۱۸ خرداد، سالروز سلام تراکتور به لیگ‌برتر

تیم فوتبال تراکتور در ۱۸ خردادماه ۱۳۸۸ موفق شد با کسب عنوان قهرمانی در لیگ دسته یک (لیگ آزادگان) جواز حضور در لیگ‌برتر فوتبال را کسب کند.

به گزارش گروه ورزش شبکه لحظه به نقل از ایسنا،  ۱۴ سال پیش در چنین روزی بود که تیم فوتبال تراکتور در آخرین هفته از رقابت‌های لیگ دسته یک باشگاه‌های کشور موسوم به ‌جام آزادگان‌ با غلبه بر آلومینیوم هرمزگان در ورزشگاه اختصاصی خود جواز حضور در لیگ‌برتر فوتبال ایران را کسب کرد تا پرشورها پس از هشت سال انتظار سلام دوباره‌ای به سطح اول فوتبال کشور کنند.

هجدهم خرداد ۱۳۸۸ سالروز صعود تیم تراکتور به لیگ‌برتر فوتبال کشور است که با سرمربیگری فراز کمالوند و تیمی متشکل از بازیکنان جوان و یکدست به‌وقوع پیوست.

تی‌تی‌ها در آن زمان بازی‌های خانگی خود را در ورزشگاه اختصاصی برگزار می‌کردند و از جییوا آزوبدو و گئورگ کاسپاروف بهره می‌جستند.

علیرضا میرشفیعیان و رامین محمدپور به همراه سیدمحسن حسینی سه مدافع میانی تراکتور در آن زمان بودند، که به دلیل اختلاف با فراز کمالوند سرمربی وقت تراکتور، محمدپور از تیم کنار گذاشته شد که البته این قضیه در رابطه با هدایت شهریاری مدافع راست تراکتور نیز صادق بود، ترشیز به عنوان دفاع راست و مصطفی اکرامی در چپ مدافعان کناری سرخ‌پوشان بودند که این دو نفر دو سال در لیگ‌برتر هم این نقش را ایفا کردند.

در خط میانی مهدی کیانی هافبک جنگده‌ای که از صبا باتری به تراکتور پیوسته بود در کنار مهدی رفیعی و علیرضا جلیلی تکنیکی و ریزنقش قرار گرفته بود که احمد سعیدی و حمید مروی نیز در این خط از زمین به کمک سرخ‌پوشان دیار آذربایجان می‌آمدند.

در خط حمله نیز امیر محبی به همراه مسعود ابراهیم‌زاده و مسعود ابطحی سه انتخاب اول فراز بودند، البته علی عبادی در کنار روح الله عطایی و کارلوس روبرتو داسیلوا برزیلی که از سرخ‌پوشان دلوار افزار به تراکتور آمده بود دیگر مهاجمان تی‌تی‌ها در آن زمان بودند.

تراکتور در نهایت با فراز کمالوند، که عزمش را برای رسیدن به لیگ‌برتر جزم کرده بود، به هدفش رسید و پس از هشت سال به دست این مربی جوان به سطح اول فوتبال کشور بازگشت.

کمالوند که فصل قبل در بازی پلی‌آف، سکان هدایت شیرین فراز کرمانشاه را عهده‌دار بود و مانع از صعود تراکتور به لیگ‌برتر شد، فصل بعد تی‌تی‌ها را به لیگ‌برتر رساند تا استارت یک داستان درام عاشقانه را بزند، درامی که پرشورها (هواداران تراکتور) تا الان نقش اول آن را بازی کرده‌اند تا پرچم تیم محبوبشان همواره بالا باشد.

 

حمایت هواداران تراکتور در آن سال‌ها خالصانه بود

فراز کمالوند سرمربی وقت تیم فوتبال تراکتور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مقطعی سکان هدایت تراکتور را بر عهده گرفتم که ناامیدی در بین مردم آذربایجان به علت فاصله هشت ساله‌ی تیم محبوبشان با لیگ‌برتر ایجاد شده بود و همین موضوع فشار مضاعفی را روی تیم ایجاد کرد که با لطف خدا و حمایت‌ هواداران توانستیم با رقم زدن اتفاقی تاریخی تراکتور را به لیگ‌برتر بیاوریم.

وی افزود: علی‌رغم اینکه پیشنهاد شده بود تراکتور می‌تواند با خرید امتیاز به لیگ‌برتر بیاید، اما ترک‌ها دوست دارند نان زور بازوی خودشان را بخورند و این موضوع مورد قبول واقع نشد و خدا را شکر که این اتفاق مبارک در آن سال به‌وقوع پیوست.

او ادامه داد: ناصر شفق مدیرعامل وقت باشگاه تراکتور نقش پر رنگی در این موفقیت داشت و سپاه عاشورا نیز از لحاظ مادی حمایت بسیاری از تراکتور کرد.

کمالوند در پاسخ به این سوال که، آیا با این موضوع که برخی از افراد در آن زمان معتقد بودند که نمی‌گذارند تراکتور به لیگ‌برتر صعود کند، موافق است یا خیر؟ گفت: این یک باور بی‌پایه و اساس بوده و چنین موضوعی وجود نداشت.

کمالوند با مرور خاطرات روز صعود تراکتور به لیگ‌برتر، مطرح کرد: بعد از پیروزی برابر آلومینیوم هرمزگان در چارچوب هفته پایانی رقابت‌های لیگ آزادگان و قطعی شدن قهرمانی و صعود تراکتور به لیگ‌برتر تمام خیابان‌های شهر به دلیل شادی مردم بسته شد و شب بسیار به یادماندنی بود.

سرمربی سابق تراکتور تصریح کرد: فضای آن سال‌ها با امروز بسیار متفاوت بود، آن زمان هواداران خالصانه با حضور در ورزشگاه، تراکتور را مورد حمایت خود قرار می‌دادند، اما پس از به‌وجود آمدن فضای مجازی، دیگر شاهد حمایت‌های صادقانه و شور و شوق آن روزها نبودیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا تمایل دارد باری دیگر سرمربی تراکتور شود؟ گفت: لازم نیست، می‌خواهم خاطرات شیرین سال‌های گذشته ماندگار باشند.

وی متذکر شد: محمدرضا زنوزی طی سال‌های اخیر از جیب شخصی خودش برای تراکتور هزینه کرده است اما در مقاطعی برخی از افراد رفتار نامناسبی را نسبت به این شخص داشتند.

کمالوند خاطرنشان کرد: معتقدم اگر حمایت هواداران مانند سال‌های ابتدایی حضور تراکتور در لیگ‌برتر خالصانه باشد رسیدن به قهرمانی در لیگ‌برتر دور از دسترس نیست.

تراکتور صعود کرد، گوشی مدیرعامل گُم شد.

احمد ابهران سرپرست وقت تراکتور در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: چند سال بود که تراکتور تا آستانه‌ی راهیابی به لیگ‌برتر پیش می‌رفت اما در نهایت موفق به صعود نمی‌شد که فکر می‌کنم اصلی‌ترین دلیل این اتفاق نبود ثبات مدیریتی در تیم بود.

او ادامه داد: در فصل‌های ۸۳-۸۲ و ۸۵-۸۴ تراکتور به صعود نزدیک شد اما در محقق کردن این امر ناکام بود، در فصل ۸۵-۸۴ اتفاقات و حواشی رخ داده‌ در تبریز، بازی مقابل هُما تهران را به زمین بی‌طرف (اصفهان) کشاند که این موضوع به ضرر تراکتور تمام شد.

ابهران افزود: قرارگیری فراز کمالوند در راس کادرفنی و جذب بازیکن با کیفیت، هماهنگی و نبودن حواشی در آن فصل از دلایل اصلی موفقیت تراکتور بود.

سرپرست وقت تراکتور با مرور خاطرات صعود مجدد این تیم به لیگ‌برتر ابراز کرد: پس از پیروزی تراکتور در آخرین دیدار فصل برابر آلومینیوم هرمزگان، تماشاگران حاضر در ورزشگاه اختصاصی برای برپایی جشن قهرمانی و صعود به لیگ‌برتر وارد زمین شدند، شادی به قدری بود که در بین آن هیاهو تلفن همراه مدیرعامل وقت، ناصر شفق گم شد.

وی بیان کرد: با صعود تراکتور به لیگ‌برتر خونی تازه در رگ‌های تبریز جریان یافت، گویی این شهر گم شده‌اش را پیدا کرده بود و شادی مردم در آن روز، مثال‌زدنی و منحصر به‌فرد بود.

سرپرست سابق تراکتور در پاسخ به این سوال که، آیا با این موضوع که برخی از افراد در آن زمان معتقد بودند که نمی‌گذارند تراکتور به لیگ‌برتر صعود کند، موافق است یا خیر؟ گفت: من به شدت با این موضوع مخالف بودم و هستم، مگر می‌شود تیمی پرقدرت ظاهر شود و نگذارند صعود کند؟

ابهران با بیان اینکه موفقیت تیم‌ها به عملکردشان در نقل‌وانتقالات بستگی دارد، خاطرنشان کرد: تراکتور اکنون راه خود را پیدا کرده و در مسیری مناسب پیش می‌رود، من معتقدم اگر تیمی در نقل‌وانتقالات موفق باشد می‌تواند در صورت ثبات در مدیریت و نیمکت خود به موفقیت دست پیدا کند.

 

روز صعود تراکتور به لیگ‌برتر لذت بخش بود

علیرضا میرشفیعیان کاپیتان و مدافع پیشین تراکتور در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد: روز صعود مجدد تراکتور به لیگ‌برتر تاریخی بود، مردم تبریز به اندازه صعود تیم‌ملی به جام جهانی ۱۹۹۸ خوشحالی کردند و این بسیار لذت بخش بود.

وی افزود: باهم بودن اصلی‌ترین دلیل موفقیت تراکتور در صعود به لیگ‌برتر بود، در ابتدای فصل و اولین جلسه تمرینی صحبت از این بود که تراکتور چند بار تا آستانه صعود به لیگ‌برتر پیش رفته و اکنون مردم از این تیم قهرمانی و صعود مستقیم به سطح اول فوتبال کشور را می‌خواهند که خدا را شکر توانستیم در نهایت با رقم زدن این اتفاق سر بلند شویم.

میرشفیعیان در ادامه حمایت‌های مسئولین استانی را در صعود تراکتور به لیگ‌برتر موثر دانسته و عنوان کرد: باید از استاندار وقت آذربایجان‌شرقی، آقای احمد علیرضا بیگی نیز تشکر کنم، ایشان همیشه کنار ما بودند و با حمایت‌هایشان باعث شدند با آرامش خاطر بیشتری برای موفقیت تراکتور تلاش کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که، آیا با این موضوع که برخی از افراد در آن زمان معتقد بودند که نمی‌گذارند تراکتور به لیگ‌برتر صعود کند، موافق است یا خیر؟ گفت: با این موضوع موافق نیستم و معتقدم اگر نمی‌گذاشتند، در فصل ۸۸-۸۷ هم چنین اتفاقی نمی‌افتاد، تراکتور در سال صعود کمترین هزینه را نسبت به سال‌های قبل از آن داشت اما با این حال موفق به قهرمانی در لیگ آزادگان و صعود به لیگ‌برتر شد.

میرشفیعیان با مرور خاطرات شب بازگشت تراکتور به سطح اول فوتبال کشور، افزود: بعد از چهار ساعت به خانه رسیدم، خواهر و خواهر زاده‌هایم میهمانمان بودند و با اصرارشان برای گردش در سطح شهر بیرون آمدیم، تاکید کردم در میان مردم اسمی از من نبرند، وقتی وارد سنگفرش کوی ولیعصر تبریز شدیم دیدم امیر محبی روی دستان مردم در حال شادی بالا و پایین انداخته می‌شود، رفتم تا محبی را پایین بیاورم که خودم به جشن و پایکوبی هواداران تراکتور پیوستم، شاید باورتان نشود اما اکنون که خاطرات آن شب را بازگو می‌کنم مو های تنم سیخ شده‌اند.

پیشکسوت تراکتور اذعان کرد: اگر بخواهم شب صعود تراکتور به لیگ‌برتر را در یک جمله توصیف کنم باید بگویم؛ به اندازه روز ازدواجم و روزی که پسرم به دنیا آمد، از آن شب لذت بردم.

میرشفیعیان عنوان کرد: اولین سال حضور تراکتور در لیگ‌برتر، هواداران استقبال منحصر به‌فردی از بازی‌های تیم داشتند، در برخی از بازی‌ها راه های منتهی به ورزشگاه به‌رغم تعداد زیاد هواداران بسته می‌شد و اتوبوس تیم از جاده‌ای دیگر به سمت ورزشگاه می‌رفت، همواره گفته ام که تراکتور با هوادارنش همواره یک امتیاز پیش است و کسب دو امتیاز بعدی بازی بر عهده بازیکنان است.

مصطفی اکرامی مدافع چپ پیشین تراکتور نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پایان نیم‌فصل اول آن سال، ۱۱ امتیاز از شاهین بوشهر عقب بودیم و صحبتی هایی مبنی بر اینکه؛ “برخی نمی‌گذارند تراکتور به لیگ‌برتر صعود کند” در بین هواداران رواج پیدا کرده بود.

وی عنوان کرد: ما بازیکنان به تیم ایمان داشتیم و آن سال اتفاق تاریخی را رقم زدیم و در هفته پایانی لیگ‌ دسته یک موفق به پیروزی دو بر صفر مقابل آلومینیوم هرمزگان شدیم که در آن مسابقه پاس‌گل دوم را ارسال کردم.

او ادامه داد: بعد از بازی تماشاگران وارد زمین شدند و جشن قهرمانی را برپا کردیم، آن شب تبریز تا صبح نخوابید و چندین شب بعد از آن نیز همین اتفاق افتاد که از جمله آن‌ها می‌توان به شکست الجزیره در تبریز، برد دو بر یک مقابل استقلال در تهران و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

 

انتهای پیام/