کمیته بین المللی المپیک نقض آتش بس المپیک از سوی روسیه را محکوم کرد

کمیته بین المللی المپیک (IOC) خواستار پایبندی به قطعنامه ویژه در مورد آتش بس المپیک تا پایان بازی های پارالمپیک زمستانی در پکن شد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه و به نقل از تایمز، کمیته بین المللی المپیک به شدت نقض آتش بس المپیک توسط دولت روسیه را محکوم کرد. قطعنامه مربوطه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲ دسامبر ۲۰۲۱ با اجماع همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل تصویب شد. بر این اساس هفت روز قبل از شروع بازی های المپیک، در ۴ فوریه ۲۰۲۲، و هفت روز پس از پایان بازی های پارالمپیک قرار بود این آتش بس وجود داشته باشد.

پیش از این کمیته بین المللی پارالمپیک اعلام کرده بود که با کمیته های ملی پارالمپیک روسیه و اوکراین در رابطه با تشدید اوضاع نظامی-سیاسی رایزنی خواهد کرد.

در پی رویدادهای اخیر، کمیته بین المللی المپیک عمیقاً نگران امنیت جامعه المپیک در اوکراین است. یک کارگروه برای نظارت دقیق بر وضعیت و هماهنگ کردن کمک های بشردوستانه به اعضای جامعه المپیک در اوکراین ایجاد شده است.

بازی های پارالمپیک از ۴ تا ۱۳ مارس در پکن برگزار می شود.

همچنین کمیته بین المللی پارالمپیک (IPC) نیز خواستار رعایت آتش بس المپیک قبل از بازی های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن شد. در بیانیه این کمیته آمده است: اکنون اولویت ما امنیت و رفاه هیئت اوکراینی است که با آن گفتگوی منظم داریم. امروز با والری سوشکویچ، رئیس کمیته پارالمپیک اوکراین صحبت کردیم که به من اطلاع داد که پارالمپیک‌های اوکراینی می‌خواهند در المپیک زمستانی پکن شرکت کنند. ما باید هر چه زودتر راه حلی پیدا کنیم تا هیئت اوکراینی بتواند با خیال راحت به بازی ها رفت و آمد کند. رهبران جهان باید به تعهد خود نسبت به آتش بس المپیک پایبند باشند، به ویژه کشورهایی که از حامیان قطعنامه مشترک هستند.

این قطعنامه به دنبال تشویق همه کشورهای عضو به همکاری با کمیته بین‌المللی المپیک در تلاش‌ برای استفاده از ورزش به عنوان ابزاری برای ارتقای صلح، گفتگو و آشتی در مناطق درگیری در طول بازی‌های المپیک و پارالمپیک و پس از آن است.

بیشتر بخوانید:

جیانی اینفانتینو: فیفا بابت خصومت پیش آمده بین روسیه و اوکراین بسیار نگران است
یوفا میزبانی فینال لیگ قهرمانان را از روسیه میگیرد
فنلاند جام جهانی اسکی در روسیه را تحریم کردند

 

انتهای پیام/