محمدرضا داورزنی: اصرار بر خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال تا پایان سال داریم!


به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ، محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان که میهمان برنامه «ورزشگاه» بود، درباره اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار داشت: به دلیل ابلاغ این قانون مجبور بودیم که در 9 فدراسیون جابه‌جایی داشته باشیم. خوشبختانه با همکاری رؤسای فدراسیون‌ها، فرآیند معرفی سرپرست و برگزاری انتخابات را آغاز کردیم. البته در این میان استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی هم اضافه شد. در واقع ما باید انتخابات 10 فدراسیون را برگزار کنیم.

وی افزود: آماری که پیش از این درباره تعداد رؤسای بازنشسته فدراسیون‌های اعلام شده بود، دو سه اشتباه داشت، چرا که شایسته، رئیس فدراسیون تنیس و رشیدی، رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی بازنشسته نبودند. ضمن اینکه رئیس فدراسیون فوتبال هم از ماده 60 استفاده کرد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: قانون می‌گوید همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی که از منابع دولتی استفاده می‌کنند، شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شوند. این درست است که همه فدراسیون‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند، اما در لیست نهادها حضور دارند و شامل قانون می‌شوند.

داورزنی در مورد اجرای این قانون در قبال رؤسای بازنشسته هیئت‌ها گفت: سازمان بازرسی سال گذشته به استناد بند «الف» اساسنامه فدراسیون‌ها اعلام کرد که هر قانونی که برای فدراسیون‌ها وجود دارد، برای هیئت‌ها هم است. پس از آن دیوان محاسبات اعلام کرد، درست است که هیئت‌ها غیردولتی هستند، ولی شغل محسوب نمی‌شوند و افراد می‌توانند در آنجا بمانند. در واقع سازمان بازرسی می‌گفت که رؤسای بازنشسته باید بروند، ولی دیوان محاسبات نظر دیگری داشت. باید اشاره کنم که هیئت‌ها از منابع دولتی استفاده می‌کنند و این مشکل وجود دارد. در همین خصوص وزیر ورزش نامه‌ای به مجلس ارسال کرد که این بحث در یک جلسه حکمیت با حضور افرا مختلف صورت بگیرد و ابلاغ شود که آیا ریاست هیئت‌ها باید کنار بروند یا نه.

وی درباره رأی دادن سرپرست‌ها در انتخابات فدراسیون‌ها عنوان کرد: طبق اساسنامه فقط رئیس هیئت می‌تواند رأی بدهد و سرپرست حق رأی ندارد. در کنار آن نباید هیچ حقی از استانی ضایع شود. به‌هرحال ما تلاش می‌کنیم این مسئله را در یک پروسه زمانی حل کنیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با رد موضوع مهندسی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم برای این 9 فدراسیون کسانی به عنوان سرپرست انتخاب شوند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و فقط قرار است آن را برگزار کنند. یک وقت می‌گویند شواهدی وجود دارد که وزارت گفته به فلانی رأی بدهند. این در حالی است که رأی رؤسای هیئت‌ها مخفی است. اینکه یک نفر رأی نیاورد و بگوید که مهندسی انتخابات صورت گرفته است، درست نیست. به‌هرحال هرکسی که نامزد شده است، باید برنامه‌هایش را خوب ارائه کند و رأی‌دهندگان هم با توجه به این برنامه رأی لازم را می‌دهند.

داورزنی درباره زمان بازنشستگی گفت: رؤسایی که به دلیل بازنشستگی رفتند، حکم بازنشستگی داشتند. در قانون آمده کسانی که 65 سال و فوق لیسانس داشته داشته باشند یا 60 ساله و لیسانسه باشند، بازنشسته محسوب می‌شوند. به‌هرحال کسانی که رفتند، حقوق بازنشستگی می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه خودش بازنشسته نیست، درباره شرایط فریبا محمدیان تصریح کرد: او از نیروهای خوب وزارت ورزش بود که امیدواریم مسئله‌اش حل شود، چون بازنشستگی زودتر از موعد داشت. پرونده خانم محمدیان در حال بررسی است و به دلیل آنکه رأی این پرونده هنوز صادر نشده، او از سمت خود استعفا کرد. البته چنین افرادی می‌توانند به عنوان مشاور حضور داشته باشند. خانم محمدیان هم یک کار نیمه تمام دارد و هم‌اکنون با وزارت ورزش همکاری نیمه وقت دارد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که «آیا از دوستی و حمایت از احمد ضیایی، رئیس پیشین فدراسیون والیبال پیشمان نیست؟»، اظهار داشت: خیر، ضیایی از نیروهای خوب و منشأ خدمات زیادی بود. من با ضیایی رفاقت 30 ساله دارم و عملکردش هم مثبت بود. ریاست او در والیبال یک سال هم نشد و در این مدت اتفاق خاصی هم رخ نداد. به همین دلیل ارزیابی عملکردش اشتباه است. ما بعد از ولاسکو، نفراتی همچون کواچ، لوزانو و کولاکوویچ را داشتیم و نوساناتی در این بخش بود. به‌هرحال مردم انتظار داشتند که مسیر ولاسکو ادامه پیدا کند.

داورزنی ادامه داد: وزارت ورزش باید قانون را اجرا می‌کرد. البته ضیایی هم می‌گفت که وزارتخانه این کار را انجام بدهد. او پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری داشت که هنوز رأیش نیامده است. انتخاب سرپرست برای فدراسیون والیبال آن هم در حالی که رئیس فدراسیون استعفا نداده بود، مشکلی ندارد و قانونی است. وزارت ورزش تا 15 آذر مهلت تعیین تکلیف داشت و ابلاغ افشین داوری هم روز 15 آذر صادر شد. در کل نگران تعلیق والیبال نباشید.

وی درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و با بیان اینکه نگاه برخی از جمله فتح‌الله‌زاده و عابدینی به انجام نشدن این کار، بدبینانه است، گفت: دولت اراده جدی به واگذاری این دو باشگاه دارد. شرایط پرسپولیس و استقلال نسبت به سه سال قبل تفاوت زیادی کرده است. با تصویب این واگذاری، حالا همه مسائل در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است. ما اصرار داریم که خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال تا پایان امسال صورت بگیرد. این دو باشگاه در گذشته با حجمی از بدهی‌ها و پرونده‌ها مواجه بودند. حالا می‌توانیم بگوییم که منابع مالی این دو باشگاه تا سال 99 تضمین شده است.