هدف جاه‌طلبانه ارتقای فوتبال با استفاده از هوش مصنوعی

 باشگاه فوتبال لیورپول در همکاری با شرکت دیپ‌مایند، یک الگوریتم هوش مصنوعی به نام «تاکتیک اِی‌آی» طراحی کرده که می‌تواند به بهبود تاکتیک‌ها در این ورزش کمک کند.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  شرکت دیپ‌مایند متعلق به گوگل در نتیجه همکاری با تیم فوتبال لیورپول انگلستان، یک سیستم هوش مصنوعی جدید طراحی کرده که تازه‌ترین تلاش برای به‌کارگیری فناوری در ورزش‌های پول‌ساز مانند فوتبال محسوب می‌شود.

این ابزار هوش مصنوعی موسوم به «تاکتیک اِی‌آی» می‌تواند به عنوان یک مربی فوتبال عمل کند و در حال حاضر قادر است پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت بازیکنان در ضربات کرنر ارائه دهد. توصیه‌هایی که این سیستم هوش مصنوعی ارائه می‌دهد، مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است.

شرکت دیپ‌مایند که پیش از این از الگوریتم‌های خود برای بهبود بازی‌هایی نظیر شطرنج و گو استفاده کرده، اعلام کرده است الگوهایی که در زمین‌های ورزشی مشاهد می‌شود، می‌تواند به عنوان تجربیات ارزشمند برای چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در دیگر حوزه‌ها از جمله صنعت رباتیک و نظارت بر ترافیک خودروها استفاده شود.

این الگوریتم می‌تواند پتانسیل‌ها و محدودیت‌های فعلی در زمینه استفاده از روش‌های سنتی تحلیل داده‌ برای ورزش‌هایی مانند فوتبال را ارتقا دهد. این تکنولوژی نویدبخش بهبود طرح‌ریزی بازیکنان برای وضعیت‌های قابل پیش‌بینی مانند ضربات کرنر است، اما هدف مهم‌تر این است که بتوان از تاکتیک اِی‌آی برای بهبود کلی ورزش فوتبال به‌ویژه استراتژی‌هایی که تیم‌ها برای پیروزی به کار می‌برند، استفاده کرد.

پروژه شرکت دیپ‌مایند محصول سه سال همکاری با باشگاه فوتبال لیورپول در زمینه استفاده از هوش مصنوعی است، از جمله در زمینه‌هایی مانند ضربات پنالتی و پیش‌بینی حرکات بازیکنان.

الگوریتم یادشده نتایج صدها ضربه‌ کرنر توسط تیم‌های فوتبال انگلستان را به همراه شیوه جاگیری بازیکنان و عواملی مانند اینکه چه کسی توپ را دریافت کرده و اینکه آیا بازیکنان موفق به ضربه زدن به توپ شده‌اند، مورد بررسی قرار داده است و اکنون می‌تواند به ارائه راهکارهایی برای بهبود ضرابت کرنر بپردازد. این سیستم هوش مصنوعی توصیه‌هایی در زمینه تغییرات در موقعیت‌ بازیکنان ارائه می‌دهد و به ارزیابی این موضوع می‌پردازد که این تغییرات تا چه حد می‌توانند کاربردی و مفید باشند.

انتهای پیام/