خصوصی‌سازی تراکتور باعث شده تا تمامی مسائل مالی به صورت شفاف پیش رود

همچنین تراکتور نخستین باشگاه ایرانی است که اپلیکیشن رسمی خود را در راستای درآمدزایی و حمایت از تولید داخلی با نام «تراپ» عرضه کرده است. با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید، باشگاه تراکتور نیز به نوبه‌ی خود در راستای تحقق اهداف این سال و برای کسب درآمد، نگاه ویژه‌ای به اپلیکیشن تراپ دارد.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، پنجم خرداد ماه، مصادف با ورود تراکتور به سومین سال فعالیت در قالب بخش خصوصی است، باشگاهی که طی دو سال اخیر روز به روز در مسیر حرفه‌ای گام برداشته، اکنون یکی از کامل‌ترین باشگاه‌های‌ ایرانی از نظر ساختار و امکانات حرفه‌ای است. با توجه به سوابق درخشان محمدرضا زنوزی مطلق در باشگاه‌داری و امکانات ویژه مجموعه‌های اقتصادی تحت پوشش‌شان، سه سال پیش، در اختیار گرفتن مالکیت باشگاه توسط ایشان، به یکی از اصلی‌ترین مطالبه‌‌ی هواداران و جامعه فوتبال آذربایجان تبدیل شده بود که بر همین اساس، محمدرضا زنوزی مطلق علی‌رغم فعالیت‌های گسترده اقتصادی، به عنوان نماینده‌ی هواداران باشگاه تراکتور به خواسته‌ی میلیونی آنان لبیک گفت و در نهایت پس از جلسات و مذاکرات طرفین، خبر انتقال باشگاه تراکتور به ایشان توسط عباس الیاسی مدیرعامل وقت تراکتور و رئیس کنونی هیأت مدیره باشگاه اعلام شد.

این اتفاق ویژه، به تیتر اصلی رسانه‌های ورزشی ایران تبدیل شد و با توجه به تجربه ناموفق خصوصی‌سازی در سایر باشگاه‌ها، عده‌ای تحلیل‌های مختلفی در این زمینه ارائه دادند؛ اما اکنون برخلاف پیش‌بینی‌های آن مقطع و علی‌رغم پروژه‌ی مشابه‌سازی، باشگاه تراکتور به عنوان یکی از ریشه‌دارترین تیم‌های فوتبال کشور، کوچکترین کمبودی از نظر زیرساخت‌های مالی و امکاناتی نداشته و به الگوی باشگاه‌داری خصوصی و حرفه‌ای در کشورمان تبدیل شده است.

با واگذاری تراکتور به بخش خصوصی، در وهله نخست، بدهی‌ سال‌های گذشته باشگاه تسویه شد و پرونده بازیکنان خارجی در فیفا توسط وکلای مجرب مورد بررسی قرار گرفت تا خطری از این حیث باشگاه را تهدید نکند. در دومین سال خصوصی‌سازی نیز مدیریت باشگاه در اقدامی قابل توجه با 185 بدهکار خود تسویه‌حساب نمود و همین موضوع، مقدمات اخذ مجوز حرفه‌ای را فراهم کرد.

از سوی دیگر، خصوصی‌سازی باشگاه باعث شده تا تمامی مسائل مالی به صورت شفاف پیش رود تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی در این بخش‌ها نباشیم و همین مسیر شفاف‌سازی و تسویه‌حساب ادامه خواهد داشت.

با توجه به اینکه فوتبال در ایران به صنعت تبدیل نشده و اکثر باشگاه‌ها با حمایت‌ وزارت‌خانه‌های مختلف اداره می‌شوند، نمی‌توان از روند خصوصی‌سازی در راستای ایجاد عدالت بین تیم‌ها و حرفه‌ای سازی لیگ برتر ایران، چشم‌پوشی کرد. در این بین، اقدامات انجام شده توسط باشگاه تراکتور به عنوان مجموعه‌ی خصوصی، الگوی بی‌نظیری برای فوتبال ایران است و می‌توان با تکیه بر تجربیات حاصل از این انتقال موفق، سایر باشگاه‌ها را نیز به سمت‌وسوی واگذاری به بخش خصوصی هدایت کرد.

اکنون باشگاه تراکتور امکانات ویژه‌ای همچون استادیوم اختصاصی، هتل اختصاصی، زمین‌های تمرین حرفه‌ای، ساختمان اداری در خور شأن نام تراکتور، البسه با برند معتبر آدیداس، هواپیمای اختصاصی و … دارد که این امکانات، تراکتور را نسبت به سایر باشگاه‌ها متمایز کرده است.

همچنین تراکتور نخستین باشگاه ایرانی است که اپلیکیشن رسمی خود را در راستای درآمدزایی و حمایت از تولید داخلی با نام «تراپ» عرضه کرده است. با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان «جهش تولید»، باشگاه تراکتور نیز به نوبه‌ی خود در راستای تحقق اهداف این سال و برای کسب درآمد، نگاه ویژه‌ای به اپلیکیشن تراپ دارد.

این اپلیکیشن برای ارائه خدمات به هواداران طراحی شده و خدماتی نظیر خرید بلیت بازی‌های تیم تراکتور، اخبار باشگاه، پخش زنده بازی، کارت به کارت بانکی، خرید شارژ و بسته اینترنتی، پرداخت قبوض، گردشگری، پارکینگ و بیمه ارائه می‌دهد.

از تراکتور خصوصی حرف می‌زنیم، باشگاهی که با جذب سه کاپیتان ارزنده تیم ملی فوتبال کشورمان و استفاده از تجربیات سرمربیان حرفه‌ای و مطرح دنیا، توانسته ضمن ارتقای برند خود، به فوتبال ایران نیز خدمت کند. از تراکتوری حرف می‌زنیم که بهترین‌های فوتبال ایران را از دروازه‌بانان گرفته تا مدافعان، هافبک‌ها و مهاجمان دور هم جمع کرده و بدون اغراق یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر به شمار می‌رود.

طی دو سال اخیر تصاویر حضور حماسی هواداران تراکتور بارها در رسانه‌های بین المللی بازتاب داشته که در نوع خود اقدام بی‌نظیری به شمار می‌رود. همچنین تراکتور موفق شده علاوه بر مستطیل سبز، در زمینه رسانه نیز دو قطبی رسانه‌ای را در هم بشکند و نگاه‌ها نسبت به تراکتور و هوادارانش متفاوت‌‌تر از سایر باشگاه‌هاست.

بر اساس دیدگاه مالک باشگاه به عنوان نماینده‌ی هواداران، تراکتور هیچ‌گاه از پیشرفت و تلاش برای بهترین بودن در تمامی حوزه‌ها، دست نخواهد کشید و سیاست حرفه‌ای‌گری و تکمیل پازل «بهترین بودن» در سال سوم فعالیت در قالب بخش خصوصی نیز تداوم خواهد یافت.

اتفاقات بیرونی در این مدت، تمام تلاششان را برای کشیدن ترمز فعالیت تراکتور به کار بسته‌اند؛ اما ایستادن و تسلیم‌ نشدن در ذات و روح تراکتور و هوادارانش است و این تیم هر بار با قدرت بیشتر، به سمت هدف حرکت کرده‌ است. اکنون تراکتور هم‌امتیاز با تیم دوم جدول بوده و در جام حذفی نیز به جمع چهار تیم برتر صعود کرده که نشانگر روند رو به رشد این تیم در پایان دومین سال خصوصی‌سازی است.