نگاهی به زندگی پر افتخار مارادونا ، ابر ستاره فوتبال دنیا

دیگو آرماندومارادونای آرژانتینی بی شک یکی از ابر ستاره های فوتبال جهان بود که نقش زیادی در تاریخ فوتبال جهان ایفا کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی شبکه لحظه ،دیگو آرماندو مارادونا لحظاتی پیش پس از طی یک دوره بیماری که البته خیلی طولانی نبود درگذشت تا جهان را در بهت فرو برد ، او در حالی بار سفر از این جهان را بست که تنها 60 سال داشت و انتظار می رفت بیش ازاین ها زنده بماند. مارادونای آرژانتینی در سال 1960 و در آرژانتین متولد شد ، او از همان ابتدا واز دوران کودکی با درخشش در نمایش با توپ و فوتبال توجه بسیاری را به خود جلب کرد. او سرانجام پس ازمدتی مورد توجه آرژانتینیوس جونیورز قرار گرفت و به این تیم پیوست . تو در دوران 4 سال حضورش در این تیم یعنی از سال 1976 تا 1981 توانست برای این تیم 167 بازی انجام دهد و 116 گل هم به ثمر برساند.

مارادونای جوان پس از آن به تیم فوتبال بوکا جونیورز پیوست و تنها پس از یک سال حضور در این تیم و انجام 40 بازی مورد توجه سران بارسلونا قرار گرفت ، کاتالان ها برای جذب این ستاره جوان آرزانتینی دست به جیب شدند و با شکست رکورد نقل و انتقالات یعنی 5 میلیون یورو او را به بارسلون آوردند ، حضور او البته در بارسلونا هم خیلی طولانی نشد و دیگو جوان پس از 2 سال بازی در جمع کاتالان ها بار دیگر رکورد نقل و انتقالات را شکاند و با 6 و نیم میلیون یورو به ناپولی پیوست . این حضور البته خیلی طولانی شد و او 7 سال در این تیم بازی کرد و 188 بازی هم انجام داد. ادامه فعالیت های فوتبالی او بار دیگر در اسپانیا بود و او در سال 1992 به سویا پیوست و پس از یک سال بازی به آرزانتین رفت.

مارادونا پس از آن به آرژانتین بازگشت و پس ازیک سال بازی در نیولز اولد بویز به تیم بوکاجونیورز برگشت و پس از 2 سال حضور در این تیم سرانجام در سال 1997 برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی کرد ، مارادونا در مجموع21 سال دوران باشگاهی 491 بازی انجام داد و 259 گل هم به ثمر رساند.

دوران حضور مارادونا در تیم ملی فوتبال آرژانتین

دیگو جوان برای نخستین بار در سال 1977 به تیم ملی فوتبال آرژانتین دعوت شد البته او در جام جهانی که در سال 1978 که به میزبانی کشورش برگزار شد حضور نداشت ، او سپس در جام جهانی زیر 20 سال جهاندر سال 1979 با تیمم لی کشورش به قهرمانی رسید. مارادونا پس از آن در تیم ملی بزرگسالان کشورش هم خوش درخشید و جام جهانی 1982 یکی از رقابت هایی بود که او به خوبی درخشش را نشان داد.

طلایی ترین دوران او اما در سال 1986 رقم خورد جایی که او در فینال خاطره انگیز آن رقابت ها که به دلیل شرایط سیاسی بین آرزانتین و انگلستان بسیار خاص بود خوش درخشید و با زدن 2 گل تاریخی ، اول با دریپل 7 بازیکن و دومی با گلی که به دستان خدا مشهور شد قهرمانی را برای تیم ملی کشورش کسب کرد. مارادونا در جام جهانی 1990 هم که به میزبانی ایتالیا برگزار شد بسیار خوب بود و در نخستین دیدار آن رقابت ها تیم ملی ایتالیا را در ورزشگاه ناپل که ورزشگاه باشگاهش بود توانست با گلی که به ثمر رساند ببرد ، البته حواشی زندگی او در دهه 90 به قدری زیاد بود که بیش تر شهرتش تحت تاثیر آن اتفاقات قرار گرفت. مارادونا سرانجام بدون بازی خداحافظی و با انجام 91 بازی و 34 گل زده در سال 1994 از تیم ملی فوتبال آرژانتین خداحافظی کرد.

افتخارات ماردونا

دیگو آرماندومارادونا در طول 21 سال فعالیت حرفه ای اش در فوتبال عنوان های قابل توجه ای کسب کرد ، او همراه با تیم فوتبال بوکاجونیورز یک قهرمانی لیگ آرژانتینرا کسب کرد ، او در ادامهو در دوران حضورش در تیم های فوتبال بارسلونا و ناپولی توانست قهرمانی جام حذفی فوتبال اسپانیا ، قهرمانی لالیگا ، قهرمانی سوپر جام اسپانیا ، 2 قهرمانی سری آ ، یک قهرمانی جام حذفی ایتالیا و یک قهرمانی لیگ اروپا را کسب کند ، مارادونا در تیم ملی فوتبال آرژانتینهم یک قهرمانی و نایب قهرمانی جام جهانی فوتبال و یک عنوان قهرمانی با تیم ملی آرژانتین زیر 20 سال در جام جهانی را کسب کرد. ناگفته نماند که مارادونا در میان نظر سنجی از کارشناسان فوتبال و تعدادزیادی از مردم و فوتبالیست هابه عنوان برترین فوتبالیست قرن بیستم در کنار پله انتخاب شده است.

دوران سرمربیگری مارادونا

او تا سال 2008 هدایت هیچ تیم فوتبالی را بر عهده نداشت اما در سال 2010 سرمربی تیم ملی فوتبال آرژانتین شد ، البته حضور او خیلی طولانی نبود و پس از حذف از رقابت های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی آن هم با شکست سنگین برابر آلمان از سمتش برکنار شد ، او حتی پس از آن در چند تیم دیگر از جمله الوصل و الفجیره امارات هم سرمربیگری کرد اما نتوانست افتخاری به دست آورد.

حواشی زندگی مارادونا

بسیاری در افتادن او با مافیای ایتالیایی به خصوص ناپل را سرآغاز تمام مشکلاتش می دانند ، یعنی جایی که پلیش ایتالیا فاش کرد که اوبا مافیا در ارتباط است و در کار خرید و فروش آن هم نقش دارد همچنین پس از آن دوپینگ او در سال 1994 و در جریان جام جهانی فوتبال و همچنین استفاده از کوکائین بر او دردسر ساز شد ، البته این تمام حواشیزندگی او نبود و برخی حرکت های سیاسی او هم در زندگی اش تاثیر گذار بود.

انتهای پیام/