وکیلی: نمی‌خواهیم چرخه‌ بازیکن‌سازی متوقف شود/ هدف ما سکوی جهانی است

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه، محمد وکیلی، سرمربی تیم نوجوانان پسر ایران در تشریح دو اردوی تیم ایران گفت: آلمان قهرمان و ایتالیا تیم سوم اروپا در مسابقات حضور داشتند و ما برنامه‌ریزی کردیم تا با این دو تیم دیدار کنیم. اگر 6 تیم در اروپا انتخاب شدند، دو تیم در این مسابقات ایتالیا حضور داشتند. روسیه، بلاروس، جمهوری چک و بلغارستان تیم‌هایی هستند که ما با آن‌ها دیدار نکردیم. بازی کردن با تیم‌های اروپایی متفاوت از بازی با تیم‌های آسیایی است.

وی ادامه داد: اکثر بازیکنان ما تجربه‌ی بازی با تیم‌های اروپایی را نداشتند؛ از 12 بازیکن ما در تورنمنت ایتالیا، 10 بازیکن هیچ تجربه‌ای نداشتند و تنها توخته و جلوه که دور قبل برابر تیم‌های اروپایی به میدان رفتند، تجربه داشتند. بازی کردن با تیم‌های اروپایی متفاوت است. ما در یک سری پست‌ها باید بازیکنان را آزمایش می‌کردیم. بعضی تغییرات داشتیم؛ در پست لیبرو می‌خواستیم امیرحسین همتی را امتحان کنیم. امیرحسین توخته را از پست سرعتی به پست قدرتی بردیم و او را سنجیدیم و این کار انجام شد. در بحث اول که مربوط به بحث لیبرو بود، توقع ما انجام نشد اما توخته توانست کارایی بالایی داشته باشد و یکی از بازیکنان موثر در ایتالیا و ترکیه بود.

وکیلی در بخش بعدی صحبت‌های خود بیان کرد: ما تنها یک روز خوب در ایتالیا نداشتیم که در آن روز، دو شکست متحمل شدیم. مقابل ایتالیا با نتیجه 3 بر یک شکست خوردیم و آلمان را با نتیجه 3 بر صفر در دیدارهای دوستانه شکست دادیم. ما با دو باختی که در روز اول تورنمنت داشتیم، نتوانستیم به مرحله بعد صعود کنیم.

سرمربی تیم نوجوانان ایران در ادامه درباره اردوی ترکیه اظهار داشت: ترکیه قسمت دوم سفر ما بود و ما مهمان تیم زراعت بانک بودیم که تیم باشگاهی دو بازیکن ما فرهاد قائمی و صابر کاظمی بود. کاظمی به ما کمک زیادی کرد و این سفر هیچ هزینه‌ای برای ما نداشت و همه وسایل لازم در اختیار تیم ما قرار گرفت و ما مهمان تیم ترکیه‌ای بودیم که این موضوع نشان می‌دهد والیبال ایران تا چه اندازه رشد کرده است. 4 بازی در ترکیه انجام دادیم؛ روز اول برابر تیم تلفیقی جوانان و امید زراعت بانک شکست خوردیم اما 3 روز بعدی را با برد سپری کردیم و با نتایج 3 بر یک و 3 بر صفر به پیروزی رسیدیم. روز آخر برای ما خیلی مهم بود زیرا یک تیم فوق‌العاده مقابل ما بازی می‌کردند که ذخیره تیم اصلی بودند. آن‌ها دوست داشتند روز چهارم به نتیجه 2 بر 2 برسیم اما ما خوب بازی کردیم و توانستیم حریف را شکست دهیم.

وی در بخش بعدی صحبت‌های خود گفت: 12 بازی انجام دادیم که با تیم‌های اروپایی بود. 8 برد و 4 شکست کسب کردیم و درصد موفقیت ما در سطح خوبی قرار داشت و دو سوم بازی‌ها را برنده بودیم. نقاط ضعف خود را شناختیم و اگر به این تورنمنت نمی‌رفتیم، این موضوع را نمی‌شناختیم. 109 روز تا مسابقات جهانی تونس فرصت داریم و می‌توانیم روی نقاط ضعف خود کار کنیم تا برای مسابقات جهانی آماده شویم. ایده‌ی من شناخت حریفان است. اطلاعات تیم‌های برزیل و آرژانتین را گرفتیم و بازیکنان را با این دو تیم در روزهای پیش رو آشنا می‌کنیم. این دو تیم از منطقه آمریکای جنوبی در مسابقات حاضر می‌شوند. ما باید همان گونه که حریفان اطلاعات ما را پیدا می‌کنند، اطلاعات حریفان را پیدا کنیم تا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وکیلی با بیان این که مهم‌ترین شاخصه‌ی تیم ایران قد بالای بازیکنان است، اظهار داشت: شاخصه‌ی اصلی تیم ما میانگین قدی است که به جز لیبرو، میانگین تیم ما 200.5 سانتی‌متر است. این بلندترین قامت تیم نوجوانان ایران در تاریخ است. دوره‌ی گذشته با 198.5 سانتی‌متر، با روسیه برابر بودیم اما امسال دو سانتی‌متر ارتقا داریم. تیم ما به شکلی است که آقای کولاکوویچ خیلی اوقات در محل تمرین حاضر می‌شود زیرا می‌خواهد از آینده‌ی بازیکنان اطلاعات داشته باشد. اگر قرار باشد بعد از المپیک شاهد جوان‌گرایی باشیم، او کاملا تیم ما را می‌شناسد و این برای بازیکنان نوجوان، یک انگیزه است. ما راجع به بازیکنان بحث می‌کنیم و نگرانی بابت آینده نداریم. ساخت بازیکن بلندقامت و استاندارد جهانی، یکی از اهداف والیبال است. هدف دیگری که ما دنبال می‌کنیم این است که مانند سال‌های 2015 و 2017 که سوم و قهرمان شدیم، تلاش کنیم تا جزو تیم‌های برتر باشیم و هدف‌گذاری ما این است که از عنوان قهرمانی دفاع کنیم و با جدیت این هدف را دنبال می‌کنیم.

او در ادامه درباره برنامه‌های تیم نوجوانان در ادامه مسیر عنوان کرد: مرحله چهارم اردوی ما آغاز شده و 8 مرحله اردو در نظر گرفتیم. از 13 اردیبهشت شروع کردیم و همچنان برنامه‌ی ما ادامه دارد. برزیل ما را دعوت کرد و قرار بود مقابل این تیم و آرژانتین به میدان برویم اما به دلیل بعد مسافت و زمان مسابقات که نزدیک به مسابقات جهانی بود، به این مسابقات نرفتیم و آن‌ها را دعوت کردیم اما آن‌ها نیز نپذیرفتند. ما در تهران فرصتی برای مسابقات دوستانه نداریم و تیمی حضور ندارد که بتواند ما را تحت فشار قرار دهد. اگر این اتفاق رخ دهد و تیمی را پیدا کنیم که بتوانیم با آن دیدار کنیم، از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: اوایل مرداد ماه ما برای حضور در مسابقات تدارکاتی آماده می‌شویم. یک هفته زودتر به تونس می‌رویم و با چند تیم از جمله میزبان، دیدار خواهیم کرد. مسابقات از 30 مرداد آغاز می‌شود و ما در نظر داریم 23 مرداد ماه وارد این کشور شویم. تجربه‌ی بازی کردن در لیگ برتر با دورنا، به تیم ما کمک می‌کند اما بازی کردن با تیم‌هایی مثل ایتالیا و آلمان نیز بسیار مهم است. تعداد مسابقات بیش‌تر، تجربه‌ی ما را بالا می‌برد و با تجربه‌ی بالا، امکان اشتباهات کم می‌شود. البته اشتباه در سن نوجوانان طبیعی است و با گذشت سن، این درصد اشتباهات کم‌تر خواهد شد. تیم ملی بزرگسالان بازیکنان بسیار خوبی دارد و این بازیکنان اکثرا از همین تیم نوجوانان به تیم ملی رسیدند و آن‌ها نیز اشتباهات خود را انجام دادند. نکته امیدوار کننده برای تیم ما قامت بلند، تلاش زیاد، حمایت مردم و فدراسیون است.

وکیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: از تمامی رسانه ‌ها تشکر می‌کنم زیرا می‌دانند که ما در حال بازیکن‌سازی برای آینده‌ی تیم ملی هستیم. از تیم 2015 اکنون جواد کریمی، علی اصغر مجرد و پوریا یلی در تیم بزرگسالان هستند و از تیم 2017 حضرت‌پور، فلاحت‌خواه، صابر کاظمی، توخته، شریفی و یلی در تیم بزرگسالان حضور دارند که این موضوع نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در تیم پایه جواب می‌دهد. این موضوع نقطه عطف والیبال کشور است که بازیکنان با سن کم می‌توانند در لیگ ملت‌ها، انتخابی المپیک و به امید خدا در المپیک آینده به میدان بروند. این موضوع سختی خود را دارد اما پذیرفتیم بازیکن بسازیم تا چرخه‌ی بازیکن‌سازی ادامه داشته باشد. خودخواهانه به تیم نگاه نمی‌کنیم و اعلام می‌کنم که شاید همین حالا بازیکنان بهتری از تیم 20 نفره‌ی ما باشند اما ما اولویت را روی قد و قامت بازیکنان در هر پستی گذاشتیم. در پست سرعتی، میانگین قدی تیم ما نزدیک به 207 سانتی متر است؛ در حالی که این عدد در نوجوانان خیلی زیاد است و از اکثریت تیم‌ها بالاتریم. میانگین قدی ما در پست پشت خط زن، 207 سانتی متر است و یک بازیکن با 17 سال سن برای آینده‌ی ما ایده‌آل است. این‌ها نهال‌هایی هستند که باید روی آن‌ها کار کنیم و سال آینده زمان مراقبت از این نهال است و مطمئنا این نهال میوه‌های شیرینی برای والیبال کشور است. تا زمانی که در این جایگاه هستم، بازیکن‌سازی در اولویت تیم نوجوانان است. به انتقادات توجه می‌کنم اما راه و مسیر عوض نمی‌شود تا والیبال ایران ضرر نکند.

منبع: فارس