فیفا شخصا به دستمزدهای کرونایی ورود می کند

موضوع کاهش دستمزد بازیکنان در انگلیس به قصه‌ای جنجالی تبدیل شده و این در حالی است که در برخی از کشورها همچون اسپانیا و آلمان بازیکنان با کاهش موقت دستمزد خود موافقت کرده‌اند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، با توجه به توقف فوتبال در سرتاسر جهان، فیفا به خوبی می‌داند که در این وقفه ممکن است مجبور شود به زنجیره‌ای از قراردادها و شکایات احتمالی در مورد آنها رسیدگی کند و بر این اساس، در دستور العملی که پیش‌نویس‌ آن به دست رویترز رسیده، تاکید کرده است که هر گونه کاهش دستمزد باید «متناسب» باشد.
کارگروه فیفا برای رسیدگی به تبعات ناشی از شیوع کرونا هفته گذشته تشکیل جلسه داد و موافقت خود را در خصوص طیف وسیعی از مسائل اعلام کرد که از جمله آنها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت از سر گرفتن فصل در هر لیگ فوتبالی، قراردادهای تمام بازیکنانی که در ژوئن سال جاری منقضی می‌شود، باید تا اتمام آن فصل تمدید شود.
در نسخه‌ای از این دستورالعمل که به دست رویترز رسیده، آمده است که تصمیماتی از این دست تابع قوانین ملی و توافق نامه‌های خاص هر کشور است اما فیفا مشتاق است تا از بروز اختلاف نظر گسترده مابین لیگ‌ها و باشگاه‌های هم‌تراز جلوگیری کند و بازیکنان، باشگاه‌ها و لیگ‌ها را برای رسیدن به «توافقی جمعی و مقتضی و متناسب» تهییج کرد.
در این اسناد آمده است که دستورالعمل و مقرراتِ ذیل چنین توافقاتی باید ضامن پرداخت نوعی از دستمزد به بازیکنان و مربیان بوده، ثبات قراردادی را حفظ و از بروز دعوی حقوقی پیشگیری کرده و از عدم ورشکست شدن باشگاه‌ها اطمینان حاصل نماید و در عین حال آثار و پیامدهای مالی ناشی از کووید-۱۹ را بر باشگاه‌ها لحاظ کند.
در بخش مهمی از اسناد مذکور مقرر شده است که در جایی‌که باشگاه‌ها و پرسنل و خدمه آن، از جمله بازیکنان نتوانند به توافق برسند و یا قوانین داخلی کشورها قادر به تصمیم گیری در مورد شرایط پیش آمده نبوده و یا اینکه توافق جمعی قابل اعمال نباشد، تصمیمات یکطرفه برای اعمال تغییر در قراردادها تنها زمانی از سوی فیفا به رسمیت شناخته می‌شود که از سوی شورای حل اختلاف یا کمیته تعیین وضعیت بازیکنان این نهاد «منطقی و متناسب» انگاشته شود.
فیفا در این اسناد آورده است که یک «تغییر منطقی در قرارداد» شرایط اقتصادی باشگاه، تناسب هرگونه اصلاحیه حقوق و درآمد خالص خدمه را بعد از اعمال اصلاحات، مد نظر قرار خواهد داد.
علاوه بر این، فیفا این موضوع را نیز مورد توجه قرار می‌دهد که آیا تصمیم اتخاذ شده برای تمامی اعضا اعمال می‌شود یا تنها شامل پرسنل خاص است و اینکه آیا باشگاه با حسن نیت نسبت به حصول توافق دوطرفه اقدام کرده است یا خیر.
کارگروه ویروس کرونا فیفا همچنین موافقت کرد تا پنجره نقل و انتقالات با تغییرات اعمال شده در فصول هماهنگ شود و اولویت نقل و انتقالات نیز با تیم‌هایی است که فصل جاری را با ترکیب موجود خود به اتمام می‌رسانند.
علاوه بر این، براساس اعلام فیفا محدودیت‌های جدید در مورد قراردادهای قرضی مادامی که شرایط به همین منوال بوده و پاندمی کرونا فوتبال را در محاصره خود داشته باشد، اجرایی نخواهد شد.