‌خواهیم. قرار نیست كه ناظرین به تصویر تلویزیونی رفته و خود را با موضوعات دیگر درگیر كنند.

او با تاكید بر ضعیف بودن در بحث آموزشی بیان كرد: ناظرین را باید سازمان لیگ نظارت كرده ولی چه كسی اینان را آموزش می‌دهد؟ من در سال‌های گذشته نظارت می‌كردم و كادرهای فنی یك حرمتی برای من قائل بودند. من آنان را به آرامش فرامی‌خواندم. سابقه ندارد كه وقتی من ناظر بودم اتفاق آنچنانی رخ دهد چرا كه احترام گذاشته و با درایت این روش را اجرایی می‌كردم. اما امروزه كادرهای فنی بسیار مشكل دارند. ما تشكیلات درستی نداریم. در قوای قضایی فدراسیون اتفاق آنچنانی رخ نمی‌دهد. مربی‌ای كه با قدرت تخت سینه داور می‌زند و كسی كه با یك تیم ضعیف‌تر است او محرومیت 6 ماهه و دیگری محرومیت 4 جلسه‌ای دارد. این موارد با هم تناقص داشته و این فوتبال مشكلش در این است.

داور بین‌المللی كشور گفت: فوتبال مدرن دنیا در كشورهای اروپایی كه لیگ قوی دارند برای مثال كریستین رونالدو و مسی از چهره‌های فوتبالی دنیا هستند ولی هیچ كسی از تخلفات آنان نخواهد گذشت و همانند بقیه بازیكنان با آنان برخورد می‌كنند. فوتبال ما هم روز به روز در حال حساس شدن است. ما باید یك سیستمی را پیاده كرده كه این موارد رخ ندهد. اینكه ناظری بخواهد یك درگیری را جدا نماید. این موارد باعث ناهماهنگی در بازی می‌شود. داوران ما مرتبا چشمشان به نیمكت‌ها و داور چهارم است. مرتبا صدایش می‌كند و به وسیله آنان داور كارت می‌دهد. این كارت‌ها عاملی برای ایجاد فشار بالاتر می‌شود.

فنایی درباره سیستم ضعیف مدیریتی در فوتبال كشور یادآور شد:این فوتبال ما آرامشی می‌خواهد كه فكر می‌كنم با این سیستم مدیریتی خیلی زود به آن دست پیدا نكنیم. ما باید سیستم مدیریتی‌مان را قوی نماییم. باید در سازمان لیگ از ناظرین بخواهیم كه اگر مسئولیت شما به درستی انجام نشود نباید نظارت نمایید. ولی یك تعداد انگشت شماری از این آقایان هستند كه وارد دوربین‌های تلویزیونی می‌شوند. حتی آنان از مصاحبه كردن و صحبت در خصوص مسابقه منع هستند. كمیته داوران ما باید دپارتمان داشته باشد. مدت دیگری تیم ملی ما با پرچم ایران اسلامی به بزرگترین رویداد جهانی خواهد رفت. اگر بداخلاقی كنیم دنیا ما را خواهد دید. بارها شده كه بازیكنان ما به آنجا رفته و دائما در حال درگیری با داروان بودند.

كارشناس داوری و فوتبال افزود: یك مواردی پشت پرده است. با قدرت می‌گویم كه فساد در فوتبال ما وجود دارد و شما رسانه‌ها یك وظیفه انسانی دارید و و آن این است كه شفاف سازی كنید. من به عنوان پیشكسوت در این فوتبال و داوری خجالت می‌كشم كه بخواهم از اینان گذشت كنم. وظیفه خود می‌دانم كه این مسائل را عنوان كنم. مسئولیتی در این فوتبال ندارم و نخواهم داشت. یك جایی كه باید كارشناسی كنم قابلیت‌ها را باید بازگو كنم. اگرفوتبال‌مان می‌خواهد حرف در دنیا داشته باشد و داورانمان به كرسی‌های جهانی برسند باید سالم قضاوت كرده و تمركز داشته و درایت كنند و در سیستم مدیریتی ما باید قوانین و مقرارت به خوبی انجام شود.

محمد فنایی در پایان ضمن تشریح قوانین وضع شده در داوری گفت: این قوانین تنها برای ما نیست. بلكه قوانینی است كه فیفا آن را وضع كرده و هر كشوری كه وابسته فیفا است باید كمیته داوران‌شان شامل رئیس و دپارتمان و كمیته باشد. بنابراین اگر جایی دپارتمانی برای داوری نداشت به نظر من ایراد دارد. رئیس كمیته داوران باید بپذیرد كه یك نفر را به دبیر فدراسیون معرفی كند كه او را با نظر هیات رئیسه انتخاب و كمك نمایند. هر چه قدر در داوری به مدیریت داوری كمك شود مطمئنا اشتباهات كمتر و تجمعی خواهد شد. ولی اگر یك فرد مسئولیت تمامی این موارد را بر عهده بگیرد ممكن است فساد به وجود آید. این موضوعات به نظر من فعلا غیرقابل حل خواهد بود. ما در رنكینگ AFC و حتی در فیفا جزء بهترین‌ها هستیم ولی در این زمینه حرف برای گفتن نداریم.

بیشتر بخوانید:

فنایی: در ایران داور متخلف را تشویق می‌کنند و ترفیع رتبه می‌گیرند
فنایی: خوشحالم که در این داوری ها سهمی ندارم
قلیچ : توپ به عابدزاده می دادم فنایی اعتراض می کرد چرا به من…

 

انتهای پیام/