واکاوی علل ناکامی فوتسال جوانان در تایلند/اختلافات داخلی زنگ خطر را به صدا درآورد

تیم ملی فوتسال جوانان کشورمان در تورنمنت 6 جانبه تایلند عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را بدست آورد که نرسیدن تیم به سکوی قهرمانی، برای تیم کشورمان یک ناکامی محسوب می شود.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، تیم ملی جوانان فوتسال کشورمان با سرمربیگری علی صانعی در تورنمنت شش جانبه تایلند حضور یافت و در مرحله نهایی و فینال با شکست سنگین 3 بر صفر مقابل  میزبان عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را بدست آورد.

 تورنمت فوتسال تایلند هرساله برگزار و امسال هم طبق روال همیشگی از تیم ملی جهت حضور در این مسابقات دعوت بعمل آمد اما به دلیل تغییراتی که در کادر فنی تیم ملی و قرارداد آنها پیش آمده بود و اختلافاتی بین وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال، فدراسیون فوتبال و احسان اصولی رئیس کمیته فوتسال، پیش آمده بود، سرمربی تیم ملی حاضر به اعزام تیم به تورنمنت تایلند نشد.

البته دلیل دیگر شمسایی عدم آمادگی  تیم ملی و اینکه وی به تازگی هدایت این تیم را برعهده گرفته و بازی دوستانه و اردویی هم برگزار نشده، بوده است .البته سال گذشته هم همین اتفاق رخ داد و ناظم الشریعه از اعزام تیم ملی به تورنمنت تایلند انصراف داد و تیم ملی زیر 20 سال به این مسابقات اعزام شد که در نهایت قهرمان  آن دور از مسابقات شد.

تایلندی‌ها سال‌‌‌هاست  که بر روی فوتسال متمرکز و سرمایه گذاری خوبی بر روی این ورزش انجام دادند.اما برعکس در کشور ما  اختلافات داخلی بر روی گزینه سرمربی تیم‌های ملی در رده‌های مختلف و  همچنین عدم حمایت فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال بر روی رده‌‌‌های پایه را می‌توان یکی از دلایل اصلی این ناکامی‌‌ها  و تیم ملی در جام جهانی لیتوانی دانست این موضوعات می‌تواند زنگ خطری برای فوتسال کشورمان باشد.
البته صحبت‌های دیگری  بعد از این ناکامی مطرح‌ شده که چرا وحید شمسایی سرمربی تیم ملی، از حضور بازیکنان مهم و نامدار جوان که صانعی به اردوی تیم ملی دعوت کرده جلوگیری کرده  که صانعی هم با چشم پوشی، بازیکنان دیگری را برای اعزام به تایلند فرخوانده است.

متاسفانه عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی در فدراسیون فوتبال،کمیته فوتسال و مربیان تیم‌‌‌های ملی بسیار مشهود بوده است. سرمربی تیم ملی بزرگسالان در حالی دائما صحبت از جوانگرایی می‌‌کند که اجازه حضور بازیکنان جوان در تورنمنت تایلند را نداده تا هم کسب تجربه شود، هم آینده تیم ملی بزرگسالان را تامین کنند و در نهایت تغییر نسل هم صورت بگیرد.

 متاسفانه فدراسیون فوتبال کشورمان هم در این مورد سکوت اختیار کرده و به محض دعوت نامه‌ای از کشوری به جهت حضور در تورنمنت فوتسالی بدون برنامه‌ریزی، هماهنگی و بدون داشتن تیمی آماده با دعوت از صانعی بازیکنان را دور هم جمع و به آن تورنمنت اعزام می‌کند که خود جای انتقاد دارد که چرا تیمی که هنوز تشکیل نشده و آمادگی حضور در مسابقه ‌‌ ای را ندارد اعزام می‌کند؟ البته  در این رابطه  کمیته فوتسال هم باید پاسخگو باشد؟

 سوال دیگری که مطرح است  چرا علی صانعی سرمربی تیم ملی زیر 20 سال فوتسال بدون قرارداد و بازیکن حاضر است بدون آمادگی تیم جوانان در هر تورنمنتی شرکت کند؟ یک تیم محله هم برای برگزاری مسابقه‌ای حداقل چند جلسه در کنار یکدیگر تمرین می‌کنند و بعد به مصاف حریفان خود می‌روند.

موضوع مهم تری که وجود دارد چرا فدراسیون فوتبال هیچ اهمیتی به تیم‌‌های رده‌های پایه فوتسال نمی‌دهد و هر کجا  که تورنمنتی برگزار می‌‌‌‌شود حتی اگر آن تورنمنت سطح پایینی هم داشته باشد از صانعی بعنوان مهره دست به نقد استفاده کرده و وی را با چند جوان بدون آمادگی تیمی راهی مسابقات می‌کند.

این اتفاقات نتیجه وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال نیز است چرا که احسان اصولی بعنوان ابوالمشاغل فدراسیون فوتبال  عضو هیات رئیسه، رئیس کمیته فوتسال ، رئیس بازاریابی و سخنگوی هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چگونه باید به امورات فوتسال رسیدگی کند؟  وی به خاطر رفع تکلیف حاضر است تحت هر شرایطی تیم‌های ملی را روانه مسابقات مختلف کند.

البته اولین بار نیست که این اتفاقات در فدراسیون فوتبال رخ می‌‌‌دهد. تیم ملی یک کشور چکیده بهترین‌‌‌‌های فوتسال  آن کشور  و آبروی یک ملت است. بهتر است فدراسیون فوتبال و ریاست کمیته فوتسال نگاه بهتر و جامعی نسبت به رده های پایه و اعزام تیم‌‌های ملی به تورنمت‌‌های مختلف داشته باشند و برای اعزام اگر شرایط فراهم بود آن تیم را اعزام کنند نه اینکه بگویند حالا که ما هزینه‌ای برای اعزام نمی‌‌‌دهیم  مهم نیست چه تیمی اعزام شود.

امیدواریم سرپرست فدراسیون فوتبال در این موارد اقداماتی را بیاندیشد که دیگر شاهد اینگونه بی برنامگی از سوی ریاست کمیته فوتسال و یا مربیان تیم‌های ملی نباشیم. چرا که اینگونه تصمیمات عجولانه و بدون برنامه هم تیم ملی جوانان، هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هر دو را از مزیت حضور بازیکنان با کیفیت بی‌بهره می‌سازد.

بیشتر بخوانید:

فوتسال جوانان ایران نایب قهرمان تورنمنت 6 جانبه تایلند  شد
صعود تیم ملی فوتسال جوانان به فینال تورنمنت بین المللی تایلند
اعلام اسامی ملی‌پوشان دعوت شده به تیم ملی فوتسال

انتهای پیام/