شاهمیری: برای معرفی توان واقعی داوران ایران تلاش خواهم کرد

عضو کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا با بیان این که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من معرفی توان واقعی داوران والیبال ایران و دفاع از حق و حقوق آن‌ها است، گفت: امیدوارم در آینده داوران با درجه بالا داشته باشیم تا در رویدادهای مختلف جهان قضاوت کنند.

به گزارش سرویس ورزشی شبکه لحظه ،محمد (فرهاد) شاهمیری در گفت‌وگو با روابط عمومی فدراسیون والیبال ضمن تشکر از دکتر داورزنی رئیس فدراسیون و ابراهیم فیروزی رئیس کمیته داوران برای پیگیری جدی و عالی در رابطه با انتخابات کنفدراسیون والیبال آسیا و عضویتش در کمیته داوران آسیا، افزود: جایگاه والیبال ایران در آسیا و جهان، بسیار خوب است و تیم ملی کشورمان قهرمان آسیاست، اما متاسفانه داوران ایران از چرخه داوری آسیا و جهان عقب ماندند.

وی با بیان این که کشورهای حاشیه خلیج فارس که در آسیا سطح بالایی در والیبال ندارند، در زمینه داوری از ایران پیش هستند و نمایندگان آنان در مسابقات مختلف جهان قضاوت می کنند، تصریح کرد: نبود نماینده‌ای از ایران در کمیته داوری کنفدراسیون آسیا برای دفاع از حق و حقوق داوران ایرانی، یکی از دایل مهم این اتفاقات است.

عضو کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من، معرفی توان واقعی داوران والیبال ایران و دفاع از حق آنان است تا در آینده، داوران با درجه بالا داشته باشیم که در رویدادهای مختلف جهانی قضاوت کنند.

فدراسیون جهانی والیبال، داوران را بر اساس عملکرد آنان در رقابت‌های مختلف، به درجات مختلف تقسیم‌بندی کرده است.
تا کنون ۲۰۵ داور جهان از ۲۱۰ کشور عضو فدراسیون جهانی والیبال، دارای درجه شده‌اند که فرهاد شاهمیری از ایران دارای درجه A است. ابراهیم فیروزی درجه B، مسعود یزدان‌پناه (بازنشسته) و علیرضا قریب درجه B۲، نرگس افشین با درجه C، دیگر داوران ایرانی دارای درجه‌بندی هستند.

شاهمیری در پاسخ به این پرسش که قبلا امیدوار حاتمی در کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا عضو بود، چرا در آن زمان موفق به دفاع مناسب از داوران ایرانی نشدیم، گفت: در آن زمان، موضوع درجه‌بندی داوران (کتگوری) مطرح نبود و اواخر همکاری ایشان با کمیته داوری آسیا این موضوع مطرح شد و زمان کافی برای حمایت نبود. در چند سال اخیر نیز نماینده‌ای از ایران در کمیته عضو نبوده و خلأ چند ساله، این مشکلات را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنم همان‌گونه که والیبال ایران جایگاه خود را در جهان به دست آورده است، داوران والیبال هم بتواند به جایگاه واقعی خود برسند؛ البته نکته مهم‌تر، خود داوران هستند که باید شرایط لازم را داشته باشند. داوران باید از نظر آمادگی جسمانی، زبان انگلیسی، آشنایی کامل با قوانین و مقررات داوری و … در سطح خوب باشند و در رویدادهای مختلف نیز خوب قضاوت کنند تا امکان ارتقای درجه آنان فراهم شود. شاید با پیگیری بتوان یک یا دو داور ایرانی را برای ارتقای رتبه معرفی کرد.

عضو کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا، درباره برنامه‌های این کمیته گفت: تا کنون جلسه‌ای برگزار نشده و تنها چند مکاتبه داشتیم. البته با توجه به دوره کرونا، این مشکلات به دور از ذهن نیست. سونگساک از تایلند کماکان رئیس کمیته داوران آسیا است و شیمویاما از ژاپن نیز دبیر کمیته داوران آسیا است که قبلا هم حضور داشتند.

شاهمیری ادامه داد: کمیته در حال حاضر ۹ عضو دارد و از نکات جالب این دوره کمیته داوران آسیا، این است که کشورهای کره‌جنوبی و بحرین که از ابتدای فعالیت کنفدراسیون، عضو کمیته داوران بودند، در این دوره دیگر عضو نیستند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت جایگاه ایران در کمیته داوران آسیاست.

وی تصریح کرد: پیش از برگزاری انتخابات، از کشورهایی مانند کره، بحرین، کویت و… به من توصیه می‌شد که چون هنوز امکان قضاوت در مسابقات را دارم، از عضویت در کمیته داوران آسیا انصراف دهم، یعنی من را تشویق به انصراف می‌کردند و حالا متوجه شدم که انصراف من، شانس عضویت آنان را بالاتر می‌برده و این توصیه‌ها به همین دلیل بوده است.

عضو کمیته داوران کنفدراسیون والیبال آسیا با یادآوری ۲۰ سال تجربه قضاوتش در رویدادهای مختلف، تاکید کرد: حق والیبال ایران این است که ریاست کرسی‌ها را در آسیا داشته باشد. امیدوارم این رشته ورزشی ایران، در آینده جایگاه‌ بهتری نیز داشته باشد تا داورانش نیز رشد و توسعه مناسبی را تجربه کنند.

انتهای پیام/