نگاهی به ورزش‌های رزمی

ورزش‌های رزمی فواید بسیاری دارند و افراد زیادی در سراسر دنیا به این نوع ورزش‌ها علاقه دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برای بعضی از افراد رفتن مداوم به باشگاه و وزنه زدن یا استفاده از دستگاه‌های ورزشی جذابیت کافی را ندارد.

این افراد می‌تواند به جای انجام این فعالیت‌ها از ورزش‌هایی استفاده کنند که به طور همزمان هم بدن را ورزش می‌دهد و هم تعادل و هماهنگی اعضای بدن را افزایش می‌دهد. ورزش‌های رزمی عموما به این شکل هستند.

ورزش‌های رزمی نه تنها باعث بالا رفتن آمادگی جسمانی می‌شوند، بلکه توانایی دفاع شخصی و اعتماد به نفس را در ورزشکاران افزایش می‌دهند. ورزش‌های رزمی انگیزه و نیاز برای یادگیری بیشتر را در افراد بالا می برند.

ورزش‌های رزمی همچون تکواندو بسیار محبوب هستند . تکواندو در تمام دنیا 70 میلیون ورزشکار دارد.

ورزش‌های رزمی آگاهی ما از بدنمان را افزایش می‌دهند . در این ورزش‌ها ، ورزشکار از حرکت ماهیچه‌های خود با خبر است و این توانایی را دارد تا تشخیص دهد کدام عضوها در حالت فعالیت هستند و چه ارتباطی بین آنها وجود دارد.

تحقیقاتی که بر روی ورزش تایچی چوان انجام شده است نشان داده که افراد مسنی که شروع به انجام این ورزش کرده‌اند آگاهی و کنترل بیشتری بر روی مفاصل خود از جمله مچ و زانوی پا پیدا کرده‌اند.

تحقیقاتی که در کره بر روی یک ورزش رزمی به نام سوباک دو (SBD) انجام شده است نشان داده است افرادی که این ورزش را انجام می‌دهند توانایی هوازی ، تعادل ، انعطاف پذیری، استقامت و قدرت بیشتری دارند. هم‌چنین میزان چربی موجود در بدن این افراد نسبت به افراد بدون فعالیت کمتر است. SBD ورزشی است که آمادگی جسمانی را بالا می‌برد.

ورزش‌های رزمی بسیار متنوع هستند که معروف‌ترین آنها تکواندو، کاراته ، تایچی و کونگ‌فو هستند.

ورزش‌های رزمی علاوه بر افزایش توانایی‌های فیزیکی باعث پیشرفت‌های ذهنی نیز می‌شوند. این ورزش‌ها نظم و انضباط و تمرکز را افزایش می‌دهد. هنگامی که ورزش رزمی مناسب خود را پیدا کردید؟ سعی کنید که در کلاس‌ها یا مدارس شرکت کنید و فعالیت دیگران را نیز از نزدیک مشاهده کنید.

با وجود این که ورزش‌های رزمی تاثیرات منفی بسیار کمی دارند و سخت است که بخواهیم از آنها ایرادی بگیریم، اما می‌توان گفت که این ورزش‌ها ممکن است بر مفاصل فشار وارد کنند و رزمی کاران باید مراقب این مشکل باشند. ورزش‌های رزمی آمادگی جسمانی را افزایش می‌دهند و مهارت خاصی را در ورزشکاران پرورش می‌دهند.