چرا ژاپن و قطر به کوپا امریکا 2019 دعوت شدند؟

به گزارش سرویس فوتبالی شبکه لحظه و به نقل از سایت آی نیوز انگلستان؛ کوپا امریکا که یک تورنمنت خاص برای آمریکای جنوبی است این بار دو میهمان غیر متعارف دارد. این رقابتها تا اواسط دهه 1970 به “رقابت های قهرمانی فوتبال آمریکای جنوبی” موسوم بود و تا دهه 1990 فقط تیم های عضو کنمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) که یکی از شش کنفدراسیون قاره ای فیفاست در آن شرکت می کردند.  

از سال 1993، کوپا امریکا تیم هایی خارج از آمریکای جنوبی به ویژه از منطقه آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه دریای کارائیب را به شرکت در این تورنمنت دعوت کرد. مجاورت جغرافیایی این مناطق به آمریکای جنوبی و قرابت فرهنگی، زبانی و ورزشی آنها به یکدیگر از دلایل اصلی و قابل درک این مشارکت بود. اما حضور دو تیم از آسیا با تفاوت های آشکار و کمترین نقاط اشتراک چگونه توجیه پذیر است؟

ژاپن اولین تیم خارج از قاره آمریکا بود که برای اولین بار در تورنمنت 1999 پاراگوئه حضور یافت. حاصل این حضور یک تساوی و دو باخت و نهایتا عدم صعود این تیم از مرحله گروهی بود. واگنر لوپس، مهاجم ژاپنی که متولد برزیل بود در آن دوره دو گل به ثمر رساند و میراثی آسیایی هر چند اندک در کوپا امریکا به جا گذاشت. اما قطر اولین بار است که در این تورنمنت حضور می یابد و این یک نقطه عطف تاریخی در فوتبال این کشور محسوب می شود.

آیا ژاپن و قطر به خاطر صعود به فینال جام ملت های آسیا 2019 به کوپا امریکا دعوت شدند؟

پاسخ منفی است. حضور ژاپن و قطر در فینال جام ملت های آسیا در ابوظبی تنها یک اتفاق بود. این دو تیم پیشتر در ماه می گذشته از طریق بیانیه رسمی کنمبول به این تورنمنت دعوت شده بودند که دلیل آن اشتیاق بالای کنفدراسیون فوتبال آسیا به شرکت در رقابت های کنمبول و تعهد کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی به رشد فوتبال جهان قید شده بود.

آلخاندرو دومینگز، رئیس کنمبول، عنوان کرد که میزبانی قطر در جام جهانی 2022 نقش عمده ای در انتخاب تیم ملی این کشور برای شرکت در کوپا امریکا داشته است. وی اظهار کرد: “ما با ژاپن پیوند دوستی و همبستگی داریم و دومین حضور تیم ملی این کشور را خوشامد می گوییم؛ همچنین از حضور تیم ملی قطر، میزبان جام جهانی 2022، استقبال می کنیم.”

مترجم: نسرین صحیحی