واکنش باخ به انتقادات برای کمک IOC به ورزشکاران روس و بلاروس

رئیس کمیته ملی المپیک به انتقادات نسبت به کمک این سازمان برای حضور ورزشکاران روس و بلاروس در المپیک 2024 واکنش نشان داد.

به گزارش گروه ورزشی لحظه و به نقل از Espn، توماس باخ، رییس کمیته بین‌المللی المپیک با تاکید بر این که ورزش باید به حقوق بشر همه ورزشکاران احترام بگذارد، این موضوع را رد کرد که این سازمان با کمک به روس‌ها و بلاروس‌ها برای کسب جواز حضور در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ در سمت اشتباه تاریخ قرار گرفته است.

باخ و کمیته بین‌المللی المپیک با واکنش شدید اوکراین و متحدانش مواجه شده‌اند.

باخ روز یک‌شنبه در حاشیه مسابقات جهانی اسکی آلپاین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کمیته بین‌المللی المپیک ممکن است در سمت اشتباه تاریخ قرار گرفته باشد؟ گفت: خیر. تاریخ نشان خواهد داد که چه کسی بیش‌تر برای صلح تلاش می‌کند. کسانی که سعی می‌کنند خطوط را باز نگه دارند یا کسانی که می خواهند تفرقه بیندازند.  ما این را در گذشته با موفقیت های زیادی در جنبش المپیک نشان دادیم. نقش ما گرد هم آوردن مردم است.

باخ در مورد حمایت خود از  ورزشکاران اوکراینی صحبت کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم از نقطه نظر انسانی واکنش آن‌ها را درک کنیم، ما در رنج آن‌ها شریک هستیم. همه ورزشکاران اوکراینی بدانند که ما در همبستگی کامل با آن‌ها هستیم و تمام نظرات آن‌ها بسیار بسیار جدی مورد توجه قرار می‌گیرد.

کمیته بین‌المللی المپیک به توصیه کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اشاره کرده است که ممنوعیت ورزشکاران بر اساس کشور آن‌ها تبعیض محسوب می شود.

آلمان و ژاپن پس از این که متجاوزان جنگ جهانی دوم بودند به المپیک ۱۹۴۸ لندن دعوت نشدند و آفریقای جنوبی به دلیل قوانین نژادپرستانه آپارتاید از سال ۱۹۶۴ تا ۸۸ کنار گذاشته شد.

اما زلنسکی در نشستی با مقامات ورزشی از ۳۶ کشور روز جمعه گفت که ورزشکاران روسی تا زمانی که تهاجم به اوکراین ادامه دارد،  نباید “جایی” در پاریس داشته باشند.

رهبران سیاسی متحدان اوکراین گفته‌اند در صورتی که کمیته بین‌المللی المپیک به برنامه خود ادامه دهد، ممکن است المپیک تحریم شود. هر کشوری که پاریس را تحریم کند احتمالاً کمیته ملی المپیک خود را تعلیق می‌کند.

پیش‌تر آن هیدالگو، شهردار پاریس که هفته گذشته از کی‌یف بازدید کرد گفت که اگر جنگ تا زمان بازی‌های المپیک ادامه داشته باشد، ورزشکاران روس و بلاروس باید از حضور در المپیک در شهر او منع شوند.

انتهای پیام/