گاف بزرگ AFC ایران را از پاداش 1 میلیون دلاری محروم کرد!

پاداش FIFA به ایران برای شرکت در مقدماتی جام جهانی 2010 حدود 1 میلیون دلار بود. فیفا به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها پول را به حساب فدراسیون ایران واریز نکرد و قرار شد ایران از طریق AFC این مبلغ را دریافت کند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، پاداش FIFA به ایران برای شرکت در مقدماتی جام جهانی 2010 حدود 1 میلیون دلار بود. فیفا به دلیل شدت گرفتن تحریم‌ها پول را به حساب فدراسیون ایران واریز نکرد و قرار شد ایران از طریق AFC این مبلغ را دریافت کند. با توجه به سیستم تحریم‌های آمریکا علیه ایران و واریزهای دلاری، فدراسیون از AFC درخواست می‌کند پول واریز شده از طرف FIFA به صورت یورو به یک شماره حساب در مالزی واریز شود اما AFC بدون توجه به درخواست ایران، پول را دلاری به حساب اعلام شده واریز کرد و آمریکا هم کل مبلغ را بلوکه کرد!

فدراسیون برای پیگیری موضوع از طریق دادگاه بین المللی، وکیل استخدام کرد و پروژه ترجمه اسناد مالی ماه‌ها طول کشید؛ مقامات AFC اما به فدراسیون اعلام کردند چون اشتباه از طرف آنها اتفاق افتاده، از طریق شرکت حقوقی طرف قرارداد خود پرونده آزاد کردن پول را دنبال می‌کنند و حق ایران را می‌دهند. رای نهایی این پرونده بعد از موفقیت در سال 2013 صادر شد و پول در سال 2014 به حساب AFC واریز شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا اما واریز حق قانونی ایران به حساب اعلامی را تا سال 2017 به تاخیر انداخت و در تمام مدت پول در حساب آنها بود.

اما قسمت عجیب‌تر ماجرا بازهم از سوی AFC اتفاق افتاد. مقامات کنفدراسیون بیش از 800 هزار دلار را به سهم شرکت Kobre&kim برای آزاد کردن پول بلوکه شدن ایران اختصاص داد و مبلغ پرداختی به ایران از یک میلیون دلار آزاد شده، 280 هزار دلار بود! حق وکالتی حیرت انگیز و خارج از عرف بین المللی. همچنین از طرفی این سوال پیش می‌آید که چرا فدراسیونِ مهدی تاج به AFC اعتراض نکرد و شکایت قانونی از آنها نداشت؟!