والیبال نوجوانان جهان| شوک در تونس/ هنوزم میشه پرواز کرد!

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، شانزدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از 30 مرداد تا 8 شهریور به میزبانی کشور تونس درحال برگزاری است. تیم ملی والیبال نوجوانان ایران به عنوان قهرمان دوره گذشته و مدعی اول قهرمانی وارد مسابقات شد.

زمانی که تیم ملی نوجوانان راهی مسابقات جهانی شد

خیلی‌ها امیدوار بودند با توجه به حضور چند بازیکن باتجربه همچون توخته، سعادت، فیض‌امام دوست و … نوجوانان شایسته ایران کار سختی در پیش نداشته باشند و خیلی راحت به مراحل بالاتر برسند.

نکته دیگری که کادر فنی ایران خیلی روی آن تاکید داشت

میانگین قدی بالای بازیکنان این تیم بود. وکیلی بارها در صحبت‌های خود اعلام کرد که میانگین قدی این تیم بالای 2 متر است و این موضوع خیلی به والیبال ایران کمک می‌کند.

کاروان والیبال ایران تقریباً یک هفته پیش از شروع رسمی مسابقات به تونس رفت تا در چند دیدار دوستانه با عنوان «جام‌جهانی کوچک» حضور پیدا کند. نوجوانان ایران در این بازی‌های دوستانه تنها یک شکست را متحمل شدند و در نهایت عنوان نایب قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

شاگردان وکیلی در بازی اول مصر را 3 بر صفر شکست دادند. در گام دوم کوبا را 3 بر 2 را از پیش‌رو برداشتند. در بازی بعدی مقابل برزیل قرار گرفتند و در حالی که ست نخست را واگذار کرده بودند، موفق شدند با نتیجه 3 بر یک به پیروزی برسند. بازی با ایتالیا هم با نتیجه 3 بر صفر به سود حریف خاتمه پیدا کرد تا ایران نایب قهرمان جام‌جهانی کوچک شود.

به هر حال با این تدارک تیم ملی والیبال نوجوانان ایران کار خود را در مسابقات قهرمانی جهان آغاز کرد. شاگردان وکیلی به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در نخستین گام مقابل بلغارستان قرار گرفتند و با نتیجه 3 بر یک توانستند رقیب اروپایی خود را شکست دهند. ایران در دومین دیدار خود به مصاف جمهوری چک رفت و در عین‌ناباوری با نتیجه 3 بر صفر مغلوب حریف خود شد.

کلمبیا سومین حریفی بود که مقابل ایران قرار گرفت که این بازی با نتیجه 3 بر یک به سود ایران خاتمه پیدا کرد. شاگردان وکیلی در آخرین بازی مرحله مقدماتی مقابل ایتالیا قرار گرفتند و با نتیجه 3 بر یک مغلوب حریف قدرتمند خود شدند.

نتایج تیم ایران در مرحله مقدماتی شوک بزرگی به والیبال ایران بود

ایران از 4 مسابقه تنها در دو بازی به پیروزی رسید و در بازی آخر مقابل ایتالیا ست چهارم را با نتیجه 25 بر 11 به حریف خود واگذار کرد. هرچند که در این دیدار امیرحسین توخته مصدوم شد و نتوانست مسابقه را ادامه دهد، اما بدون شک دلایل دیگری هم در این نتایج نقش دارد.

بررسی جزئی موضوعات تیم نوجوانان شاید در جریان مسابقات جهانی چندان حرفه‌ای نباشد، اما می‌توان پرسید که چرا کادر فنی تیمی که قهرمان جهان شد تغییر کرد و چرا ماساژور دوره گذشته به عنوان پزشک روی نمیکت حضور دارد و چرا مهران زارع، علیرضا طلوع‌کیان و علی دریابیگی به عنوان مربی و سرپرست در کنار تیم حضور ندارند؟

موضوعات دیگری همچون انتخاب و تعویض پاسور دقیقاً چند روز مانده به شروع مسابقات، تمرکز سرمربی روی آموزش فرزندش و اختلاف‌هایی در کادر فنی که بدون حضور یک سرپرست قوی به خوبی برطرف نشد هم شاید یکی از عواملی باشد که پس از مسابقات بیشتر و بهتر بتوان به آن پرداخت.

اهالی والیبال امیدوارند ستاره‌هایی همچون

بردیا سعادت، امیرحسین خانی، امیرحسین تقوی، سهیل مسعود، مهران فیض امام دوست، مهدی جلوه، امیررضا سرلک، سجاد جلوداریان، امیرحسین توخته، امین خواجه خلیلی، عبدالمختار بوش و سهیل کمال‌آبادی در ادامه مسیر ناامید نشده و همچون تیم ملی جوانان که پس از دو شکست توانست عنوان قهرمانی جهان را کسب کند به قدرت به راه خود ادامه دهد.

چشم خیلی‌ها به دستان این بلند قامتان است تا یک بار دیگر قدرت خود را به رخ حریفان بکشند، چراکه اعتقاد داریم هت‌تریک در قهرمانی جهان کمترین لیاقت آنها است.

اعضای کادر فنی تیم ملی نوجوانان در مسابقات جهانی را هم محمد منصوری، محمد وکیلی، رضا مومنی‌مقدم، حمید جعفرزاده، محمدامین شاکری، یاشار جوادی، مهدی آقاصادق خباز و مهرداد سعادتمند تشکیل می‌دهند که والیبالی‌ها امیدوارند بدون غرور، تنها به فکر بالا بردن پرچم خوش‌رنگ کشورمان باشند.

انسان‌ها زمانی شکست می‌خورند که مغرور می‌شوند و حالا باید منتظر ماند تا کادر فنی ابتدا غرور را از خود دور کند و سپس تمرکز کرده و ملی‌پوشان را برای ادامه راه آماده کند.

با پایان یافتن مرحله گروهی مسابقات جهانی در تونس، برنامه یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها مشخص شد. تیم ایران که در گروه دوم به عنوانی سومی دست یافته بود، باید با تیم دوم گروه اول، یعنی کوبا بازی کند.

برنامه کامل این بازی‌ها به شرح زیر است:

ایتالیا – چین‌تایپه

ژاپن – کره‌جنوبی

جمهوری چک – بلاروس

مصر – نیجریه

روسیه – آلمان

ایران – کوبا

برزیل – بلغارستان

آمریکا – آرژانتین

این بازی‌ها روز سه‌شنبه، 5 شهریور برگزار می‌شود و تیم ایران ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف کوبا می‌رود.

منبع: فارس