نقطه ضعف سپاهان با مورایس؛ تیمی که دفاع‌کردن بلد نیست!

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف سپاهان در دوره سرمربیگری ژوزه مورایس، عدم توانایی طلایی‌پوشان در ثبت کلین‌شیت‌های متوالی است.

به‌گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  سپاهان بعد از کسب 5 برد پیاپی در لیگ بیست‌وسوم، در مسابقه‌ای از هفته هشتم رقابت‌های لیگ برتر در قائمشهر به مصاف نساجی رفت که شاگردان ژوزه مورایس در کسب ششمین پیروزی متوالی ناکام بودند و برابر نساجی متوقف شدند؛ آن‌هم در شرایطی‌که ابتدا تیم نساجی موفق به ثبت گل شد و در ادامه طلایی‌پوشان از اولین شکست‌شان در فصل جدید لیگ برتر جلوگیری کردند و توانستند توسط محمد دانشگر به گل برسند تا با کسب امتیاز از قائمشهر به اصفهان بازگردند.ژوزه مورایس یکی از شاخص‌ترین سرمربیان خارجی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران محسوب می‌شود که از ابتدای فصل گذشته هدایت طلایی‌پوشان اصفهانی را پذیرفت. او در اولین فصل حضورش در فوتبال ایران توانست سپاهان را به مقام نایب‌قهرمانی برساند و حالا در سودای آن است تا بتواند در فصل جاری طلایی‌پوشان را به مقام قهرمانی برساند. با وجود نمایش‌های تهاجمی و هوادارپسند سپاهان با هدایت ژوزه مورایس، آن‌ها در فاز دفاعی کارنامه خوبی را از خود به جای نگذاشته‌اند.

سپاهانی‌ها در فصل گذشته از حضور بازیکنانی مانند رناتو داسیلیویرا، محمد دانشگر، نیلسون جونیور و البته سیاوش یزدانی بهره می‌بردند و محمد قربانی هم تجربه بازی در پست دفاع میانی را برای سپاهانی‌ها دارد. در فصل جدید هم مورایس نشان داده که هنوز ترکیب اصلی خط دفاعی تیمش را پیدا نکرده و با وجود جذب هادی محمدی از تراکتور، همچنان تغییر و تحولات در ترکیب دفاعی سپاهان ادامه دارد و از ابتدای فصل، زوج دانشگر-جونیور، دانشگر-قربانی، دانشگر-یزدانی، محمدی-دانشگر و قربانی-یزدانی در قلب خط دفاعی سپاهان آزموده شده‌اند اما سپاهان نتوانسته عملکرد دفاعی خوبی را داشته باشد.طلایی‌پوشان در فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در 8 مسابقه در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته‌اند که تنها 2 کلین‌شیت در کارنامه سپاهانی‌ها به چشم می‌خورد. در همه این دیدارها، پیام نیازمند دروازه‌بان سپاهان بوده و 2 کلین‌شیت در کارنامه او به‌ثبت رسیده اما به نظر می‌رسد که عدم ثبت خط دفاعی سپاهان باعث شده تا طلایی‌پوشان در ثبت کلین‌شیت‌های سریالی ناموفق باشند. آن‌ها در این 8 دیدار، 7 گل دریافت کرده‌اند که آمار قابل‌قبولی برای یک تیم مدعی مانند سپاهان محسوب نمی‌شود!

ژوزه مورایس از ابتدای فصل گذشته که هدایت سپاهان را برعهده گرفت، در 40 مسابقه در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا روی نیمکت طلایی‌پوشان اصفهانی حضور پیدا کرده که در این دیدارها، سپاهانی‌ها 74 بار توانسته‌اند دروازه رقبای خود را باز کنند تا میانگین 1.85 گل زده در کارنامه سپاهان با هدایت مورایس به‌ثبت برسد. با وجود موفقیت در فاز تهاجمی، سپاهانی‌ها در نقطه مقابل نتوانسته‌اند کارنامه خوبی را از خود در فاز دفاعی به جای بگذارند.

سپاهان با هدایت مورایس در 40 دیدار، 28 گل دریافت کرده است که این آمار در نوع خود عجیب است. جالب آنکه طلایی‌پوشان در نیمی از دیدارهای خود با سرمربیگری ژوزه مورایس نتوانسته‌اند کلین‌شیت کنند و دروازه این تیم در 22 مسابقه باز شده و در نقطه مقابل تنها 18 بار دروازه سپاهانی‌ها در دوره هدایت مورایس بسته مانده است. ضعف خط دفاعی سپاهان در شرایطی بیش از پیش آشکار می‌شود که آن‌ها در 5 مسابقه اخیرشان (در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا) نتوانسته‌اند کلین‌شیت کنند و آخرین کلین‌شیت سپاهان به دیدار با استقلال تهران در هفته سوم لیگ برتر باز می‌گردد! باید دید در ادامه فصل آیا مورایس می‌تواند شرایط خط دفاعی تیمش را هم سامان بخشد یا همچنان خط دفاعی طلایی‌پوشان، نقطه ضعف این تیم خواهد بود.

انتهای پیام/