گواردیول یا مگوایر؟ گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال کیست؟

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه؛  انتقال 80 میلیون پوندی هری مگوایر از لسترسیتی به منچستریونایتد در آگوست 2019، این ملی‌پوش انگلیسی را بالاتر از ویرجیل فن دایک (ساوت‌همپتون به لیورپول) و ماتیاس دلیخت (آژاکس به یوونتوس) به گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال تبدیل کرد. حالا انتقال گران‌قیمت یوشکو گواردیول، مدافع مستعد کروات از لایپزیش به منچسترسیتی، شائبه‌هایی درباره این‌که چه کسی گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود را به‌وجود آورده است.

با توجه به رقم حدودا 78 میلیون پوندی انتقال گواردیول به منچسترسیتی، رسانه‌های معتبر بریتانیا از جمله تلگراف، گاردین، اتلتیک و … از این مدافع 21 ساله به‌عنوان دومین مدافع گران تاریخ پس از هری مگوایر یاد می‌کنند و بر این باور هستند که منچسترسیتی با این خرید، رکوردشکنی نکرده است؛ درست هم می‌گویند، انتقال هری مگوایر به یونایتد با 80 میلیون پوند انجام شد. اما در بیانیه رسمی باشگاه لایپزیش درباره فروش گواردیول به منچسترسیتی، این بخش از صحبت‌های مکس ابرل مدیر ورزشی باشگاه آلمانی جالب توجه به‌نظر می‌رسد:

با توجه به خواسته‌های بازیکن و بسته مالی دریافتی که او را به گران‌ترین مدافع تاریخ تبدیل می‌کند، ما با ارزیابی تمام جوانب در نهایت تصمیم گرفتیم با این انتقال موافقت کنیم

مکس ابرل و باشگاه لایپزیش هم درست می‌گویند. به استناد وب‌سایت ترنسفرمارکت، دقیق‌ترین مرجع ارزش‌گذاری و آماری نقل‌وانتقالات فوتبال جهان، لایپزیش برای فروش یوشکو گواردیول رقم 90 میلیون یورو را از منچسترسیتی دریافت می‌کند. این در حالی است که ارزش انتقال هری مگوایر به منچستریونایتد در آگوست 2019 به یورو، 87 میلیون یورو بود و در واقع قیمت یورویی گواردیول نسبت به مگوایر بالاتر است.

دلیل این تناقض و شائبه‌ها، نوسان و تغییر همیشگی ارزش یورو نسبت پوند است. در ابتدای آگوست 2019 وقتی هری مگوایر از لسترسیتی به جمع شیاطین سرخ ملحق شد، ارزش یورو نسبت به پوند 1.08 بود و این یعنی انتقال 80 میلیون پوندی برابر شد با 87 میلیون یورو. در 5 آگوست 2023، روز نهایی شدن انتقال گواردیول به منچسترسیتی، ارزش یورو نسبت به پوند 1.16 بود و این یعنی 90 میلیون یورو معادل حدودا 77.5 میلیون پوند است.

انتقال رسمی هری مگوایر به منچستریونایتد

یورو واحد پولی اکثر کشورهای اروپا به‌شمار می‌رود و حتی اگر فرض کنیم لایپزیش مبلغ پوندی از منچسترسیتی دریافت کند، بازهم با تبدیل ارز، مبلغ یورویی درشت‌تری در حسابش خواهد داشت و بی‌راه نیست اگر بگوییم انتقال گواردیول، او را به گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال (البته به‌غیر از بریتانیا!) تبدیل کرده است. اگرچه برای بریتانیایی‌ها، هم‌چنان هری مگوایر گران‌ترین مدافع تاریخ فوتبال به‌شمار می‌رود و رسانه‌های قدرتمند این کشور، مسلما روی این موضوع مانور خواهند داد.

البته فیلیپ هینتس، خبرنگار اسکای آلمان و نزدیک به باشگاه لایپزیش خلاف انگلیسی‌ها که می‌گویند منچسترسیتی قرار نیست پاداشی به لایپزیش بپردازد، مدعی شده باشگاه آلمانی علاوه‌بر دریافت 90 میلیون یورو، پاداش‌هایی نیز خواهد گرفت و البته 20% از رقم کل انتقال نیز به دینامو زاگرب، باشگاه پیشین گواردیول خواهد رسید.

رایس و گریلیش؛ یک مورد مشابه دیگر

وب‌سایت ترنسفرمارکت در راستای یک‌سان سازی ارزش بازیکنان و جلوگیری از ایجاد شبهه، تمام انتقال‌ها در سراسر جهان (حتی بریتانیا) را با واحد پولی یورو می‌سنجد. انتقال 105 میلیون پوندی دکلان رایس از آرسنال به وست‌هم باعث شد هم باشگاه وست‌هم و هم تمام رسانه‌های بریتانیا از این هافبک ملی‌پوش انگلیسی به‌عنوان گران‌ترین انتقال تاریخ بازیکنان بریتانیایی یاد کنند. این در حالی است که در رده‌بندی‌های ترنسفرمارکت، انتقال جک گریلیش از استون ویلا به منچسترسیتی گران‌ترین انتقال میان بازیکنان بریتانیایی باشد. نوسان قیمت یورو نسبت به پوند و ارزش پایین‌تر آن در آگوست 2021 نسبت به جولای 2023 باعث شده رقم یورویی انتقال گریلیش به منچسترسیتی 117.5 میلیون و رقم یورویی انتقال رایس به آرسنال، 116 میلیون یورو باشد. اگرچه با توجه این‌که تمام طرفین هر دو انتقال بریتانیایی هستند، ملاک بیانیه باشگاه‌ها و مطالب رسانه‌های این کشور قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/