نجفی: محرومیت بیرانوند در صورت احراز تخلف اجرایی می‌شود

وکیل بین المللی ورزش گفت: اگر تخلف بیرانوند مبنی بر دادن شیرینی به اعضای هیئت مدیره پرسپولیس ثابت شود محرومیتش اجرایی می‌شود.

 

به گزارش شبکه ورزشی لحظه؛ آرش نجفی وکیل بین المللی ورزشی در گفتگویی  درباره محرومیت ۴ ماه تعلیقی علیرضا بیرانوند و جریمه ۱۹ میلیاردی اش اظهار کرد: به نظرم در نگاه اول رای مستدل و خوبی بنظر می‌رسد که واقعا روی آن کار کردند و خصوصا نکاتی که در بخش توضیحات پرونده و دلایل طرفین، دفاع وکلا و لوایحی که آوردند و خصوصا به رویه‌های قضایی فیفا و آرای مشابه در پرونده‌ها را اشاره و استناد کردند حاکی از آن است که روی رای زحمت کشیده شده است.

او افزود: در بحث محرومیت بازیکن با توجه به اینکه جبران خسارت تضامنی هست محرومیت هم شامل بازیکن هم شامل باشگاهی که تخلف کرده و به اصطلاح بازیکن را اغوا و تحریک کرده است می‌شود خصوصا اینکه باشگاه پرسپولیس در رابطه با بقای رابطه قراردادی  بیرانوند به باشگاه تراکتور تذکر داده است بنابراین به نظر می‌رسد با نگاه اجمالی بهتر بود که باشگاه تراکتور هم همراه بیرانوند محکوم می‌شد. در مقررات آمده که بازیکن و باشگاه باید توامان محروم شوند و محرومیت منع نقل و انتقال هم می‌توانستند برای تراکتور در نظر بگیرند.

نجفی بیان کرد: در مقررات ناظر به این قضیه آمده است که جبران خسارت در صورتی که به شکل تضامنی بین بازیکن و باشگاه هست، آن قسمت محرومیت هم باید هم شامل بازیکن و هم باشگاه شود. مثلا می‌توانستند بگویند که باشگاه تراکتور هم به خاطر اغوا و تحریک بیرانوند که همزمان با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته و احتیاط لازم را نکرده است، این باشگاه نیز از پنجره نقل و انتقالاتی محروم شود و حالا این محرومیت را هم تعلیق می‌کنیم.

وکیل حقوقی گفت: در بند ۴ ماده ۱۸ قانون نقل و انتقالات فیفا قید شده است که در صورتی که تشخیص داده شود که فسخ قرارداد غیر موجه بوده است و این امر به اثبات برسد علاوه بر پرداخت تضامنی بین باشگاه و بازیکن، باشگاهی که متخلف بوده و در واقع بازیکن را تحریک کرده تا با این تیم قرارداد ببندد برای ۲ دوره از نقل و انتقالات باید محروم شود. اینجا اگر تشخیص غیر موجه بودن فسخ قرارداد بوده، چون با باشگاه تراکتور قرارداد منعقد شده و اگر ملاک رویه قضایی فیفا هست که اساسنامه و مقررات ما هم براساس آئین نامه فیفا است، باید باشگاه تراکتور برای ۲ پنجره پیاپی از نقل و انتقالات منع می‌کردند، چون آثار تبعی فسخ هست. وقتی فسخ قرارداد غیر موجه است هم بازیکن و هم باشگاه باید به صورت تضامنی پرداخت خسارت داشته باشند و هم بازیکن باید محروم شود که فیفا هم ۴ ماه محرومیت در نظر گرفته است. فیفا گفته اگر موضوع شدید باشد آن وقت تا ۶ ماه هم محرومیت می‌تواند ادامه داشته باشد. در خصوص باشگاه هم این جزو تبعات حکم است.

نجفی بیان کرد: در بحث تعلیق محرومیت حداقل چیزی که من می‌توانم بگویم این است که کمیته تعیین وضعیت اگر می‌خواسته که این محرومیت را تعلیق کند باید مستند این تعلیق را در حکم می‌آورده است. اصل عامی در تمامی سیستم‌های حقوقی جهان هست که هر دادگاهی حکم صادر می‌کند مستند بر موارد قانونی و معتبر و فقی و شرعی باشد. در دنیا هم اصلی داریم که دادگاه هم باید مستندات حکمش را قید و اشاره کند. اکنون من به این حکم نگاه کردم کمیته تعیین وضعیت بازیکنان نگفت با استناد بر چه بند و ماده‌ای برای یک سال محرومیت بیرانوند را تعلیق کرده است. موردی که عرض کردم که تعلیق در آئین نامه فیفا وجود دارد در ماده مربوط به پرداخت معوقه هست که آنجا اگر باشگاه حقوق بازیکن را پرداخت نکند باشگاه با محرومیت‌ها و تنبیهات انضباطی مواجه می‌شود و آنجا کمیته انضباطی فیفا این حق را دارد که برای ۶ ماه الی ۲ سال تعلیق کند. مثلا اخطاری که به باشگاه می‌دهد و اگر منع از نقل و انتقالات دارد تا ۶ ماه الی ۲ سال تعلیق کند.

وکیل حقوقی گفت: با توجه به صراحت بند ۴ ماده ۱۷ گفته که بازیکن و باشگاه باید متضامنا محکوم شوند اینجا تعلیق وجاهتی نداشته است. مگر اینکه کمیته تعیین وضعیت در اینجا به انشای رای خود استناد می‌کرده است که با توجه به کدام اصل حقوقی حکم محرومیت بیرانوند را تعلیق کرده است. اصل عام و کلی وجود دارد که حاکم بر همه سیستم‌های دادگاه هست که آرا مستدل و مستند باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد یک نقضی وارد است. به طور کلی من رای را منسجم و مستدل و مفصل دیدم و از سر باز کنی نبوده است. به نظرم این رای در سیستم حقوقی کشور پیشرفت است.

او افزود: اگر بحث استعلام مطرح باشد این استعلام نمی‌تواند مستند قرار بگیرد. آن چیزی که در رای باید به آن اشاره شود یا اصول حقوقی و یا مواد قانونی هست و از این ۲ حالت خارج نیست؛ بنابراین یک استعلام در این پرونده وجاهتی ندارد. ضمن اینکه اگر بیرانوند مسبوق به سابقه هم بوده با چه توجیهی می‌خواهند بگویند که ایشان چنین کاری را تاکنون انجام نداده است پس مستحق تعلیق است.

نجفی درباره اینکه باشگاه پرسپولیس می‌تواند به دادگاه CAS شکایت کنند، گفت: اگر رای بیرانوند در کمیته استیناف قطعی شود قابلیت تجدید نظر در دادگاه CAS ظرف ۲۱ روز دارد.

نجفی درباره اینکه اظهارات بیرانوند بابت پرداخت ۵ میلیارد شیرینی به اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس باعث نمی‌شود که محرومیتش از حالت تعلیق در بیاید، گفت: بله،   اگر دوباره  بیرانوند تخلفی مرتکب شود آن محرومیت از حالت تعلیقش در می‌آید و باید همزمان اجرا شود. مستلزم این است که کمیته اخلاق به این موضوع  رسیدگی کند.

نجفی درباره اینکه قانون در مورد رشوه دهنده و رشوه گیرنده  چه می‌گوید، گفت: رشوه عملی که قانونا جرم محسوب می‌شود و جرم انگاری شده است، آن عمل را به کسی نسبت بدهید و برای اثبات آن دلیل و مدرک نداشته باشید؛ بنابراین عمل بیرانوند از مصادیق افترا است و باشگاه پرسپولیس می‌تواند نسبت به این موضوع شکایت کند. ضمن اینکه اگر کمیته اخلاق به این موضوع رسیدگی کند محرومیت ۴ ماه  بیرانوند از حالت تعلیق در می‌آید  و به اجرا گذاشته می‌شود.

او افزود: باید بیرانوند ثابت کند که رشوه انجام شده است. اگر او نتواند این موضوع را ثابت کند برایش گران تمام می‌شود، چون ممکن است این موضوع حبس هم داشته باشد.