ورزش و سلامتی در ماه رمضان

با فراسیدن ماه رمضان، مانند هرسال بحث داغ چالش‌های ورزش در این ماه نیز آغاز می‌شود و برای ورزش در این ماه باید به نکاتی توجه کرد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ،ورزشکارانی که روزه می‌گیرند، تجربه این را دارند که وضعیت تغذیه و شدت و زمان تمرین، دستخوش تغییراتی خواهد شد و لازم است متناسب با روزه‌داری، نوع تغذیه و تمرین را طوری برنامه‌ریزی کنند که کمترین ریزش و کاهش عملکرد را تجربه کنند.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

در صورتی که ورزش سنگین و طولانی‌مدتی دارید، در فاصله سحر تا افطار از انجام ورزش خودداری کرده و فعالیت‌ها را به بعد از افطار موکول کنید. توصیه می‌شود در این ماه از شدت و حجم تمرینات کم کنید و بیشتر برای آمادگی بدن تمرین کنید. شما می‌توانید سه جلسه تمرین در هفته داشته باشید تا با انجام استراحت کافی، فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی برای بدن نیز فراهم شود. همچنین فعالیت‌های بدنی در زمان روزه‌داری و در طول روز نباید بیش از ۳۰ دقیقه و نهایتا اگر این زمان کم بود نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه طول بکشد و اگر ورزش در آب‌وهوای گرم و زیر تابش اشعه خورشید باشد، مدت آن از این مقدار هم کمتر توصیه می‌شود. همچنین به‌دلیل گرم‌بودن هوا بهتر است فعالیت ورزشی شما در محیط باز و زیر تابش نور خورشید انجام نشود و با توجه به شرایط در منزل یا باشگاه شخصی خود تمرین کنید.

تمرین قبل از افطار صحیح است؟

درصورتی‌که مجبور به انجام فعالیت بدنی قبل از افطار بودید، باید تمرین با افطار یک تا دو ساعت فاصله داشته باشد. فعالیت با شدت سبک و متوسط انجام دهید، تمرینات هوازی را انجام ندهید تا با تعریق آب زیادی از بدن خارج نشود. سعی کنید برنامه تمرینی را با چند دقیقه تمرین سبک خلاصه کنید. اگر هم می‌خواهید بعد از افطار تمرین کنید، ازآنجاکه فاصله بین غذاخوردن و ورزش‌کردن، بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به‌راحتی در عضلات ورزشکاران جریان می‌یابد، بهترین زمان دوسه ساعت بعد از افطار است.

انتهای پیام/